شناسهٔ خبر: 67273665 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

در بحبوحه تنش در مرزهای شمالی وجنوبی فلسطین اشغالی مطرح شد؛

رونمایی روزنامه‌نگارآمریکا ازجهش نظامی چراغ خاموش پنتاگون در اردن

در شرایطی که ۲۵۷ روز از نسل کشی اشغالگران در غزه با چراغ سبز کاخ سفید در جریان است، یک روزنامه‌نگار ارشد آمریکایی گزارش معناداری از تحرکات چراغ خاموش پنتاگون در اردن پرده برداشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، یک روزنامه‌نگار ارشد آمریکایی با انتشار گزارشی معنادار گوشه‌ای از تحرکات خزنده نیروهای نظامی ارتش آمریکا در اردن در حمایت از رژیم کودک کش صهیونیستی همزمان با آغاز عملیات طوفان الاقصی علیه اشغالگران پرده برداشت.

در شرایطی که کابینه جنگ رژیم صهیونیستی به اذعان محافل رسانه‌ای و چهره‌های شاخص احزاب اپوزیسیون در داخل اراضی اشغالی به هیچیک از اهداف خود از جمله مهار و نابودی مقاومت در باتلاق غزه دست نیافته‌اند، و از طرفی، با گشودن جبهه شمالی با جنبش حزب الله لبنان و نیز فشار نهادهای بین‌المللی حقوق بشری و خشم افکار عمومی جامعه جهانی و تظاهرات روزانه پیاپی در داخل اراضی اشغالی نه تنها خود را طبق وعده الهی در گرداب نابودی محتوم قرار داده است؛ بلکه، اکنون دولت بایدن نیز - به گواه خبرنگاران آمریکایی - برای نجات این رژیم پوشالی برغم ادعاهای حقوق بشری در دفاع از غیرنظامیان در غزه دست به کار شده و شمار نفرات نظامیان خود را در اردن همزمان با حضور طیفی از نیروهایش در عملیات زمینی در غزه افزایش داده است.

وبگاه خبری «شهاب» فلسطین روز چهارشنبه گزارش داد که با «کین کلپنشتاین» روزنامه‌نگار آمریکایی حقایق تکان‌دهنده‌ای از اقدام چراغ خاموش پنتاگون از گسیل حجم بی‌سابقه‌ای از نیروهای پیاده‌نظام و تجهیزات نظامی به اردن در حمایت از اشغالگران در شرایط اضطراری پس از حمله غافلگیرانه حماس به تل آویو در ۷ اکتبر فاش کرد.

تارنمای فلسطینی گزارش داد که کین کلپنشتاین اخیراً فاش کرده که هم‌اکنون ۳ هزار ۸۱۳ نیروی نظامی آمریکا در خاک اردن برای پشتیبانی از ارتش اشغالگران حضور دارند.

وی با استناد به انتشار گزارش ۷ ژوئن ماه میلادی که کاخ سفید به کنگره آمریکا درباره لزوم افزایش نفرات ارائه کرده، خاطرنشان کرد که گزارش فوق نشان می‌دهد که پنتاگون با اعزام ۶۲۵ نظامی دیگر، شمار نیروهای نظامی پیاده نظام و نیروهای کادر پروازی خود را به شکل بی‌سابقه‌ای پس از تجاوز اشغالگران در ۷ اکتبر به غزه در مقایسه با ماه دسامبر افزایش داده است.

نقش اردن به عنوان بخشی از سپر دفاعی آمریکا در خدمت صهیونیست‌ها

این گزارش با اشاره به توصیه اکید واشنگتن به دستگاه‌های سیاست خارجی خود بر لزوم حفظ محرمانه ماندن روابط نظامی مستحکم پنتاگون با اردن به نقش نظامی مستقیم ارتش اردن در همکاری با آمریکا و تل آویو در گشودن حریم هوایی و زمینی خود در رهگیری پهپادی و موشکی عملیات تاریخی ایران در ماه آپریل نیز پرداخته است.

در گزارش این روزنامه‌نگار آمریکایی آمده است: «اردن به عنوان شریک اساسی "اسرائیل" همواره از جایگاه حساس و ویژه‌ای برخوردار است و به همین منظور، واشنگتن همواره کمتر درباره نقش اردن در تحولات می‌پردازد.»

این روزنامه‌نگار باسابقه آمریکایی با اشاره به نقش کلیدی نظام پادشاهی اردن در پشتیبانی لجستیکی از تل آویو می‌افزاید: «از آغاز عملیات هفتم اکتبر ضد حماس، اردن به مرکزی برای حمایت لجستیک آمریکا از اسرائیل مبدل شده و به عنوان پایگاهی اساسی برای نیروهای ویژه آمریکا و دستگاه‌های اطلاعاتی این کشور ضد حماس مبدل شده است.»

به گفته این روزنامه‌نگار، فرماندهی مرکزی آمریکا در خاورمیانه (سنتکام) در ماه میلادی گذشته یک رزمایش نظامی با عنوان «شیر آماده» در اردن برگزار کرد که «برغم اهمیت نظامی آن برای پنتاگون، صرفاً سابرینا سینگ، سخنگوی در جریان نشستی مطبوعاتی در ۱۶ ماه می گذشته از آن پرده برداشت.»

و به گواه این روزنامه نگار ارشد آمریکایی، در ماه ژانویه گذشته، در حمله نیروهای یک گروه مقاومت اسلامی عراق به پایگاه نظامی آمریکا در اردن که سه سرباز آمریکایی کشته و دست‌کم ۴۰ تن دیگر زخمی شدند نیز سخنگوی پنتاگون با اظهاراتی نرم از آن عبور کرد در حالی که که این حمله باعث غافلگیر شدن سیاستمداران آمریکا که برای مدتی طولانی اردن را به عنوان یک پناهگاه امن برای سربازان و دیپلمات‌های خود در نظر می‌گرفتند، شد.

کلپنشتاین در بخش دیگری از گزارش خود همچنین با اشاره به اهمیت راهبردی اردن در معادلات نظامی آمریکا و تل آویو بعید ندانست که «افزایش شمار نیروهای آمریکایی در اردن تلاشی برای جبران خروج نیروهای رزمی آمریکا از عراق پس از فشار دولت عراق برای اخراج آنان باشد.»

برغم تشدید تنش‌ها، پنتاگون به دلایل سیاسی از اعلام عمومی استقرار واحدها و تجهیزات جدید در پایگاه‌های خود در خاورمیانه خودداری کرده است، چرا که بیش از دلایل امنیتی نمی‌خواهد کشورهای میزبان از این بابت به دردسر بیفتند.

شایان ذکر است که اردن در جریان سازماندهی آمریکا در تشکیل ائتلاف بین المللی به اصطلاح ضد سازمان تروریستی داعش در غرب آسیا نیز پشتیبان واشنگتن بود. پایگاه هوایی «موفق السلطی» اردن از جمله پایگاه‌های مهم این کشور است که مورد استفاده پهپادها و جنگنده‌های آمریکایی قرار دارد.

گفتنی است که اردن بعد از مصر دومین کشوری عربی بود که با رژیم اشغالگر قدس پیمان سازش امضا کرد، اما مناسبات این کشور با رژیم صهیونیستی مورد انزجار شهروندان اردنی که اکثریت آنها از تبار فلسطینی هستند قرار دارد.

نظر شما