شناسهٔ خبر: 67272733 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

اتفاقات تلخی که امسال در عربستان رخ داد

گرمای جانکاه هوا در عربستان باعث فوت شدن ۱۱ شهروند ایرانی و درگذشت تعداد زیادی از زائران کشور‌های مصر، تونس و اردن شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش «تابناک» به نقل از اقتصادنیوز، همزمان با انجام مناسک حج تمتع و حضور حجاج از کشور‌های مختلف، دمای هوا در عربستان به ۵۲ درجه سانتیگراد رسید که باعث شد تعدادی از حجاج ایرانی و غیرایرانی به علت گرمای هوا جان خود را از دست بدهند.  

روز گذشته، پیرحسین کولیوند رئیس جمعیت هلال احمر ایران آمار فوت حجاج ایرانی را اعلام کرده و گفته بود: «متاسفانه ۱۱ زائر ایرانی جان خود را از دست داده‌اند.»

همچنین طاهر درودی، معاون حج سازمان حج و زیارت هلال احمر درباره علت فوت حجاج ایرانی در عربستان به ایرنا گفته بود: «بیشتر این افراد به‌خصوص در ایام تشریق (نام سه روزی است که بعد از عید قربان قرار دارد) به دلیل کهولت سن و گرمازدگی فوت کردند. در روز‌های گذشته نیز برخی به دلیل بیماری‌های قلبی و عروقی فوت کردند. همچنین هم اکنون ۲۶ زائر ایران به دلایل مختلفی همچون شکستگی، بیماری قلبی و عروقی و گرمازدگی شدید در بیمارستان‌ها سعودی بستری هستند.»

درودی درباره بازگشت پیکر این ۱۱ نفر گفته بود: «در صورت تمایل خانواده این افراد، پیکر آن‌ها در مکه دفن می‌شود و در غیر این صورت از طریق سازمان حج و زیارت به کشور بازگردانده می‌شود.»

فوت حجاج دیگر کشور‌ها

به گزارش اقتصادنیوز، خبرگزاری فرانسه به نقل از دیپلمات‌های عربی از درگذشت ۳۲۳ حاجی مصری به دلیل گرمای شدید خبر داد. همچنین، از این تعداد فقط یک نفر به دلیل برهم خوردن تعادل در میان ازدحام شدید زخمی شده و در بیمارستان دار فانی را وداع گفت.

در خبر تسنیم آمده است: «به گفته یک دیپلمات، دلیل افزایش مرگ حاجیان مصری این بود که بسیاری از آن‌ها خارج از چارچوب رسمی، ثبت نام و به شکل انفرادی راهی عربستان شده بودند.»

این گزارش افزوده است، «۶۰ حاجی اردنی نیز در پی گرمای شدید و ازدحام بالا، جان خود را از دست داده‌اند.»

طبق گزارش خبرگزاری فرانسه در مجموع بالغ بر ۵۷۷ نفر امسال به دلیل گرما و ازدحام جمعیت جان خود را از دست داده‌اند و اکنون در سردخانه المعیسم، بزرگترین سردخانه مکه مکرمه، ۵۵۰ جسد وجود دارد.

به گزارش اقتصادنیوز، وزارت امور خارجه تونس روز چهارشنبه اعلام کرد که حداقل ۳۵ شهروند تونسی نیز در عربستان سعودی جان خود را از دست دادند.

انتشار یک فیلم از اجساد در مکه

در یکی دو روز گذشته تصاویری در این باره در حال دست به دست شدن است که گفته می‌شود به حج امسال مربوط است، اما این موضوع مورد تایید قرار نگرفته است.  

نظر شما