شناسهٔ خبر: 67275328 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه توسعه‌ایرانی | لینک خبر

به رغم اظهارات نامزد ریاست‌جمهوری از اصلاح نظام بانکی؛

بانک زیرمجموعه قاضی‌زاده هاشمی جزو ناترازترین‌هاست

صاحب‌خبر -

تراز عملیاتی بانک دی در سال ۱۴۰۰، یعنی در اولین سال مسئولیت قاضی‌زاده هاشمی در بنیاد شهید که سهامدار اصلی این بانک است رقمی حدود منفی ۳ هزار و ۷۲۵ میلیارد تومان بود که نشان از متوسط ماهانه منفی ۳۱۰ میلیارد تومانی این معیار در این سال داشت. کمترین تراز عملیاتی بانک دی در سال ۱۴۰۰ با منفی ۵۰۸ میلیارد تومان در مهر ماه به ثبت رسید. سال ۱۴۰۱ با ثبت تراز عملیاتی منفی ۵ هزار و ۱۲۶ میلیارد تومان به پایان رسید که متوسط ماهانه این معیار را با ریزش ۳۸ درصدی به منفی ۴۲۷ میلیارد تومان رساند. کمترین تراز عملیاتی بانک دی در این سال با منفی ۷۴۰ میلیارد تومان در آذر ماه به ثبت رسید و بیشترین ریزش نیز به فروردین ماه این سال تعلق داشت.

به گزارش اقتصاد24، امیر حسین قاضی‌زاده‌هاشمی در خصوص اصلاح نظام بانکی در اولین مناظره اقتصادی گفت: اقدام بعدی ما رفع ناترازی بانک‌هاست و برای این کار باید از مداخله اشخاص در امور بانکی جلوگیری کنیم و این کار را در بانک دی و بنیاد شهید انجام دادیم. وی تاکید کرد: بانک‌ها باید طبقه‌بندی شوند. باید اقتدار بانک مرکزی را ایجاد کرده و دیون دولت را به بانک‌ها پرداخت کنیم. اصلاح ساختار بودجه هم از دیگر اقدامات ماست. همچنین تعهدات و بدهی‌های دولت را باید قاعده‌مند کنیم. تحقق بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد است که این اقدام را نیزدر بنیاد شهید به بهترین شکل انجام دادیم.

نکته دیگر این است که بانک دی در صورت‌های سود و زیانی چند سال اخیر خود به صورت متداوم زیان فصلی داشته است. این بانک تا قبل از تابستان سال ۱۴۰۲، یکی از بالاترین زیان‌های فصلی خود را در تابستان سال ۱۴۰۰ با ۲ هزار و ۱۴ میلیارد تومان زیان خالص به ثبت رسانده بود و نکته مهم‌تر این است که با گذشت دو سال، بار دیگر زیان فصلی این بانک در تابستان ۱۴۰۲ اوج گرفته است یعنی دو سال پس از زمانی که قاضی‌زاده هاشمی به ریاست بنیاد رسیده است.

به نظر می‌رسد اساسا قاضی‌زاده هاشمی اطلاعات کافی از بانک‌ها و اقتصاد ندارند. زمینه کاری او نیز با اقتصاد مرتبط نبوده و همچنین عملکرد قاضی زاده هاشمی در مجلس نیز کارنامه‌ اقتصادی بارزی نداشته که بتوان وی را بر اساس آن قضاوت کرد و از سوی دیگر تقریبا ادعای وی درباره حل مشکل ناترازی بانک دی نیز حقیقت ندارد و این بانک همچنان از پایه‌های ناترازی بانکی در کشور است.

 

نظر شما