شناسهٔ خبر: 67273535 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

تصویر روز ناسا: اژدهای آتشدان

آیا اژدهاها در آسمان می‌جنگند؟ این تصویر زیبا شاید بتواند نبرد چندین اژدها را تدتاعی کند، اما همگی آن‌ها توهمی بصری است که از پیچ‌وتاب ابرهای نازک گاز و غبار نازک شکل گرفته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرآنلاین، سحابی نشری NGC 6188 خانه ابرهای درخشانی است که با فاصله حدود ۴ هزار سال‌نوری از ما در نزدیکی لبه ابر مولکولی بزرگی در صورت فلکی آتشدان (Ara) واقع در نیم‌کره جنوبی آسمان واقع شده ولی در طول‌موج‌های مرئی دیده نمی‌شود. ستارگان عظیم و جوانی که درون تجمع ستاره‌ای Ara OB1 قرار دارند، فقط چند میلیون سال است که در آن منطقه شکل گرفته‌اند و با بادهای ستاره‌ای نیرومند و تشعشعات فرابنفش شدید، سحابی‌ها را تراشیده، این الگوهای زیبا را پدید آورده و ابرهای عظیم را به تابش واداشته‌اند.

موج اخیر ستاره‌زایی در این منطقه نیز احتمالاً تحت تأثیر بادها و انفجارهای ابرنواختری حاصل از نسل‌های قبلی ستارگان سنگین اتفاق افتاده است که گازهای مولکولی را از یکنواختی خارج و در مناطقی خاص، فشرده کرده است.

این تصویر زیبا با آن‌همه جزئیات چشمگیر، محدوده‌ای از آسمان به قطر بیش از ۲ درجه (معادل ۴ ماه کامل) را در برمی‌گیرد و با توجه به فاصله NGC 6188 می‌توان گفت که پهنای این بخش از سحابی از ۱۵۰ سال‌نوری هم فراتر می‌رود.

اعتبار تصویر و حق چاپ: کارلوس تیلور. برای مشاهده عکس در ابعاد بزرگ، اینجا را کلیک کنید.

منبع: تصویر روز ناسا

۵۴۵۴

برچسب‌ها:

نظر شما