شناسهٔ خبر: 67274117 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

تشریح جزئیات سفر اربعین اتباع خارجی

رییس ستاد اربعین با اشاره به نحوه جزییات سفر اربعین از ایران برای اتباع خارجی گفت: گذرنامه‌های اتباع مقیم ایران در شهرهای محل اقامت صادر می‌شود و ویزای اتباع غیر مقیم نیز در کشور محل اقامت صادر می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اهواز، سیدمجید میراحمدی در ادامه سفر به خوزستان در نشست ستاد اربعین حسینی که امروز در سالن مدیریت بحران استانداری خوزستان برگزار شد، با اشاره به بازدید از مرزهای شلمچه و چذابه اظهار داشت: بیش از 130 پروژه در حوزه تسهیل‌گری امور اربعین حسینی(ع) در حال اجرا است که نوید یک اربعین خوب را می‌دهد.

وی در ادامه افزود: این اقدامات با روحیه جهادی و برنامه‌ریزی‌های خوب به خوبی انجام می‌شود و امیدواریم امسال اربعین خوبی رقم بخورد. 

رئیس ستاد اربعین با بیان اینکه کشور عراق در حال توسعه پایانه‌های مرزی، ایجاد سایه‌بان، مه‌پاش و سایر امکانات مورد نیاز است گفت:  ما هم مانند سال‌های گذشته در بخش‌هایی به عراق کمک می‌کنیم تا زائران ما در آن سوی مرز راحتی بیشتری داشته باشند.

 وی با اشاره به نحوه جزییات سفر اربعین از ایران برای اتباع خارجی افزود: گذرنامه‌های اتباع مقیم ایران در شهرهای محل اقامت صادر می‌شود و ویزای اتباع غیر مقیم نیز در کشور محل اقامت صادر می‌شود. 

رئیس ستاد اربعین گفت: امسال دولت عراق برای اتباع پاکستان سهمیه 50 هزار نفری قائل شده است و آن هم برای افراد بالای 50 سال است. البته تلاش کردیم تسهیلات بیشتری برای آن‌ها در نظر گرفته شود اما به دلیل اینکه ورود آن‌ها به سرزمین عراق است قاعدتاً تصمیم‌گیری در این خصوص با دولتمردان عراق است. 

میراحمدی در خصوص امکانات مرزهای عراق بیان کرد: خوشبختانه دولت عراق اقدامات وسیعی در جاده‌ها و پایانه‌های مرزی آغاز کرده و در حال ایجاد تحول در زیرساخت‌ها است. به طور مثال امسال تمام جاده‌های محل عبور و مرور زائران اربعین حسینی تحت پوشش دوربین‌های کنترل سرعت، استفاده از موبایل و کمربند ایمنی قرار گرفته‌اند که این کار به جلوگیری از تصادفات و تلفات بسیار کمک می‌کند. 

وی افزود: همچنین کشور عراق در حال توسعه پایانه‌های مرزی، ایجاد سایه‌بان، مه‌پاش و سایر امکانات مورد نیاز است البته ما هم مانند سال‌های گذشته در بخش‌هایی کمک می‌کنیم تا زائران ما در آن سوی مرز راحتی بیشتری داشته باشند.

فوت 70نفر در اربعین سال گذشته

همچنین در ادامه علی‌اکبر حسینی‌محراب اظهار داشت: پس از اربعین حسینی، سال گذشته را آسیب‌شناسی کردیم و در ستاد مرکزی اربعین مطرح کردیم و هماهنگی‌های لازم انجام و خلاءها را پوشش دادند تا اربعین امسال نسبت به سال‌های گذشته نمونه باشد. هر چند این مراسم در فصل سختی از نظر گرما انجام می‌شود و این مسأله طبعا در کیفیت کار  تاثیر می‌گذارد.

 وی افزود: مردم مانند سال‌های گذشته باید از اول صبح یا غروب که پیک‌ گرما می‌گذرد حرکت کنند تا دچار گرمازدگی نشوند. البته به حوزه بهداشت و درمان گفته‌ایم در مسیرهای کوتاه، اتاق‌های سرد و امکانات مورد نیاز را در پنج مسیری که زائران تردد دارند در نظر بگیرند اما به هر حال هوا بسیار گرم است.

استاندار خوزستان بیان کرد: مسائل مربوط به آب شرب،‌ برق، آب و فاضلاب، سایه‌بان‌ها و مه‌پاش‌ها در نظر گرفته شده است. راه‌های حادثه‌خیز رصد شده‌اند و جاهایی از مسیر بازتر شده یا روشنایی ایجاد شده است اما در جاهایی که کار نرسیده است با حضور پلیس و نیروهای امدادی و برپایی مواکب اقدام می‌شود.

حسینی‌محراب گفت: آنچه سال گذشته بسیار ما را رنج داد حوادث ترافیکی پس از برگشت زائران بود که به دلیل واژگونی‌های ناشی از خواب‌آلودگی رخ دادند. همه باید بدانند استراحت دو ساعته در زمان برگشت می‌تواند مانع وقوع حوادث شود. در اربعین سال گذشته بیش از 70 نفر در این حوادث از دست رفتند و امیدواریم امسال درس بگیریم.

وی عنوان کرد: مسئولان مرزی تعیین شده‌اند و استارت برای آمادگی کامل زده شده است و از ابتدای مردادماه تقسیم کار در مرزها انجام می‌شود.

استاندار خوزستان بیان کرد: در روزهای ورود و خروج زائران را تجزیه و تحلیل می‌کنیم و به طور مثال در روز منتهی به اربعین حسینی 130 هزار نفر از مرز خارج می‌شوند. خدمات‌رسانی وسایل نقلیه از جمله اتوبوس‌ها و قطار در پایانه‌ها برنامه‌ریزی شده است تا زائران به استان‌های خود منتقل شوند.

وی افزود: همچنین در حال صحبت با دولت هستیم تا اجازه داده شود شرکت‌های حمل و نقل، اتوبوس‌های جدیدی وارد کنند تا حمل و نقل آسان‌تر شود. اگر شرکت‌های حمل و نقل بتوانند با کشورهایی مانند ترکیه و عراق صحبت و قرارداد اجاره وسایل نقلیه منعقد کنند، در جابه‌جایی آسان‌تر زائران تاثیرگذار است. 

انتهای پیام /735

 

نظر شما