شناسهٔ خبر: 67274102 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

بسته جدید تسلیحاتی امریکا  در راه تایوان 

روزنامه جوان

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: به رغم هشدار‌های پکن به واشینگتن، دولت امریکا در تدارک برای فروش تسلیحاتی تازه به تایوان است و در تازه‌ترین اقدام، وزارت خارجه امریکا با فروش بسته تسلیحاتی ۳۶۰ میلیون دلاری شامل موشک و پهپاد به تایوان موافقت کرد؛ اقدامی که می‌تواند تنش‌ها بین پکن و واشینگتن را تشدید کند. 
درحالی که مقامات چین بار‌ها نسبت به ماجراجویی امریکا در تایوان هشدار داده و این مسئله را عبور از خط قرمز امنیتی خود اعلام کرده بودند، اما گوش دولتمردان کاخ سفید به این هشدار‌ها بدهکار نیست و آتش جنگ در شرق آسیا را شعله‌ور می‌کنند. در این رابطه، وزارت خارجه امریکا سه‌شنبه شب اعلام کرد که این وزارتخانه با فروش ۳۶۰ میلیون دلاری تسلیحاتی به تایوان موافقت کرد. طبق گزارش رویترز، امریکا صد‌ها پهپاد تهاجمی، مهمات موشک و تجهیزات مرتبط در اختیار تایوان قرار می‌دهد. وزارت خارجه امریکا در توجیه فروش این تسلیحات گفت که این قرارداد «به نفع منافع ملی، اقتصادی و امنیتی ایالات متحده» است و باعث تقویت امنیت و کمک به حفظ ثبات در منطقه می‌شود. هفته گذشته مقام ارشد نیروی دریایی ایالات متحده در اقیانوس آرام گفت: «امریکا قصد دارد در صورت حمله چین به تایوان از هزاران پهپاد و شهپاد استفاده کند.»
 «لای چینگ‌ته» رئیس جدید تایوان به‌دنبال موافقت امریکا با تسریع فروش محموله تسلیحاتی به این جزیره، مدعی شد که تنها راه حفظ صلح با پکن، قوای نظامی است و مردم تایوان مقابل تهدید چین تسلیم نخواهند شد. رئیس تایوان با اشاره به اینکه مردم تایوان «به صلح عشق می‌ورزند»، مدعی شد: صلح باید به قدرت متکی باشد و این یعنی اجتناب از جنگ از طریق مهیا شدن برای جنگ در راستای نیل به صلح. صلح حقیقی با وعده‌های توخالی محقق نمی‌شود. وی افزود: «سیاست ملی چین الحاق تایوان است. آن‌ها صرف‌نظر از استفاده از زور، در سال‌های اخیر به اقدامات تهدیدآمیز غیرمتعارف هم متوسل شده‌اند تا از این طریق تایوان را مجبور به تسلیم کنند، اما تایوان تسلیم نخواهد شد.» چین جزیره تایوان را بخشی از سرزمین اصلی خود می‌داند و همواره ضمن هشدار درباره دخالت‌های خارجی تأکید کرده که تایوان از طریق مسالمت‌آمیز یا با زور به حاکمیت چین بازخواهد گشت. بنابراین، تحرکات جدید امریکا در تایوان، تنش‌ها بین این کشور با چین را تشدید خواهد کرد.

نظر شما