شناسهٔ خبر: 67274006 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رویدادایران | لینک خبر

پس‌لرزه‌ افشاگری‌های جنجالی «محمدجواد ظریف» در صداوسیما؛ «مسعود پزشکیان» چه اسنادی را رو کرد؟/ ویدئو و تصاویر پس‌لرزه‌ افشاگری‌های جنجالی «محمدجواد ظریف» در صداوسیما؛ «مسعود پزشکیان» چه اسنادی را رو کرد؟/ ویدئو و تصاویر

به گزارش شبکه شرق، کاندیداهای اصول‌گرای انتخابات ریاست جمهوری «محمدباقر قالیباف»، «سعید جلیلی»، «علیرضا زاکانی» و «امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی» به تندی به اظهارات «محمدجواد ظریف» که در میزگرد اقتصادی به همراه «مسعود پزشکیان» در صداوسیما حضور یافته بود، واکنش نشان دادند. اظهارات «محمدجواد ظریف» با

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه شرق، کاندیداهای اصول‌گرای انتخابات ریاست جمهوری «محمدباقر قالیباف»، «سعید جلیلی»، «علیرضا زاکانی» و «امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی» به تندی به اظهارات «محمدجواد ظریف» که در میزگرد اقتصادی به همراه «مسعود پزشکیان» در صداوسیما حضور یافته بود، واکنش نشان دادند.

اظهارات «محمدجواد ظریف» با واکنش تند سه کاندیدا از طیف اصولگرا مواجه شده است. وزیر امور خارجه پیشین کشورمان روز گذشته با شرکت در میزگرد سیاسی تلویزیون با دفاع از برجام و دیپلماسی دولت حسن روحانی ابعادی از آنچه در این مدت گذشت را روایت کرد. 

او گفت: «سیاست جمهوری اسلامی براساس قانون اساسی توسط مقام معظم رهبری به صورت خطوط کلی ارائه می‌شود و سه اصل عزت، حکمت و مصلحت راهنمای سیاست خارجی است و چارچوب سیاست خارجی را تشکیل می‌دهد. در این سیاست خارجی بسیار بسیار مهم است چه کسی در خیابان پاستور و در خانه رئیس‌جمهور نشسته است، رئیس‌جمهور است که سیاست‌ها را می‌سازد و برای تصویب به شورایعالی امنیت ملی و به حضور مقام معظم رهبری ارائه می‌کند. رئیس‌جمهور است که سیاست‌ها را اجرا می‌کند و کسی که با نگرش روشن هم خودش خط دارد ولی باور دارد باید از متخصصان و کارشناسان استفاده کند، این فرد می‌تواند در آینده کشور نقش داشته باشد.»

ظریف در واکنش به صحبت‌های ایزدی، کارشناس برنامه و اظهارات کاربران شناخته‌شده و ناشناس مربوط به جریان فکری جلیلی، گفت: تحریم را با عدد نمی‌شمارند و این کار مغلطه‌ است. می‌گویند ٨٠٠ تحریم دوره احمدی‌نژاد را ظریف به ١۵٠٠ تحریم رساند. دو تحریم بر خود من اعمال شد. این تحریم‌ها مربوط به افراد، نهادها و شرکت‌هاست. اما بپرسید سیستم بانکی، نفت، پتروشیمی و کشتیرانی ایران چه زمانی تحریم شد؟»

وزیر خارجه پیشین کشورمان درباره ادعای وضع تحریم‌های جدید پس از برجام، گفت: «کاتسا هم تحریم جدیدی نداشت. قانون کاتسا هیچ تحریم جدیدی ندارد چون برجام اجازه نمی‌داد تحریم جدیدی توسط آمریکا وضع شود. تحریم‌های پیشین را یکپارچه کرد. مردم ما دیدند در سال ۹۵ و ۹۶ دو سال متوالی تورم تک‌رقمی و رشد دورقمی داشتیم.»

این دیپلمات پیشین کشورمان در پاسخ به یکی از پرسش‌کنندگان گفت: «من هم می‌توانم بگویم همان دوران می‌گفتند اینکه آمریکا می‌گوید از برجام خارج می‌‌شود جنگ زرگری است چون برجام به نفع آمریکا است بنابراین از این بحث‌ها استفاده نکنیم.» ظریف ادامه داد: ایران تنها کشوری بود که توانست از اسنپ‌بک استفاده کند و در همان دولت روحانی که شما از آن دلخور هستید توانستیم آمریکا را سه بار در شورای امنیت سازمان ملل محکوم کنیم و سانتریفیوژهای آی‌آر ۴ ایران را به‌ای‌آر ٩ و غنی‌سازی را از ٢٠ درصد به ۶٠ درصد برسانیم.

او در پاسخ به این سوال که چرا بایدن به برجام برنگشت؟ پاسخ داد: «بایدن قصد برگشت به برجام را داشت اما به دو دلیل برنگشت؛ اول اینکه اسرائیل اجازه نداد و پس از آن آقای فخری‌زاده به شهادت رسید و عامل دیگر مصوبه قانون راهبردی مجلس بود، نگذارید که بگوییم در آن ۶ ماه تلخ چه گذشت.»

ظریف بیان کرد: «در آن ۶ ماه تلخ ما بارها می‌توانستیم برجام را زنده کنیم و ۳ سال از این فلاکت زجر نکشیم. اگر تعداد تحریم‌ها در دولت آقای روحانی با ترامپ از هزار تحریم شد هزار و پانصد تحریم، در دولت شهید رئیسی از ۱۵۰۰ تحریم به ۲ هزار و ۵۷۰ رسید، یعنی در ۸ سال ۵۰۰ تحریم اضافه شد، در ۳ سال هزار تحریم اضافه شد؛ اگر می‌خواهیم با عدد سر مردم را شیره بمالیم درست بمالیم.»

او با نشان دادن نمودارهای مربوط به نرخ تورم ادامه داد: «مردم ببینید در زمان تحریم چه شد؟ ببینید مردم تورم‌تان را کجا بردند؟ مردم ببینید رشد اقتصادی و فروش نفت‌تان را کجا بردند؟ گفتند ما یاد دادیم چگونه نفت را بفروشند، نخیر وقتی آقای بایدن آمد سیاست این شد که پیچ را شل کنند. اجازه بدهید آقای ترامپ برگردد آن وقت ببینیم دوستان چه می‌کنند؟»

وزیر خارجه پیشین کشورمان تاکید کرد: اگر برجام بد بود چرا ترامپ از آن خارج شد،‌ اگر می‌گویید خارج شدن ترامپ از برجام بد بود، مگر ترامپ از قرارداد آب و هوا خارج نشد؟ مگر ترامپ از قرارداد موشک‌های میان‌برد خارج نشد؟ آیا آن‌ها را هم شوروی سابق بد مذاکره کرده بود؟ چرا خطای استعمارگر را به پای مبارزین با استعمار می‌آوریم؟

واکنش تند سه کاندیدای اصول‌گرا به صحبت‌‌های پزشکیان و ظریف

این سخنان «محمدجواد ظریف» اما به مذاق اصولگرایان خوش نیامد و کاندیدهای آن‌ها همان شب پاسخ او را دادند.

«محمدباقر قالیباف» کاندیدای چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در گفتگوی ویژه خبری در واکنش به صحبت‌های محمدجواد ظریف گفت: «چندین سال است که در این باره بحث می‌کنیم، به نظر من همین اقدام راهبری که می‌گویند مانع این کار است درست نیست.»

او در گفتگوی ویژه خبری بیان کرد: «گفته اند که قانون راهبردی مانع این کار شده که حرف درستی نیست؛ گفته شد که باید اقدامات را بر اساس سیاست‌های کلان انجام دهیم سوالم این است که مگر رهبر انقلاب یک سال قبل نفرمود که قانون اقدام راهبردی کشور را نجات داد و تکلیف را روشن کرد و همه را از بلاتکلیفی درآورد؛ اگر معتقدیم پس چرا می‌گویید قانون اقدام راهبردی مانع توافق شد؟ پس تبعیت شما کجاست و کجا تابع سیاست‌ها بودید.»

او گفت: «بنده عضو شورای عالی امنیت ملی بودم، این شورا مجلس را مکلف کرد که مجلس درباره خروج از برجام قانون گذاری کند. این قانون تصویب و ابلاغ شد حالا باید بگویید این قانون مانع بوده است؟ همانطور که حضرت آقا فرمود این قانون دست مذاکره کننده را پر کرد.»

قالیباف یادآور شد: «بعد از خروج ترامپ از برجام، بحث این بود که ما هم از برجام خارج شویم یا حخیر؛ نظری بود که ما هم خارج شویم به هر حال دولت تصمیمی گرفت و گفت که ما یک هفته برای برگشت آن‌ها به برجام فرصت می‌دهیم و اگر برنگشتند تصمیم گیری می‌کنیم؛ یک هفته به دوهفته و یک و دو ماه تبدیل شد و این مسیر ادامه پیدا کرد، این همان بلاتکلیفی بود که حضرت آقا فرمودند.»

او ادامه داد: «چطور ما وقتی چیزی از دولت امریکا میخواهیم می‌گوید اختیار ما نیست و دست کنگره است؛ مجلس با تصویب قانون اقدام راهبردی دست مذاکره کننده را پر کرد. در قانون آمده، پروتکل الحاقی را که داوطلبانه اجرا می‌شد رعایت نمی‌کنیم، چون از برجام خارج شده بودند و تحریم‌ها در حال اعمال بود.»

قالیباف گفت: «همان زمان دوستان گفتند که در این صورت جنگ می‌شود و یا اینکه غنی سازی به میزانی بالاتر رود، جنگ می‌شود، سوال این است که ما پروتکل الحاقی را برداشتیم، اما آیا جنگ شد؟ در واقع ما از انفعال بیرون آمده و دست مذاکره کننده را پر کردیم. ادامه بحث‌ها در وین که تا دور ششم رفت، بر اساس این آورده‌ها بود، چیزی هم در برجام دنبال نشده است.»

حمله زاکانی به پزشکیان و ظریف

«علیرضا زاکانی» کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در برنامه میزگرد اقتصادی در واکنش به اظهارات ظریف گفت: «پس فردا در مناظره، در مورد دوران این آقایان صحبت خواهم کرد.»

او در این‌باره گفت: «امروز کارشناسِ همراه آقای پزشکیان به شهید رئیسی جفای بزرگی کرد.»

زاکانی در ادامه گفت: «پس‌فردا در مناظره حق این شهید را ادا می‌کنم و نشان می‌دهم در دورانی که این آقایان بودند چطور اقتصاد نابود شد. اگر مسائل را بازکنم این بندگان خدا در کشور دچار مشکل خواهند شد.»

واکنش سعید جلیلی به صحبت‌های پزشکیان و ظریف در میزگرد سیاسی چه بود؟

سعید جلیلی هم شامگاه دیروز در دیدار با مردم البرز گفت: «برخی بر این باورند که در جهانی هستیم که عده‌ای با قدرت زیاد وجود داند که آن‌ها با مناسبت‌هایی که در نظر گرفته‌اند و ما حداکثر در این جهان باید سعی کنیم چندتا از مشکلات خود را حل کنیم. یازده سال پیش در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ در مناظرات ۲ نگاه بود که یکی از این نگاه‌ها می‌گفت ما مشکلاتی را داریم شما به ما رای بدهید و ما می‌رویم و با کدخدای دنیا توافق می‌کنیم و مشکلات کشور حل می‌شود.»

او اضافه کرد: «نتیجه این صحبت‌ها این شد که با توافقات انجام شده ۱۵ بار در اسناد خود گفتند ایران به تعهدات خود عمل کرد است، اما نتیجه آن این شد که همه ابزار قدرت و توانمندی‌ها طی سال‌های ملت ما به دست آورده بودند و یک طرفه از توافق خارج شدند و تحریم‌هایی که ۸۰۰ مورد بود ۸۰۰ مورد دیگر به آن اضافه شد. تمام کسانی که می‌گفتند این توافقات درست است، چرخ‌های سانتریفیوژ که خاموش شد هیچ دلار ۳ هزار تومانی ۳۰ هزار تومان شد.»

جلیلی با بیان اینکه در سال ۹۷ به صراحت بیان کردند که در ازای همه توافقات و اجرای آن‌ها راهبرد فشار حداکثری علیه ملت ایران دنبال شد، گفت: «به گونه‌ای که نه تنها آمریکا بلکه هیچ کشور دیگری حق ندارد حتی یک بشکه نفت از ایران بخرد، اما با انتخاب شهید آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی ریل گذر کشور عوض شد.»

او با بیان اینکه ملت ما از حقوق خود دفاع خواهد کرد و مسیر پیشرفت خود را با قدرت ادامه می‌دهد، گفت: «رئیسی با درایت خود کاری کرد که آمریکایی که می‌گفت ایران حق ندارد حتی یک بشکه نفت بفروشد از وزیر خارجه خود در سنا آمریکا سوال می‌کنند که قرار بود ایران یک بشکه نفت نفروشد، اما در حال حاضر ۲ میلیون بشکه نفت می‌فروشد که این رویکرد شهید جمهور است که مسیر پیشرفت کشور را معطل برخی نگاه‌ها و گفته‌ها نمی‌کند.»

جلیلی با بیان اینکه کسی که خود و توانمندی‌های ملتش را باور ندارد و طرف مقابل به صراحت به شکستش اعتراف می‌کند و مقام رسمی امریکا بیان کرده که راهبرد فشار حداکثری شکست فاحش خورد و وزیر خارجی آمریکا اعلام می‌کند ما نمی‌توانیم در برابر ایران مقاومت کنیم و امروز ایران توانسته ۲ میلیون بشکه نفت بفروشد، گفت: «اما برخی در داخل اعلام می‌کنند آمریکا نخواسته و این انتخاب تعیین کننده است و نباید در این انتخابات زیر فشار‌ها قرار گیریم و نادرست انتخاب کنیم.»

او با بیان اینکه مسیری که ملت ایران در سال ۱۴۰۰ کرد ریلی قطار سازندگی و موفقیت را با سرعت به راه انداخت، اظهار داشت: «از سال ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۰ نتیجه نگاه کسانی که می‌گفتند چرخ اقتصاد باید بچرخد طبق آمار خودشان در امان زمان رشد اقتصاد کشور منفی یا صفر بود. ما نباید زمان را از دست بدهیم، ما وقت تلف کردن زمان را نداریم و امروز دولتی می‌خواهیم که از روزی که انتخاب می‌شود فرصت‌ها را شناخته باشد؛ امروز ما به دولتی نیازمندیم که مباحث را خوب شناخته باشد و هدفگذاری و برنامه‌ریزی کرده باشد تا از فردای انتخابات مسیر پیشرفت و جهش کشور را کلید بزند.»

 ظریف از پوشه‌اش چه اسنادی به پزشکیان چه داد؟

«مسعود پزشکیان» کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در جریان میزگرد سیاست خارجی، نمودارهایی از تاثیر توافق و تحریم بر رشد اقتصادی را نشان داد.

«مسعود پزشکیان» کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در جریان میزگرد سیاست خارجی، نمودار‌هایی از تاثیر توافق و تحریم بر رشد اقتصادی را نشان داد؛ این نمودار‌ها را در پوشه محمدجواد ظریف بود و او تحویل پزشکیان داد.

مسعود پزشکیان و محمدجواد ظریف

 

مسعود پزشکیان و محمدجواد ظریف

 

مسعود پزشکیان و محمدجواد ظریف

 

منبع: sharghdaily-934698

نظر شما