شناسهٔ خبر: 67273882 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

جلیلی: باید نقش بانوان در جامعه مشخص شود/ هر دانشگاه باید یک دولت در سایه باشدو روند تصحیح، تأیید و تکمیل را دنبال کند

صاحب‌خبر -

شفقنا- نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: بانوان درخواست دارند که نقش‌شان در کشور دیده شود. از نظر بنده این نقش باید تعیین شود تا بانوان ما بتوانند بهتر نقش آفرینی کنند.

به گزارش شفقنا از مهر نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در برنامه گفتگوی ویژه خبری بیان کرد: مردم در آستانه یک انتخاب بزرگ هستند و هر میزان این انتخاب با بصیرت و آگاهی بیشتری صورت گیرد مردم می‌توانند نسبت به آینده خود یک نگاه دقیق و روشن‌تری داشته باشند.

جلیلی با اشاره به اینکه امروز دیدار با بانوان و دختران ایران را داشته است، ادامه داد: نیمی از جمعیت کشور ما را خانم‌ها تشکیل می‌دهند و باور داریم که یک جهان فرصت و یک ایران جهش در بخش عمده خود به عاملان خود یعنی خانم‌ها تعلق دارد و باید به این فرصت بزرگ توجه کنیم و برای آن برنامه داشته باشیم که خانم‌ها بیشترین حضور را داشته باشند.

وی در رابطه با مطالبه زنان افزود: مطالبه خانم‌ها این است که نقش آن‌ها در امور اجرایی کشور دیده شود و باید برای آنها نقش پرشکوهی تعریف شود. نقش‌های مهم اجتماعی توسط خانم‌ها اجرا می‌شود و آن‌ها جایی سرپرست خانوار هستند و نقش‌های متعددی نظیر مادر همسر و خواهر را ایفا می‌کنند و باید کاری کنیم که این ظرفیت بزرگ به حرکت در بیاید.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، بیان کرد: معتقدم یکی از امتیازهای گفتمان انقلاب اسلامی و اندیشه دینی این است که زن را در جایگاه خود قرار می‌دهد تا زنان در خانواده هم بتوانند جایگاه مؤثر خود را داشته باشند.

جلیلی در ادامه در مورد دستاوردهای دولت «شهید» رئیسی گفت: تلاش خوبی در دولت آقای رئیسی صورت گرفت و نقشه دشمن در رابطه با تحریم‌ها نقش بر آب شد و تحریم‌ها را دور زد و نفت فروخته شد و این شکست در سنا نیز مطرح شد. اما یک دیدگاهی وجود دارد که می‌گوید جو بایدن نخواسته است که مانع فروش نفت ایران شود در صورتی که این دیدگاه نشانه خود تحقیر است.

وی افزود: سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد شکست فاحشی در برابر راهبرد فشار حداکثری به ایران خورده‌اند. انتخابات فضایی است که می‌توان رویکردها را مطرح کرد و مسائل روشن می‌شود و در نهایت مردم قضاوت می‌کنند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: مهم است که مردم بدانند وقتی بایدن روی کار آمد دولت قبل نتوانست نفت بفروشد. واقعیت‌ها را ببینیم و نگاه فانتزی به مسائل نداشته باشیم.

جلیلی گفت: یک زمانی وعده داده شده بود که در ایران هم اقتصاد می‌چرخد هم سانتریفیوژها، در همان زمان تحریم‌ها بیشتر شد و خود این آقایان تحریم شدند و دلار ۳ هزار تومانی ۳۰ هزار تومان شد. سال‌های رشد کشور منفی بود و یا صفر بود و در ۳ سال دولت «شهید» رئیسی رشد اقتصادی محقق شد. هم اکنون بیش از یک و نیم میلیون بشکه نفت به فروش می‌رسانیم و امکان فروش بیشتر نیز داریم.

وی در رابطه با مسائلی که در مورد مذاکره و مسئولیتی که خودش در دوره‌ای بر عهده داشت عنوان کرد: مذاکره یک وسیله است و عقب نشینی و یا عدم عقب نشینی باید در مسیر پیشرفت کشور باشد و برای حفظ منافع مردم اتفاق بیفتد. اگر توافق منافع ملت را تأمین نکند و باعث شود امکانات و ظرفیت‌هایی که داریم و یا فرصت‌هایی که دانشمندان و نخبگان هسته‌ای ما داشتند نادیده گرفته شود این مذاکره و توافق موجب دفاع از حقوق ملت نخواهد شد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: قبلاً هم گفتم دنیا را نباید کوچک دید و معطل چند کشور باشیم دنیا بزرگ است و ۲۰۰ کشور در آن وجود دارد. شعار من یک جهان فرصت است و لازمه آن این است که بازارهای بزرگ دنیا را ببینیم و به نظر من شرایط بسیار خوبی برای جهش ایران وجود دارد.

جلیلی رابطه با عملکرد خود در جایگاه مسئول مذاکرات هسته‌ای ایران گفت: آنها می‌گفتند نباید یک سانتریفیوژ داشته باشید و ما وقتی دولت بعد آمد ۱۹ هزار سانتریفیوژ تحویل آنها دادیم. چیزهایی که در مورد حقوق هسته ما مطرح می‌شد مربوط به یک میلیون بیماری بود که لازمه تأمین داروی آنها سوخت ۲۰ درصد بود. دفاع از حقوق هسته‌ای دفاع از همه حقوق کشور است. همانطور که ما در مقابل اشغال خرمشهر ایستادیم و دشمن را عقب نشاندیم حقوق هسته‌ای هم به همین صورت است.

وی افزود: قرار بود تحریم‌ها برداشته شود در حالی که بیشتر شد و این بسیار مهم است از حقوق ملت و منافع ملت دفاع کنیم. باید ببینیم که در چه مقطعی از حقوق ملت دفاع شد و در چه دوره‌ای حقوق ملت تضییع شد و باید در نظر بگیریم که ما به ازای این‌ها چه بوده است. آژانس ۱۵ بار اعلام کرد که ایران به تعهدات خود عمل کرده اما نتیجه آن این بود که طرف مقابل به طور کلی از برجام خارج شد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: «شهید» رئیسی ارتباط با کشورها را توسعه داد و ما نیز به گفتمان احترام می‌گذاریم و به دولتی که روی کار بیاید کمک می‌کنیم. در شش جلسه در شورای امنیت ملی تا موارد را با جزئیات در مورد تحریم‌ها و لغو آنها بیان کردم. وظیفه ما است که اگر خطایی می‌بینیم کمک کنیم تا تصحیح شود.

جلیلی در رابطه با دولت سایه گفت: دولت سایه به جای یک تشکیلات و یک دستگاه یک گفتمان است که هر فردی در کشور بتواند متناسب با توانایی و استعدادی که دارد دیدگاه خود را بگوید. و اگر جایی خطایی را می‌بیند آن را تصحیح کند و اگر نقصی می‌بیند کمک کند تا جبران شود و معتقدم هر دانشگاه باید یک دولت در سایه باشد. روند تصحیح، تأیید و تکمیل را دنبال کند.

وی افزود: رویکرد دولت‌ها بسیار مهم است ما در دولت یازدهم و دوازدهم موارد را ارائه دادیم اما توجهی نمی‌کردند اما در دولت «شهید» رئیسی بسیار از موارد استقبال می‌کردند و روی آن‌ها دستور می‌داد که به زودی اجرا شود.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در رابطه با تسهیلات بانکی به آسان شدن اخذ آن‌ها عنوان کرد: شروع قانون بانک مرکزی با دولت چهاردهم خواهد بود و این قانون چند دهه بود که نیاز به اصلاح داشت و چند دهه نیز متوقف شده بود. این قانون قویست و برای آن‌که بانک مرکزی بتواند نقش خودش را در نظارت بر بانک‌ها انجام دهد. این موضوع را دنبال می‌کنیم که بانک مرکزی این قانون را به صورت جدی عملیاتی کند. در مورد خلق پول باید کاملاً ضابطه‌مند و در جهت منافع مردم بانک‌ها اقدام کنند و بانک مرکزی به این موضوع نظارت جدی داشته باشد.

جلیلی گفت: متأسفانه شاهد تبعیض فراوان در مورد تسهیلات بانکی هستند ۵۰ درصد مردم هرگز تسهیلات دریافت نکردند. برادر من که هم‌اکنون همکار شما در صداوسیما است برای دریافت وام ازدواج خود بارها به بانک مراجعه کرده بود که ۲۰۰ هزار تومان وام بگیرد اما هرگز موفق نشد. اما تلخ‌تر از این برای او این موضوع بود که بسیاری از دوستان او در بانک‌ها می‌گفتند چرا پیش ما نیامدی تا وام خود را بگیری؟ فهرست تسهیلات بانک‌ها بسیار مهم است و باید این دیده شود که در جهت تولید است و یا در کدام مسیرها استفاده می‌شود؟

وی رابطه با تفاوت‌های تکریم بیماران در بیمارستان‌های دولتی و خصوصی به موضوع پاسخگویی در نظام سلامت اشاره کرد و افزود: در بررسی‌های علمی که در پاسخگوی نظام سلامت وجود دارد این موضوع مطرح است که ۱۰۰ شاخص بررسی می‌شود که آیا این نظام پاسخگو است یا خیر، آیا احترام بیمار حفظ می‌شود و گزینه‌های مختلفی به او ارائه می‌شود یا خیر؟ یکی از شاخصه‌ها این است که به بیمار بگویند شما چند گزینه برای انتخاب دارید. اگر تعرفه‌های بخش خصوصی و دولتی با یکدیگر تفاوت جدی داشت باعث می‌شود تا از بخش دولتی متخصصین به بخش خصوصی مهاجرت کنند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به پرسش‌های مردم که چه برنامه‌ای برای کنترل قیمت ارز دارد در تحریم‌ها دارید؟ پاسخ داد: من موضوع حاکمیت ریال را مطرح کردم و می‌گویم که باید بر اساس اولویت‌ها منابع و مصارف ارزی مشخص باشد. امروز برای تمامی مصارف اصلی و متعارف کشور به اندازه کافی منابع ارزی داریم فرایند اصلاح شود. ما باید مبادلات بانکی خود را با کشورهایی که امکان مبادله با آنها را داریم افزایش دهیم و به این صورت عوارضی که بر قیمت ارز تأثیر می‌گذارد کاهش خواهد یافت.

جلیلی گفت: هم اکنون به دلیل تحریم‌ها فرایندهایی داریم که دچار ایرادهای جدی است. کند شدن برخی از فرایندها موجب می‌شود که بازار ارز لطمه بخورد. برنامه نوشتیم که هفته اول کار دولت چهاردهم آن را اجرایی می‌کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که برای آنکه سود محصولات کشاورزی به جیب دلال‌ها نرود چه برنامه‌ای دارید؟ بابیان اینکه ما می‌گوئیم هر روستا یک سلول جهش و ادامه داد: مهم است که محصولات کشاورزی به بازار داخلی و به ویژه بازار صادراتی به سرعت ارسال شود. یک ضعف بزرگ این است که هم اکنون در روستاها محصولات فراوان باغی و کشاورزی داریم اما آن‌ها به بازار وصل نیستند و اگر این اتفاق بیفتد آن‌ها با آرامش در روستای خود زندگی می‌کنند و رشد اقتصادی رخ می‌دهد و درآمد روستاییان ارتقا می‌یابد. با استفاده از فضای مجازی می‌توان به گسترش بازارهای محصولات کشاورزان و روستاییان کمک کرد و اگر بتوانیم ارزش افزوده برای آن روستا مهیا کنیم درآمد روستاییان بیشتر خواهد شد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در رابطه با ارتباط خودش با دولت «شهید» رئیسی پرسش که چرا مسئولیتی در دولت «شهید» رئیسی قبول نکرد، عنوان کرد: همان‌طور که قبلاً هم گفتم من و «شهید» رئیسی سوابق دوستانه عمیق و دیرینه‌ای داشتیم. من سعی کردم به «شهید» رئیسی کمک کنم و در مدت سه سال گذشته به طور مرتب با ایشان مکاتبه داشتیم و تمام نکاتی که در جهت تقویت دولت و کمک به آن به نظرمان می‌رسید مرتب بیان می‌کردیم و ۱۲ طرح مهم را به دولت ارائه کردیم که در مسیر پیشرفت و رفع موانع آن مفید باشد.

جلیلی افزود: وقتی مطلبی را به «شهید» رئیسی ارائه می‌دادیم با روی باز استقبال می‌کرد و دستورات اکیدی بر روی آن صادر می‌کرد و حتی پیگیر اجرای آن بود. من این‌که کسانی دولت من را هم سایه به سایه پیگیری کنند مغتنم می‌شمارم. معتقدم باید ساختار و فرایندهای دولت را به گونه‌ای پی‌ریزی کرد که به مردم خدمات ارائه دهند همانطور که در دفاع مقدس موفق عمل کردیم و اداره‌های ما نیز باید به همین شکل عمل کنند. در اداره‌ها به مردم بگویند که چه حقوقی دارند و آنها را راهنمایی کنند تا از حقوق خود بهره‌مند شوند.

وی افزود: دولت فوق هوشمند، موضوعی است که ما به آن می‌پردازیم که با توجه به زیرساخت و فرصت فناوری و فضای مجازی این امکان را داریم که اگر دستگاه‌های ما بخواهند به مردم خدماتی بدهند در ارائه آن‌ها دچار وقفه نشوند. امروز حتی یک روستایی ما یک گوشی هوشمند در اختیار دارد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در مورد تناسب حقوق و تورم که مورد پرسش مردم بود، ادامه داد: حفظ قدرت خرید به ویژه کارگران و کارمندان هم قانون است و هم ضرورت است برای جهش کشور و و وقتی به رشد تولید اشاره می‌کنیم لازمه آن رونق تولید و اقتصاد است و باید توجه بکنیم که دستمزدها باید متناسب با تورم باشد و این موجب رونق اقتصادی می‌شود.

جلیلی در رابطه با مشکل مسکن که با شعار حل نمی‌شود به برنامه‌های خود پرداخت و گفت: شاهد این هستیم که قیمت‌ها در تهران بسیار بالاست در حالی که قیمت ساخت همان خانه هزینه مشخصی دارد و حالا هزینه زمین است که چندین برابر دیگر شهرهاست. در برنامه هفتم اجازه داده شده است که بر اساس وسعت سرزمینی که دو دهم درصد یک شهر بزرگ است می‌توانیم به مسکن اضافه کنیم.

وی افزود: من معتقدم مسکن فقط خانه نیست محل آرامش است. موضوع معماری دارد. یک زمان در مورد اقتصاد صحبت می‌کنیم و می‌گوئیم یک اقتصاد و یا محور است در مورد مسکن هم باید بگوییم که مردم باید در کنار مسکن شغل داشته باشند و در کنار آن ترقی هم بکنند. نداشتن شغل و دوری از زادگاه برای مردم مشکلات بزرگی را ایجاد می‌کند و مسکن را باید در کنار نگاه کلان اقتصادی و پیشران‌های اقتصادی و در کنار نگاه معمارانه و فرهنگی مورد توجه قرار داد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پرسشی که با موضوع مالباختگان بورسی مطرح شد عنوان کرد: وقتی این مشکل در سال ۹۹ در بورس به وجود آمد من به رئیس جمهور وقت نامه نوشتم و اعلام کردم که مردم در حال ضرر و زیان هستند. ما به این نگاه نمی‌کردیم که دولت رفیق ما است یا رقیب ما است. بازار بورس باید نمادی از اقتصاد واقعی کشور باشد و بازار سرمایه این‌طور تعریف می‌شود و آنچه که اهمیت پیدا می‌کند بازار اولیه است و بازار ثانویه برای کمک به بازار اولیه فعالیت می‌کند.

جلیلی گفت: دولت باید از سهامداران خود حمایت کند. این برای دولت یک فرصت است و نباید اقدامی صورت بگیرد که آن‌ها به خاک سیاه بنشینند و نباید تصمیم‌های خلق الساعه گرفت و برای سرمایه‌گذاران خود مشکل به وجود بیاید لازم است که در این رابطه بیمه سهام وجود داشته باشد تا اگر کسی متضرر شد برایش جبران خسارت شود. باید بانک مرکزی و بیمه برای ثبات بازار سرمایه با هم اقدام کنند.

وی در رابطه با کارنامه عملیاتی خود و ایرادی که برخی به او وارد کردند به این موضوع که از پایین‌ترین سطح سلسله مراتب اداری وارد سیستم شده است اشاره کرد و افزود: زمانی که دبیر شورای عالی امنیت ملی شده بودم شرق غرب ما در اشغال آمریکا بود و ما توانستیم تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم. گفتگوهای هسته‌ایمان را هم در کاخ صدام در بغداد برگزار کردیم.

نظر شما