شناسهٔ خبر: 67273819 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

رییس کل دادگستری کردستان:

ورود 509 هزار پرونده به مجموعه دادگستري/مشکلات اقتصادي و کمرنگ شدن ارزش‌هاي اسلامي عامل افزايش اتهام و اختلافات است

صاحب‌خبر -
ورود 509 هزار پرونده به مجموعه دادگستري/مشکلات اقتصادي و کمرنگ شدن ارزش‌هاي اسلامي عامل افزايش اتهام و اختلافات است

خبرگزاری آریا_رییس کل دادگستری کردستان گفت: مشکلات اقتصادی و کمرنگ شدن ارزش‌های اسلامی در رأس آن گذشت، عامل افزایش اتهام و اختلافات است و اگر مردم آستانه صبر خود را بالا ببرند خیلی از مشکلات حل خواهد شد.
به گزارش خبرگزاری آریا از کردستان؛حجت‌الاسلام سید حسین حسینی در جمع خبرنگاران اظهار کرد:در سال 1402 حدود 509 هزار پرونده وارده مجموعه دادگستری به شوراهای حل اختلاف بوده و 507 هزار مورد رسیدگی توسط همکاران قضائی قرار گرفته است که نسبت به سال 1401 رشد داشته است.
وی افزود:اگر با سال 1401 این آمار را مقایسه کنیم 450 هزار پرونده وارده به مجموعه دادگستری و شوراهای حل اختلاف داشتیم و 450 هزار پرونده رسیدگی شد.
وی خاطرنشان کرد:در طول سه سال حدود 30 هزار از مجموعه پرونده‌های دادگستری استان کسر شده که ناشی از زحمات شبانه روزی همکاران دستگاه قضا در استان کردستان است.
رئیس کل دادگستری کردستان تصریح کرد:هر همکار قضائی در ماه به طور میانگین به 170 الی 180 پرونده را مورد رسیدگی قرار داده است.
حجت‌الاسلام حسینی به آمار تردد مراجعین کردستان به دستگاه قضای استان از جمله دادگستری، سازمان قضائی نیروهای مسلح، تعزیرات، سازمان ثبت اسناد و زندان پرداخت و بیان کرد: در سال 1402 سه میلیون و 400 هزار نفر به دستگاه قضای سطح استان مراجعه داشته‌اند.
وی ادامه داد: اگر شعبه‌ای بیش از 200 پرونده داشته باشد متعارف و اگر بیش از 300 پرونده داشته باشد نامتعارف خواهد بودکه شعب نامتعارف از 70 درصد اکنون به 26 درصد رسیده است.
حجت‌الاسلام حسینی به 10 عنوان اتهام پرداخت و گفت: توهین، سرقت، ضرب و جرح عمدی، افترا، تهدید، تصادفات، کلاهبرداری، تصرف تخریب تحصیل مال نامشروع جزو 10 اتهام اول استان است.
وی افزود: عناوین دعاوی حقوقی نیز شامل مطالبه وجه و خسارت، احصار از محکوم‌له، احصار از هزینه دادرسی، مطالبه خسارت، تأمین خواسته، مطالبه وجه سفته است.
رئیس کل دادگستری کردستان مشکلات اقتصادی و کمرنگ شدن ارزش‌های اسلامی در رأس آن گذشت را عامل افزایش اتهام و اختلافات دانست و افزود: اگر مردم آستانه صبر خود را بالا ببرند خیلی از مشکلات حل خواهد شد.
وی به پرونده‌های طلاق ودعاوی خانواده استان پرداخت و گفت: پرونده‌های این حوزه در سال 1401 حدود 12 هزار و 296 پرونده و در سال 1402 حدود 12 هزار و 100 پرونده بوده است.
حجت‌الاسلام حسینی اذعان کرد: پرونده‌های مفاسد اداری شامل اختلاس، پولشویی و تضییح اموال دولتی 558 پرونده در سال 1402 بوده است.
وی تصریح کرد: در حوزه ترک فعل در سال 1401 یازده پرونده تشکیل و 32 تذکر به مدیران ارائه شد و در سال 1402 حدود 35 پرونده تشکیل و 37 تذکر یعنی رشد 70 درصدی در ترک فعل مدیران را در استان داشته‌ایم.
وی پرونده مسن و معوق استان را 5 هزار و 800 مورد دانست و گفت: متوسط زمان رسیدگی در سال 1402 نسبت به 1401 حدود 10 درصد کاهش داشته است.
رئیس کل دادگستری کردستان اضافه کرد: پرونده‌هایی که حکم آن قطعی شده است ماده 477 قانون آئین کیفری تنها راه بررسی آن توسط خواست متقاضی است که در این زمینه 20 درصد افزایش ورودی داشته است.
حجت‌الاسلام حسینی یادآور شد: سامانه الکترونیکی متعددی ایجاد شده تا از مراجعات، استعلامات زمانبر جلوگیری شود و استعلامات با فوریت تو پرونده انجام شود.
وی تاکید کرد: استعلام حساب‌های بانکی اشخاص با رعایت محرمانه بودن موضوع، استعلام بورس، استعلام پلاک‌های خودرو افراد، سوابق کیفری در فرایند دادرسی مورد توجه است.
رئیس کل دادگستری کردستان افزود: در سال 1402 حدود 9 هزار و 222 جلسه الکترونیکی داشته‌ایم و جلسات رسیدگی برخط و آنلاین که مردم امکان مشارکت را دارند در سال 1402 سه جلسه داشتیم اما در سال 1403 حدود 23 جلسه برخط تاکنون برگزار شده است.
حجت‌الاسلام حسینی افزود: 80 هزار ملاقات عمومی و مردمی در استان داشته‌ایم که افزایش آن در سال گذشته به دلیل سفر رئیس قوه قضائیه به استان بود.
وی اعلام کرد: در حوزه حقوق عامه اقدامات زیادی انجام شده که تعداد پرونده‌های تشکیل شده حقوق عامه در سال 1402 حدود 3 هزار و 259 بوده و تعداد اقدامات حقوق عامه دادستان‌های استان نیز یک‌هزار و 427 مورد بوده است.
وی به رفع تصرف اراضی ملی و منابع طبیعی اشاره و ادامه داد: 992 هکتار توسط منابع طبیعی و 532 هکتار توسط راه و شهرسازی رفع تصرف شد.
رئیس کل دادگستری استان کردستان ادامه داد: در راستای فعال شدن واحدهای تولیدی با ورود دادگستری 410 اشتغال جدید ایجاد شد و از بیکاری 427 نفر جلوگیری شد.
حسینی به افزایش شعبه اشاره کرد و گفت:سال گذشته 24 همکار قضائی و 191 نفر به کارمندان اداری دادگستری استان اضافه شد.وی اعلام کرد: در طول بیش از سه سال اخیر 23 شعبه به شعب دادگستری کردستان و 60 پست قضائی در چارت دادگستری اضافه شد.
رئیس کل دادگستری کردستان بیان کرد: در راستای دستورات ریاست قوه قضائی به استان مجوز برنامه اولین دوره کاراموزی قضائی استان را دریافت کردیم و با تعامل و همکاری دانشگاه کردستان دوره‌های کارآموزی انجام می‌شود.
وی اذعان کرد: 1500 صلح‌یار در استان شناسایی شده و در سال گذشته پنج هزار پرونده به صلح یاران ارجاع داده شده است و 40 هیأت صلح در مساجد، اماکن متبرکه و ادارات تشکیل شده است.
وی یادآور شد: 29 پروانه داوری عمومی و تخصصی در استان صادر و مدارک 154 نفر از متقاضیان داوری هم تکمیل و ارسال شده که امسال گزینش و جذب خواهند شد.
حسینی خاطر نشان کرد: در حوزه میانجیگری تا پایان خرداد ماه پرونده 35 نفر تشکیل شده که جهت اقدامات بعدی به تهران ارسال شده است.
وی افزود: در سال گذشته در حوزه زندان در سال گذشته نسبت به سال قبل از آن کاهش 2 درصدی، در حوزه اشتغال زندانیان رشد 20 درصدی، در حوزه مجازات‌های جایگزین حبس رشد 12 درصدی، در زمینه خدمات عمومی رایگان رشد 200 درصدی، در حوزه پابند الکترونیکی رشد 5 برابری را داشته‌ایم.
رئیس کل دادگستری کردستان عنوان کرد: در سال گذشته عملکرد ستاد دیه استان رشد داشته و 305 نفر را آزاد کردیم و به مناسبت عید قربان و غدیر 62 نفر در استان مورد عفو قرار گرفتند و پیشنهاد عفو و آزادی بیش از 400 نفر را داده‌ایم که امیدواریم به نتیجه برسد.
حجت‌الاسلام حسینی خاطر نشان کرد: 49 مکاتبه هشداری توسط سازمان بازرسی استان انجام و نتیجه مکاتبات جلوگیری از ایجاد سو جریان به ارزش 300 میلیارد تومان و وصول حقوق شهرداری به ارزش حدود 121 میلیارد تومان بوده است.
وی بیان کرد: از دیگر اقدامات بازرسی استان تشکیل پرونده تخلفاتی با 37 درصد رشد نسبت به سال 1401، تشکیل پرونده کیفری برای 46 نفر از کارکنان در جریان بازرسی استان انجام شده است.
وی افزود: این پرونده‌ها به مراجع قضائی ارجاع و 60 درصد این گزارش‌ها منجر به محکومیت شدند و احکام این افراد شامل حبس، جزای نقدی، شلاق و غیره انجام شده است.
رئیس کل دادگستری کردستان اضافه کرد: تعداد دفاتر اسناد رسمی استان 117 دفتر است که سال قبل 112 نفر در راستای برگزاری آزمون پذیرش شدند.
حسینی به تدوین سند تحول و تعالی و برنامه عملیاتی سالانه اشاره کرد و گفت: مسیر راه فعالیت‌های دادگستری براساس این سند و برنامه یاد شده است که جهش خوبی را در استان داشته‌ایم که بیانگر زحمات شبانه‌روزی مجموعه دادگستری استان است.
رئیس کل دادگستری کردستان افزود: مصوبات سفر رئیس قوه قضائیه اجرا شده و یا در دست اجرا است که اهم مصوبات در حوزه نیرو و عمران بود.

 

نظر شما