شناسهٔ خبر: 67274813 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

علی عبدالعلی‌زاده رئیس ستاد انتخاباتی مسعود پزشکیان‌‌:

پزشکیان یک چهره ملی است

مسعود پزشکیان‌، تنها نامزد جریان اصلاح‌طلب در برابر پنج نفر از نامزدهای اصولگرا در یک رقابت نابرابر قرار دارد، اما توانسته به چهره‌ مهم این انتخابات تبدیل شود که از دید رقبا هم احتمال ورودش به پاستور بیش از بقیه است. البته اگر مشارکت افزایش یابد. عبدالعلی‌زاده، رئیس ستاد انتخابات مسعود پزشکیان، در ارزیابی وضعیت فعلی نامزد اصلاح‌طلبان در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم، به «شرق» گفت: قبل از اعلام تأیید‌صلاحیت‌ها، دکتر پزشکیان در رده آخر نظرسنجی‌ قرار داشت، اما به محض اعلام نامزدهای ریاست‌جمهوری، با رشدی ۱۰‌درصدی به رتبه سوم رسید.

صاحب‌خبر -

شرق: مسعود پزشکیان‌، تنها نامزد جریان اصلاح‌طلب در برابر پنج نفر از نامزدهای اصولگرا در یک رقابت نابرابر قرار دارد، اما توانسته به چهره‌ مهم این انتخابات تبدیل شود که از دید رقبا هم احتمال ورودش به پاستور بیش از بقیه است. البته اگر مشارکت افزایش یابد. عبدالعلی‌زاده، رئیس ستاد انتخابات مسعود پزشکیان، در ارزیابی وضعیت فعلی نامزد اصلاح‌طلبان در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم، به «شرق» گفت: قبل از اعلام تأیید‌صلاحیت‌ها، دکتر پزشکیان در رده آخر نظرسنجی‌ قرار داشت، اما به محض اعلام نامزدهای ریاست‌جمهوری، با رشدی ۱۰‌درصدی به رتبه سوم رسید. روزانه دو تا سه درصد رشد را تجربه کرد تا اینکه بعد از نشست دانشگاه تهران و مناظره اول، یکباره آرای او جهش چشمگیری داشت. بعد از حضور ایشان به همراه دکتر ظریف و دکتر سنایی در نشست سیاست خارجی نیز شاهد هستیم در رتبه اول قرار گرفته است. بنابراین اکنون تلاش ما ماندن در رتبه اول و زیاد‌کردن فاصله از رقبا تا پایان انتخابات است که ان‌شاءالله در مرحله نخست کار تمام شود و ایشان پیروز انتخابات چهاردهم شود. رئیس ستاد پزشکیان در پاسخ به این پرسش که با توجه به رصد نظرسنجی‌ها، میزان مشارکت و نگاه به پزشکیان چگونه تغییر کرده است؟ ‌توضیح داد: در ابتدا مردم باور نداشتند‌ نامزدی از اصلاح‌طلبان تأیید شود و از طرفی قبل از اعلام تأیید‌صلاحیت‌ها، تعداد رأی‌دهندگان ۲۰ تا ۲۵ درصد بود، اما هم‌زمان با اعلام تأیید‌صلاحیت‌ها و قرار‌داشتن نام دکتر پزشکیان در فهرست شورای نگهبان، مشارکت مردم یک جهش را تجربه کرد و به بالاتر از ۲۸ تا ۳۰ رسید که آرای دکتر پزشکیان 

۱۰ درصد رشد داشت و در مرحله نخست به رتبه دوم رسید. با ادامه برنامه‌های انتخاباتی، مشارکت امن و کمی بیشتر از ۴۰ درصد شده و متعاقب آن آرای دکتر پزشکیان نیز افزایش چشمگیری داشته و رتبه اول را کسب کرده است‌. عبدالعلی‌زاده در نقد مناظرات نیز گفت: مناظره اول همان‌ نبود که مردم انتظارش را می‌کشیدند؛ زیرا انتظار اولیه دریافت اطلاعات دقیق در حوزه اقتصاد بود و نقد شرایط فعلی کشور که نامزدهای اصولگرا در محدودیت عدم نقد سه سال دولت رئیس‌جمهوری فقید بودند و سه نامزد جریان اصولگرا، آقایان جلیلی، قاضی‌زاده و زاکانی خود را ادامه‌دهنده راه دولت سیزدهم معرفی کردند و مدافع وضع موجود بودند. فقط دکتر پزشکیان بود که توانست از عقب‌افتادگی‌ها و مشکلات ملموس اقتصادی برای مردم سخن بگوید. رئیس ستاد پزشکیان در پاسخ به این پرسش که مناظره اول نشان داد ‌شکاف بین اصولگرا‌ها‌‌ از آنچه ‌ابتدا تصور می‌شد، عمیق‌تر است و رسیدن به ائتلاف سخت؛ با توجه به شرایط فعلی انتخابات، رسیدن به یک‌ گزینه واحد در جریان مقابل را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ گفت: ائتلاف در دست این پنج نامزد‌ نیست و در نهایت این جریان اصولگرایی است که ممکن است به این تصمیم برسد که برای پیروزی در رقابت نیاز به عقب‌نشینی برخی نامزدها خواهد بود؛ بنابراین ممکن است نامزدها در حمایت از نفر اول این جریان یا حتی حذف نفر اول و در حمایت از نفر دوم، عرصه انتخابات را ترک کنند. البته اگر ان‌شاءالله مشارکت به ۶۰ درصد برسد، حتی این ائتلاف هم تأثیری ندارد و دکتر پزشکیان پیروز رقابت است. عبدالعلی‌زاده در ادامه این گفت‌وگو در نقد عملکرد نه‌چندان منسجم ستاد انتخاباتی مسعود پزشکیان در مقابل ستادهای فعال رقبا که حداقل ۲۰ سال است ستاد فعال انتخاباتی در سراسر کشور دارند و با انتخابات زودرس فعلی غافلگیر نشدند،‌ گفت: مطمئنا در ستاد ما کاستی‌هایی وجود دارد؛ زیرا تا اعلام تأیید‌صلاحیت‌ها انجام کار ستادی تقریبا ناممکن بود و همه منتظر اعلام نظر شورای نگهبان بودند و بعد از اعلام نامزدها بود که افراد مختلف برای کمک راهی شدند. این در حالی است که برخی از رقبا ستاد ثابت دارند و سال‌هاست برای رقابت انتخابات مجلس و ریاست‌جمهوری فعال هستند. 

‌داشتن ستاد و ساختار مشخص کمک خوبی برای این افراد در شرایط انتخابات فعلی بود؛ بماند که حتی ستاد انتخابات دکتر پزشکیان برای مجلس هم در تبریز مستقر بود، در‌حالی‌که رقبای ایشان ستاد مرکزی در تهران دارند. ‌بااین‌حال، به لطف خدا و ایثار اعضای ستاد و همراهی مردم، دکتر پزشکیان با شایستگی که از خود نشان داده و تلاشش برای تحقق وعده عدالت اجتماعی و عدالت مبتنی بر قانون و شفافیت، توانسته نسبت به رقبا موفق‌تر عمل کند. رئیس ستاد انتخاباتی پزشکیان در ادامه در برابر اتهان قوم‌گرایی به مسعود پزشکیان، ‌گفت: اولا سیاست ما نه‌تنها در آذربایجان، بلکه در خوزستان، گیلان و همه استان‌ها حمایت از ایران و ایرانی است. درست است که دکتر پزشکیان در آذربایجان خدمت کرده، زندگی کرده و مردم این مناطق به شایستگی‌های او اعتقاد دارند و تنها نماینده‌ای است که پنج دوره رتبه اول این منطقه را برای مجلس کسب کرده ‌که نشان از اعتماد مردم این مناطق به ایشان است، اما این به معنای قوم‌گرایی ایشان هرگز نبوده و نیست. خیلی طبیعی است که در این مناطق شور و شوق بیشتری برای حمایت از دکتر باشد و برای پیروزی او بیشتر تلاش کنند. ‌او افزود: پزشکیان یک ایرانی تمام‌عیار است و حمایت از همه اقوام ذیل ایران یکپارچه، سرافراز و آباد قرار دارد. نگاه ایشان کاملا ملی است‌. ‌دولت پزشکیان موظف است با آرمان‌های حاکمیتی توازن و‌ تعامل داشته باشد؛ زیرا ایران آباد یک آرمان فراجناحی است و در جهت حمایت از منافع ملی باید با همه تعامل داشت.

 

نظر شما