شناسهٔ خبر: 67274298 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

افزایش ازدواج دهه شصتی‌ها در یک پلتفرم!

مدیر یکی از سکوهای همسان‌گزینی می‌گوید که «تاکنون ۵۰ درصد از ازدواج‌های همدم از میان متولدین دهه ۶۰ بوده است».

صاحب‌خبر -
«سنم بالا رفته و دوست دارم ازدواج کنم، اما خبری از واسطه‌ها نیست، خجالت هم می‌کشم که مطرح کنم» یا «مادرم زنده نیست که برای من خواستگاری برود، در این شرایط چه کار کنم؟» این جملات آشنای پسران و دختران دهه شصتی است.کاهش ازدواج میان دهه شصتی همچنان دغدغه مسؤولان است، این در حالی است که مدیر سکوی همسان‌گزینی «همدم» زهره حسینی ۲۹ خردادماه می‌گوید که «تاکنون ۵۰ درصد از ازدواج‌های همدم از میان متولدین دهه ۶۰ بوده است».بر اساس اعلام مراکز جمعیت‌شناسی «تعداد مردان مجرد دهه ۶۰، یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر و تعداد دختران مجرد این دهه نیز ۵۵۰ هزار نفر است».
 
دهه شصتی‌ها اولین نسل جوان بعد از اتمام جنگ بودند که برای کسب موقعیت اجتماعی و اقتصادی بهتر مسیری جز ازدواج را طی کردند. برای ترغیب جوانان دهه شصتی در آبان‌ماه سال ۱۴۰۲ تسهیلات تشویقی ۵۰۰ میلیون تومانی از سوی دولت سیزدهم ابلاغ شد. همچنین پلتفرمی هم راه اندازی شد تا جای واسطه قرار گرفته و امر ازدواج را آسان کند.
تا به امروز سکوی همسان‌گزینی همدم از میان هزاران کاربری که اپلیکیشن را نصب کرده‌اند پروفایل ۴۵ هزار کاربر را تایید کرده است و بیش از ۱۲۲۰ نفر به واسطه این سامانه ازدواج کرده‌اند. مدیر داخلی همدم محبوبه همتی می‌گوید که «خوشبختانه طلاقی هم ثبت نشده است.»
طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، مهم‌ترین عامل فرهنگی در تأخیر ازدواج جوانان، پیدا نکردن همسر مناسب، گسترش نااطمینانی جوانان در حوزه‌های مختلف و تغییر ملاک‌های ازدواج است. از سوی دیگر بررسی تحولات اجتماعی و تغییر کارکردهای خانواده نشان می‌دهد، نقش فرد در انتخاب همسر افزایش پیدا کرده است!
 
جمعیت‌شناس حاتم حسینی با اشاره به علت تجرد جوانان دهه شصتی می‌گوید که جوان دﻫﻪ ﺷﺼﺘﯽ در درﺟﻪ اول اﻣﻨﯿﺖ ﺷﻐﻠﯽ ﭘﺎﯾﺪار ﻣﯽﺧﻮاﻫﺪ. تا ﻣﻄﻤﺌﻦ ﺷﻮد ﮐﻪ «اﮔﺮ ازدواج ﮐﺮد، در ﺳﺎﯾﻪ اﻣﻨﯿﺖ ﺷﻐﻠﯽ ﺗﻮان ﺑﺎزﭘﺮداﺧﺖ وام ازدواج را ﺧﻮاﻫﺪ داﺷﺖ»!اما از سویی دیگر جامعه‌شناس شهلا کاظمی‌پور دلیلی دیگر بر علت تجرد جوانان دهه شصتی بر می‌شمرد و با بیان اینکه در گذشته واسطه‌گری در ازدواج رخ می‌داد، می‌گوید که «این روزها مراکز همسان‌گزینی جایگزین واسطه‌گری در ازدواج شده‌اند» تا زمینه برای انتخاب جوانان مناسب به یکدیگر وجود داشته باشند.
کارشناسان معتقدند برای اینکه اقبال عمومی به مراکز همسان‌گزینی یا پلتفرم‌های رسمی ازدواج بیشتر شود، باید تعارض مردمی بودن و سازوکار سازمانی تعریف شده حل شود و در این راستا بر این مراکز نظارت بیش‌تری صورت بگیرد. همچنین با رتبه‌بندی این مراکز با توجه به کیفیت خدمات ارائه شده و تعریف سازوکار لازم برای تسریع در دریافت پاسخ استعلام از سازمان ثبت احوال منجر به اطمینان‌سازی جوانان و خانواده‌های آن‌ها شوند.برای خواندن بیشتر گزارش‌ها در این حوزه به صفحه ‎‎@Life_Fars و ‎‎@Family_Life مراجعه کنید.

نظر شما