شناسهٔ خبر: 67274849 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

پاسخ سعید جلیلی به ادعاهای محمد جواد ظریف

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: اینکه می‌گویند بایدن نخواسته جلوی فروش نفت را بگیرد، نشانگر خودتحقیری است.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان سعید جلیلی کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به سوالات مردم پاسخ داد.

او در ابتدای برنامه اظهار کرد: باید تلاش کرد تا نگاه های خود را به مردم توضیح دهیم و هرچه با بصیرت تر گفت و گو انجام دهیم مردم بهتر میتوانند انتخاب کنند. بخش عمده ای از فرصت های کشور به دست بانوان است.

وی در پاسخ به سوالی دباره مهمترین مطالبه بانوان گفت: خانمها عناوین مختلف نظیر خواهر، مادرو.. دارند و باید به این ظرفیت بزرگ توجه کرد، یکی از امتیازات گفتمان دینی قرار دادن زنان در جایگاه خود است.

جلیلی درباره مشاور یکی از کاندیداها گفت: به هرحال دو نگاه وجود دارد ابتدا اینکه وقتی تحریم نفت ایجاد شد عده ای معتقد بودند دیگر نمی‌شود نفت بفروشیم ولی ما معتقد بودیم که می‌توانیم و تلاشی صورت گرفت تا نقشه دشمن نقشه بر آب شود همین امروز در سنای امریکا به این امر اذعان کردند. اما حالا می‌گویند چون آمریکا و بایدن نخواسته است، که این نشان از خود تحقیری دارد. خود آمریکا میگوید ایران میتواند تحریم ها را دور بزند و اعتراف کرده است که راهبرد فشار حداکثری شکست خورده بعد عده ای در داخل می‌گویند اینگونه نیست، مردم باید قضاوت کنند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: در سند راهبرد امنیت ملی آمریکا الزام تحریم نفتی روسیه آمده است در حالی که روسیه درحال فروش نفت خود است حالا باید بگوییم به روسیه هم آمریکا اجازه داده است؟ در ۹ماه دولت شما چرا این اتفاق رخ نداد؟ ابتدا باید واقعیات را دقیق دید. همان دوره ای که شما ادعا داشتید هم اقتصاد میچرخد و هم سانتریفیوژ، دلار سه تومنی ، سی تومن شد خود این آقایان تحریم شدند و سانتریفیوژ ها هم که بسته شد.

وی ادامه داد: در این بحث ها باید واقعیت برای مردم روشن شود. مذاکرات وسیله ای است که هدفش حفظ منافع مردم است، یک جهان فرصت، بخش عظیمش در سیاست خارجی است و اگر میخواهیم اقتصاد جهش یابد لازمه اش داشتن سیاست خارجی موفق است.
جلیلی بیان کرد: میگفتند شما نباید یک سانتریفیوژ هم داشته باشید اما وقتی کار را تحویل دولت دادیم ۱۹ هزار سانتریفیوژ داشتیم و این یک قدرت است اگر دشمن بتواند یک خاکریز شما را بشکند جلو خواهد آمد و همه شهرهای شما را خواهد گرفت، دیدیم وقتی تمام دستاوردها کنار گذاشته شد آمریکا کامل از توافق خارج شد، این ها قرار بود تحریم ها را بردارند اما تحریم ها بیشتر شد. تاریخ را باید دید که در چه زمان حقوق ملت حفظ و چه زمان نادیده گرفته شده است. میگفتند زمان ترامپ اینگونه بود در حالی که باید ن همان تحریم ها را حفظ کرد، در دنیا ۲۰۰ کشور با منافع مشترک وجود دارد و میتوانیم کلی صادرات داشته باشیم اما روابط ما با این کشورها منفی شده بود و صدور خدمات فنی و مهندسی به سریلانکا را شهید رئیسی دنبال کرد.

جلیلی تصریح کرد: گفتمانی که تحت دولت سایه داریم اینگونه است که باید به دولت کمک کنیم و خطاهایش را تصحیح کنیم در شورای امنیت ملی زمان روحانی تمام این قرار دادها را بند به بند خواندیم و به دولت وقت گفتیم اینگونه نیست که تحریم ها برداشته شود اما خوب اعتقادشان به گونه ای دیگر بود. در برخی از جلسات ناراحت میشدند و داد میزدند در حالی که ما آرام صحبت میکردیم.
وی درباره جزئیات دولت سایه بیان کرد: دولت سایه یک گفتمان است، هر فردی متناسب با استعدادی که دارد تحولات کشور را دنبال و آن را تقویت، تصحیح و یا تکمیل می‌کند. پس هر دانشگاه باید یک دولت سایه باشد.ما نظرات را به دولت رقیب هم ارائه میکردیم اما بررسی نمیشد اما شهید رئیسی بسیار استقبال میکرد و این را فرصت می‌دید.

وی درباره تسهیلات بانکی گفت: قانون بانک مرکزی ما سالها نیاز به اصلاح داشت که اصلاح شد، این قانون را باید بانک مرکزی جدی دنبال کند، خلق پول از جیب مردم است و باید با ضابطه ودر جهت منافع مردم باشد. تسهیلات بانک ها به گونه ای است که تبعیض دارد و پنجاه درصد مردم ما هرگز تسهیلاتی دریافت نکردند.

جلیلی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که برای حل تفاوت میان بیمارستان های دولتی و خصوصی چه برنامه ای داریدگفت: یکی از بحث ها در نظام سلامت آن است که آیا این نظام پاسخگو است یا نه و آیا بیمار گزینه های مختلف را برای درمان دارد . باید به بیمار آثار درمانی وهزینه ها را بگوییم .موضوع مهم این است اگر تعرفه های بخش دولتی خصوصی که با هم خیلی متفاوت باشد مشکلاتی پیش می آید. در زمان وزات آقای پزشکیان تعرفه های بخش خصوصی نسبت به بیمارستان دولتی چند برابر شد و این سیاست غلط مشکلاتی ایجاد کرد.
جلیلی دربار ه برنامه خود پیرامون حوزه ارز گفت: امروز خداراشکر برای مصارف اصلی به اندازه کافی منابع ارزی داریم و اگر ایراداتی وجود دارد باید جلوی آن را گرفت. اما یکی از مشکلاتی که در تحریم ها وجود دارد آن است که در موضوعات بانکی مشکل داریم. باید با کشور هایی رابطه داشته باشیم که علاقه به رابطه با ما داشته باشند. نکته آخر آن که اکنون به دلیل تحریم ها برخی فرآیندهای ما ایراد های جدی دارد .

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که برای آن که سود کشاورزان به سمت دلالان نرود چه برنامه ای دارید گفت: ما اگر می خواهیم روستایی جهش پیدا کند به تبع آن کشور هم جهش پیدا می کند.یکی از مشکلات ما آن است که محصولات ما باید خیلی سریع به بازار برسد و دست دلالان نرود. یکی از ضعف های ما آن است که محصولات ما به درستی به عنوان یک محصول واحد صادر نمی شود . گسترش کمی و کیفی روستا ها وگسترش بازار های اینترنتی از اهمیت بالایی در این زمینه برخوردار است.

جلیلی درباره ارتباط خود با دولت شهید رئیسی گفت: با شهید رئیسی سوابق عمیقانه و دوستی دیرینه داشتیم .ما در این سه سال مرتب با ایشان جلسه و مکاتبه داشتیم. در این مدت ۱۲ طرح به ایشان ارائه دادیم.همین سال گذشته در قیمت لاستیک مشکلاتی پیش آمد و ما در این زمینه نیز به دولت کمک کردیم. وقتی مطلبی را به شهید رئیسی می دادیم همیشه پیگیری میکرد و دستور بررسی می داد .

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری درباره ارتباط خود با مردم گفت: باید ساختار اداری کشور را تغییر دهیم . این اداره است که به مردم کمک می کند. ما در دولت خود موضع فوق هوشمند را مد نظر قرار داده ایم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که نظرتان درباره افزایش حقوق ها متناسب با تورم چیست گفت: حفظ قدرت خرید کارمندان بسیار مهم است و برای جهش کشور هم اهمیت دارد همچنین حفظ قدرت خرید اقشار ضعیف جامعه بایددر دستور کار قرار گیرد..

جلیلی درباره حل مشکل مسکن بیان کرد: مسکن یعنی محل آرامش در حالی که قیمت خانه در تهران بالابوده و قیمت ساخت بسیار پایین است . نکته مهم آن است با دادن زمین به مردم می توانیم قدرت خوبی ایجاد کنیم. اما مسکن فقط ساخت خوابگاه نیست. باید به محیط و فرهنگ هم توجه کنیم.البته مردم در کنار مسکن باید کار و آرامش هم داشته باشند.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در پایان گفت: وقتی بورس دچار مشکل شد به رئیس جمهور وقت نامه زدیم و گفتیم که مردم دارند ضرر می‌بینند و نگاه نکردیم که دولت رقیب ما است یا رفیق لذا بازرا بورس باید نمادی از اقتصاد کشور باشد.نکته دوم آن است که باید دولت از سهامداران خرد حمایت کند. این برای دولت یک فرصت است و نباید مردم را خاک سیاه بنشانیم.من کسی هستم که از پایین ترین سطح وارد سیاست شدم. ۱۸ سال طول کشید که به اینجا رسیدم و در سمت دبیری شورای امنیت ملی جایی که دور تا دور ما تهدید بود توانستیم تهدید های خود را به فرصت تبدیل کنیم.

نظر شما