شناسهٔ خبر: 67274136 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

گزارش «جوان» از تداوم مطالبات مردمی برای اجماع روی گزینه رأی‌آور

اتحاد نامزد‌های همسو، نزدیک و دست‌یافتنی

روزنامه جوان

با این تفاسیر تحرکات در جبهه موسوم به نیرو‌های انقلاب برای رسیدن به وحدت افزایش پیدا کرده است. وحدت با سازوکار دقیق و مبتنی بر نظرسنجی‌های معتبر که در آن فرد مقبول و رأی آور در سطح جامعه را نشان دهد هم عقلانی است و هم اینکه برای یک کنش سیاسی بهترین استراتزی است، چراکه کنش سیاسی بدون توجه به نتیجه ابتر و ناقص است. 

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: هر میزان که به روز رأی گیری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری نزدیک می‌شویم رقابت‌های انتخاباتی با مسائل جدیدی روبه‌رو می‌شود. البته نیرو‌های همسو و نامزد اصلاح‌طلبان هر کدام مسائل خاص خود را دارند. محمدباقر قالیباف، علیرضا زاکانی، سعیدجلیلی و امیرحسین‌قاضی‌زاده هاشمی این روز‌ها شاید بیش از گذشته به مسئله اجماع و وحدت بین خود می‌اندیشند و سعی دارند به این پرسش جواب دهند که همگی در انتخابات و تا روز آخر حضور داشته باشند یا اینکه اتحاد، استراتژی انتخاباتی و سیاسی کارآمدتری است. انتخابات ۹۲ در این زمینه همچون آیینه عبرت پیش روی نیرو‌های همسو است و این روز‌ها ارجاع به این انتخابات از سوی طرفداران نظریه وحدت کم نیست. در مقابل هم مسعود پزشکیان نامزد جریان اصلاحات در این دوره از انتخابات نیرو‌ها و ژنرال‌های دولت روحانی را به کمک طلبیده؛ دولتی که به عنوان دولت شکست‌خورده در ذهن افکار عمومی بایگانی شده است.


 چرا اجماع مهم است؟
مسئله اجماع به خاطر فوایدی که در انتخابات دارد، مهم است و اینکه ما در گزارش قبلی خود در جوان هم به آن پرداختیم و در این گزارش هم دوباره به مسئله اجماع نیرو‌های انقلاب می‌پردازیم نه لزوماً از روی حمایت و طرفداری از خروجی نهایی این اجماع است که فعلاً هم معلوم نیست چه کسی خروجی نهایی وحدت نیرو‌های همسو خواهد بود، بلکه براجماع فواید مختلفی مترتب است. اولاً اینکه باعث می‌شود مردم از سردرگمی خارج شوند و بدنه رأی این جریان تکلیف خود را بداند. مسئله دیگر اینکه نمی‌توانیم انکار کنیم که وحدت در مسئله افزایش مشارکت و همچنین هدفمندتر‌شدن مشارکت هم مؤثر است. 
البته نگاهی به اظهارنظر‌های این روز‌های نامزد‌های همسو نشان می‌دهد که همواره اجماع و وحدت را با «اما‌و اگر» همراه می‌کنند. لازم است که این افراد اگر واقعاً اهل اجماع هستند و قرار است بر سر این استراتژی باقی بمانند در سخنان بعدی خود در این زمینه با افکار عمومی صریح‌تر صحبت کنند و از ابهام‌گویی برای فرار احتمالی در آینده پرهیز کنند. به عنوان مثال آقای زاکانی گفته که «اگر احساس خطر کنم کنار خواهم رفت»، اگر فردا روزی کنار نرفت احتمالاً احساس خطر نکرده است. 
اما موافقان اجماع و مخالفان آن هم برای خود دلایل روشنی دارند. برخی معتقدند اگر به اجماع برسیم آن وقت دوقطبی شکل می‌گیرد و این احتمال پیروزی نامزد همسو را کمرنگ می‌کند. اما افراد معتقد به وحدت، نظر دیگری دارند، چراکه باور دارند اگر همه آرای همسو در سبد یک نامزد ریخته شود به پیروزی او کمک می‌کند. البته فعلاً روی کاغذ هیچ چیز معلوم نیست و همه این حرف‌ها گمانه‌زنی است. بنابراین اینکه چه اتفاقی در روز‌های آینده رخ خواهد داد، مشخص نیست. خبرگزاری فارس هم به نقل از صادق عزیزی یکی از اعضای دفتر محسن رضایی اعلام کرده که «خروجی اجماع از پیش تعیین شده نیست و برخی خبرسازی‌ها با هدف شکست اجماع است». 
 زاکانی هم در پاسخ به پرسشی درباره انصراف احتمالی خود گفته «اقبال مردم به هرکسی بود او نامزد نهایی همسو است. اگر خطری جهت‌گیری دولت رئیسی را به خطر بیندازد دوستان همسو باید با هم تفاهم کنند. احتمال دارد جریان ارتجاع‌طلب به توفیق نرسد و ضرورت ندارد اجماع کنیم». قاضی‌زاده هاشمی در پاسخ به سؤالی در این زمینه اظهار امیدواری کرده که همه به نفع گزینه اصلح کنار بروند. 
با این تفاسیر تحرکات در جبهه موسوم به نیرو‌های انقلاب برای رسیدن به وحدت افزایش پیدا کرده است. وحدت با سازوکار دقیق و مبتنی بر نظرسنجی‌های معتبر که در آن فرد مقبول و رأی آور در سطح جامعه را نشان دهد هم عقلانی است و هم اینکه برای یک کنش سیاسی بهترین استراتزی است، چراکه کنش سیاسی بدون توجه به نتیجه ابتر و ناقص است. 

 روز دهم تبلیغات چگونه سپری شد
حجت‌الاسلام پورمحمدی در روز دهم تبلیغات انتخاباتی به مسئله زنان پرداخت و با انتشار کلیپی از سخنان خود نوشت: «همه تجربه و آبرویم را برای تأمین امنیت زنان به کار خواهم گرفت. انتخابات به کنار! سیاست به کنار! تحت هیچ شرایطی نباید با زنان ایران چنین بی‌رحمانه برخورد کرد. همان‌طور که دیروز گفتم خیابان جای بگیر و ببند نیست». 
مسعود پزشکیان هم دیروز به اصفهان رفت. در این سفر محمدجواد‌ظریف او را همراهی می‌کرد. این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در سخنانی در جمع مردم اصفهان اظهار داشت: «قطعاً نخواهیم گذاشت حق یک نفر تا آنجایی که اختیار داریم ضایع شود». 
روز چهارشنبه همچنین میزگرد سیاسی قاضی‌زاده‌هاشمی پخش شد. قاضی‌زاده با بیان اینکه عده‌ای برای تکیه زدن به قدرت، بحران می‌آفرینند، گفت: «تلاش کردیم با کسب اعتماد مردم خود و دوستانمان به خودمان تکیه کنیم و جبهه جهانی ایجاد کنیم، در حالی که آن‌ها رفتند با کدخدا بسازند، هم خدا و هم اهالی ده را از دست دادند.» این سخنان در رسانه‌ها تعبیر به کنایه این نامزد انتخاباتی به ظریف شد. قالیباف هم در میان زنان حاضر شد و گفت: «میان زن و مرد در مدیریت تبعیضی وجود ندارد. حرف‌های من عهدم با همه زنان ایران است و معتقدم زن در خانواده مهم‌ترین عنصر و سلول جامعه است و هر چه از جامعه توقع داریم با محوریت زن است. زنان ما در جایگاه مدیریتی هیچ فرقی با مردان ندارند و نباید در این حوزه تبعیض وجود داشته باشد و تنها تبعیضی که باید اعمال شود، مقدم بودن زنان سرپرست خانوار در بخش‌های مختلف است». قالیباف با اشاره به دوران فعالیت خود در شهرداری تهران قول داد که از زنان در دولت خود در پست‌های مدیریتی استفاده خواهد کرد. جلیلی هم به دانشگاه تهران و استان البرز رفت. جلیلی در واکنش به صحبت‌های وزیر سابق امور خارجه در کرج گفت: «دولت شما در زمان بایدن ۹ ماه بر سرکار بود پس چرا نتوانستید یکی از تحریم‌های ترامپ را لغو کنید؟ امروز ما در نقطه تاریخی قرار داریم؛ در نقطه‌ای هستیم که می‌توانیم با انتخاب خودمان آن انتخابی که با انقلاب اسلامی داشتیم، قوت و استمرار ببخشیم و راهی را که امام، شهدا و مقام معظم رهبری برای ما ترسیم کردند با قوت، سرعت و در شأن ملت ایران ادامه دهیم». 
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه ۱۱ سال پیش بر اساس این نگاه گفته شد که به ما رأی دهید، ما می‌رویم توافق کنیم و مشکلات حل می‌شود، گفت: «اتفاقاً رفتند توافق کردند و طرف مقابل ۱۵ بار گفت ایران به تعهدات خود عمل کرد. نتیجه آن چه شد؟ سانتریفیوژ‌ها را جمع کردند، بتن در دستگاه هسته‌ای ما ریختند، اما طرف مقابل به طور کامل و یک طرفه از توافق خارج شد و ۸۰۰ تحریم دیگر به تحریم‌های پیشین اضافه کرد». 
تبلیغات انتخاباتی با سخنان ظریف درخصوص برجام و مسائل پیرامون آن از دیروز بیشتر حال و هوای سیاست خارجی به خود گرفته است. احتمالاً این بحث‌ها تأثیر خود در فضای جامعه و نظرسنجی‌ها هم می‌گذارد و در نهایت اینکه مردم نسبت به این بحث‌ها چه واکنشی نشان دادند. 

 وحدت نزدیک و دست‌یافتنی
وحدت و نحوه رسیدن به آن در این روز‌ها مهم‌ترین دغدغه نیرو‌های همسو است که کاملاً دست یافتنی و در دسترس است. اما پزشکیان و حامیان او دغدغه کشاندن بدنه خود به پای صندوق‌های رأی را دارند. برهمین اساس ممکن است در روز‌های آینده کمپین تبلیغاتی نامزد اصلاح‌طلبان رادیکال‌تر شود تا بتواند آرای خاکستری را جلب کند. اما در نهایت و تا به امروز همه کنش‌های انتخاباتی نشان می‌دهد که میزان مشارکت از انتخابات قبل بالاتر است و همین امر هم ضد انقلاب را در استراتژی تحریم انتخابات دچار انزوا کرده است.

برچسب‌ها:

نظر شما