شناسهٔ خبر: 67274762 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

کدام یک از نامزد‌های اصولگرا تا ششم تیرماه انصراف می‌دهند؟

خبرگزاری فارس

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اجماع نیرو‌های انقلاب در انتخابات انجام می‌شود و خود برادران به دنبال این کار هستند و ان‌شالله حداکثر پنجم تا ششم تیرماه نتیجه اجماع مشخص می‌شود.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :

 محسن رضایی، در سلسه نشست‌های بصیرت و ولایت مسجد انصارالحسین شهرک شهید محلاتی تهران که امشب با موضوع جریان انقلابی و سازوکار اجماع انتخاباتی برگزار شد، اظهار کرد: جریانی که در جمهوری اسلامی با تشکیل مجلس گذشته و دولت شهید رئیسی شکل گرفت از نقاط عطف جمهوری اسلامی و شروع دوره‌ی جدیدی از حکمرانی در کشور است و دو حادثه مهم طوفان الاقصی و عملیات وعده صادق و شهادت آیت‌الله رئیسی مجموعه حوادثی است که می‌تواند سرآغاز دوره جدیدی باشد و نگرانی که وجود دارد این است که این دوره و جهت‌گیری‌های آن ادامه پیدا می‌کند یا باید برگردیم به دوران قبل ۱۴۰۰؟

وی گفت: اگر این دوره ادامه پیدا کند قطعه‌ای از تاریخ ایران خواهد بود و اگر به دوران قبل از ۱۴۰۰ برگردیم شرایط دیگری رقم خواهد خورد که احتمال دارد آسیبی بزرگ به ایران وارد شود و لذا نیرو‌های انقلاب در شرایط خاص قرار دارند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: مجلس گذشته و شهادت شهید رئیسی و دو طوفان بزرگ طوفان الاقصی و طوفان وعده صادق، دروازه‌ها و افق جدیدی برای اداره کشور ایجاد کردند که هرچند بسیاری از برنامه‌ها اعم‌از مساله اقتصاد و تورم در ابتدا راه مانده‌اند، اما این جهت‌گیری سرآغاز تحولی جدی است که امتداد این جریان می‌تواند در کشور باشد و حفظ آن مهم است.

رضایی افزود: شهادت آیت‌الله رئیسی همراه با آثار کم‌نظیری برای جمهوری اسلامی بود. یک بعد آن حماسه تشییع پیکر ایشان در کشور بود که بسیاری از فاصله مردم و دولت را حذف و کم‌رنگ کرد. شهادت ایشان در راه خدمت حتی دل مخالفان ایشان را به درد آورد و برای اولین بار درپی شهادت شهید رئیسی یک احترام جهانی برای ایران و جمهوری اسلامی از جانب دولت‌ها رقم خورد.

وی ادامه داد: با شهادت شهید رئیسی در سطح جهان مراسمات عزای عمومی اعلام شد که این موضوع عجیب بود که درخصوص رئیس‌جمهور کشوری چنین پدیده‌ای ایجاد شود و جلوه دوم ابراز همدردی با ایران بود و جلوه سوم ابراز همدردی‌های مکتوب و یا سخنرانی بود که توسط دولت‌ها انجام شد و در کنار این جلوه‌ها آمدن مقامات رسمی به ایران در مراسمات ترحیم ایشان مانند سفر مقامات مصر جالب توجه است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت:، اما چرا این مسائل گفته نمی‌شود و به آن پرداخته نمی‌شود؟ در شرایطی که آمریکا و ... ایران را ضد حقوق بشر اعلام کردند و علیه انتخابات نکاتی گفتند و قائله زن زندگی آزادی را ایجاد کردند این احترام بین‌المللی به چه خاطر بود؟  معنای احترام به رئیس جمهور شهید، قبول داشتن مردم سالاری در ایران و انتخابات استاندارد ایران بود که قبلا به آن اعتراف نمی‌کردند و یکی از علت‌های این عملیات وعده صادق بود. به لطف پرودگار و تلاش‌های مقامات نظامی و تدبیر و اراده رهبر انقلاب عملیات وعده صادق بابرکاتی انجام شد و ما اسرائیل را زدیم و قدرت‌نمایی کردیم و آن‌ها نتوانستند کاری کنند، چون ما به دنبال عملیات معناداری برای جهان بودیم و ما اعلام کردیم که قصد جنگ نداریم، اما در دفاع، با قدرت عمل می‌کنیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: همچنین شهادت آیت‌الله رئیسی از پایداری جمهوری اسلامی رونمایی کرد. این موارد آغاز حرکتی است، اما آیا با این وجود باید برگردیم به قبل از دوران ۱۴۰۰ یا باید این مسیر را ادامه دهیم؟ اگر بخواهیم این مسیر ادامه پیدا کند قبل‌از هرچیزی به یک رویکر جدید و تبیین برای اجماع نیاز داریم که این اتفاق در دولت آقای رئیسی برای پیروزی در انتخابات انجام شد و دولت انقلابی تشکیل شد و بعد انتخابات هم همه افرادی که اجماع کردند برای تشکیل دولت وفاق داشتند و تلاش کردند.

رضایی تصریح کرد: شهادت آیت الله رئیسی این پیام را دارد که برای اداره کشور باید اجماع ملی شود و اجماع گفتمانی است که می‌تواند دوباره تکرار شود؛ باید توجه داشت که اولین‌بار که تورم در کشور ایجاد شد سال‌های دهه پنجاه یعنی دوران شاه بود و لذا معلوم است که سه سال برای رفع آن کفایت نمی‌کند و زمان بیشتری نیاز است. البته می‌شد قوی‌تر عمل کرد، اما اگر این رویکرد و جهت‌گیری به رویکرد التماسی و بدون بسیج ملی در مسیر انقلاب ایجاد شود فرصت عظیمی از ما گرفته خواهد شد.

وی افزود: هر انتخاباتی مانند بذری است که کاشته می‌شود و بذر و نحوه کاشت آن، درخت بعد انتخابات را تعیین می‌کند که آن درخت ثمرده خواهد بود یا بی‌ثمر. اما اگر بذر بر اساس یک اجماع ملی باشد و در مسیر شهدا و انقلاب باشد حتما بعد انتخابات به‌عنوان دولت جدید رشد می‌کند و پیش می‌رود و البته اگر دوباره شخص‌محوری و جناح‌بازی راه بیفتد این موضوع بعد انتخابات هم ادامه خواهد یافت.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: به نظر من اجماع صورت خواهد گرفت؛ ستاد‌های کاندیدا و خود افراد دارند بحث می‌کند و شرایط، آرایش را نشان می‌دهد و این موارد توسط نامزد‌ها دارد بحث می‌شود چراکه اصل خود این افراد هستند؛ نسبت به سال ۹۲ یک دلسوزی شکل گرفته است و ارتباط این چهار برادر نسبت به دوران قبل بهتر شده است.

رضایی عنوان کرد: زمان کمی باقی مانده است، اما در این یک هفته می‌شود اجماع شود چراکه شاهد این توفیقات در دفاع مقدس بوده‌ایم؛ اتفاقا سرآغاز آن پیروزی‌ها در دوران جنگ بعد از شهادت آقای رجایی انجام شد و اکنون چهلم برادر شهید ما آیت‌الله رییسی است که خواهش می‌کنم به الهامات این شهادت بیشتر توجه شود و یک انرژی جدیدی به کالبد بچه‌های انقلاب داده شود. اکنون در شرایط مهمی هستیم و بازگشت به دوران قبل از ۱۴۰۰ تلخ خواهد بود و در مقابل ادامه این مسیر چند ساله اخیر از طریق اجماع هم در انتخابات و هم بعد آن پیروزی است.

 
رضایی گفت: کاندیدا جبهه انقلاب توافق کرده‌اند و سازوکار مبنی‌بر اقبال مردم است که باید توجه داشت اگر کسی به خاطر اقبال مردم کنار رود جنبه پوشش ندارد و این اقدامات برای احترام به نظر مردم است و نیرو‌های جبهه انقلاب به طور جدی رقابت می‌کنند و نهایتا به خاطر احترام به اقبال به مردم و تقویت جبهه انقلاب و پیروزی، اجماع می‌کنند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: فعلا نمی‌دانیم آن فرد چه کسی هست، هرچند نظرسنجی‌هایی هست، اما باید چند مناظره انجام شود و اقبال مردم مشخص شود؛ این اجماع انجام می‌شود و خود برادران به دنبال این کار هستند و ان‌شالله حداکثر پنجم تا ششم تیرماه نتیجه اجماع مشخص می‌شود. البته هیچکدام از ما نباید بی‌تفاوت باشیم و مردم باید بر اساس جمع‌بندی خود در ستاد‌ها فعالیت کنند، اما اجماع را اولویت قرار دهند و نهایتا فداکاری و ایثار شود.

نظر شما