شناسهٔ خبر: 67272582 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

قالیباف: در بسیاری از فعالیت‌ها زنان ما قوی‌تر و شایسته‌تر از مردان مدیریت می‌کنند

صاحب‌خبر -

شفقنا- نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه در بسیاری از فعالیت‌ها زنان ما قوی‌تر و شایسته‌تر از مردان مدیریت می‌کنند، گفت: زنان پیشران پیشرفت ایران هستند.

به گزارش شفقنا، محمدباقر قالیباف در همایش دختران و بانوان، که امروز چهارشنبه، 30خرداد ماه 1403 در مرکز همایش‌های نور الرضا(ع) برگزار شد با بیان اینکه از همین جا سلام و درود می‌فرستم به یکایک زنان و دختران سرزمینم گفت: می‌خواهم چند دقیقه درباره هر آنچه باور قلبی من نسبت به شما زنان مؤثر و پایه‌های اصلی تحول در همه ابعاد در کشور است صحبت کنم که رویکردم همین شعار است که پیش روی شما قرار دارد؛ «زنان پیشران پیشرفت ایرانِ جانِ ما».

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه صحبت‌های من، عهد من با همه زنان و دختران ایرانی است گفت: معتقدم خانواده و زن مهم‌ترین عنصر و سلول جامعه است. هر آنچه از جامعه توقع داریم از خانواده‌ای با محوریت زن است و زن به‌عنوان یک مادر، مهم‌ترین عنصر فرهنگی در جامعه و اجتماع است و در حقیقت فرهنگ، زنانه‌ترین عنصر در جامعه است.

بانوان پیشران پیشرفت کشور و در همه مسائل مبنا هستند

وی با بیان اینکه بانوان پیشران پیشرفت کشور و در همه مسائل مبنا هستند گفت: سابقه مدیریتی من نشان می‌دهد در هر کجا بودم به این موضوع توجه و باور داشته‌ام و برای این کار با افتخار مایه گذاشته‌ و تلاش کرده‌ام نگاه‌های مخالف مانعی برای این حرکت و باور نشود.

قالیباف افزود: معتقدم اگر مادران ما آرامش و آسایش داشته باشند، جامعه ما آرامش و آسایش خواهد داشت افزود: ما دوران کرونا را پشت سر گذاشتیم و امروز در دوران سخت اقتصادی به سر می‌بریم. یک مادر در سختی زیادی نسبت به سایر اعضای خانواده حتی بیشتر از پدر خانواده قرار دارد و مشکلات را تحمل می‌کند اما باز هم سنگ صبور خانواده زن خانواده است. آنها در این شرایط اقتصاد خانه را مدیریت و با همه سختی فرزندان را تربیت می‌کنند و آینده کشور را می‌سازند. آنها امروز فرزندانی را تربیت می‌کنند که مدیران لایق آینده هستند و در محیط خانواده تربیت می‌شوند.

در تنظیم برنامه هفتم، با افتخار خانواده و زنان را محور این قانون قرار دادیم

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه بارها در مجلس گفته‌ام و در تنظیم برنامه هفتم برای 5 سال آینده، با افتخار خانواده و زنان را محوریت قانون برنامه هفتم قرار داده‌ایم گفت: چنانچه در گذشته نیز عمل کرده‌ام و در آینده نیز این روند را ادامه خواهم داد و بر این باورم که زنان ما در عرصه‌های مدیریتی هیچ فرقی با مردان ندارند و نباید ناعدالتی، تبعیض و محدودیت برای آنها قائل شد و حتماً باید به این موضوع توجه شود. البته در جاهایی باید تمایز برای زنان قائل شد و آن جایی است که لازم است حل مشکلات زنان به ویژه زنان سرپرست خانوار از هر جهتی در حوزه مسائل اقتصادی و مدیریتی در تقدم باشد و این عین عدالت است.

وی با بیان اینکه طی 12سالی که در شهرداری تهران توفیق خدمت داشتم، بحث تولید و زنان و فعالیت‌های پیرامون آنها به‌ویژه در حوزه زنان سرپرست خانوار را در اولویت قرار دادیم و آنها نشان دادند در کارآفرینی علیرغم همه مشکلاتی که دارند می‌توانند موفق باشند و در تربیت فرزندان نیز درخشیدند گفت: وقتی برخی از آنها را می‌بینم، می‌بینم زمانی دنبال این بودند که حتی یک کارگر ساده باشند اما امروز یک تولیدکننده بزرگ هستند و صدها نفر در مجموعه آنها در حال فعالیت اقتصادی هستند لذا این قابلیت زنان ما را نشان می‌دهد.

قالیباف افزود: تربیت نسل آینده در خانه و قطعاً با خانه‌داری زن محقق خواهد شد که این یک بخش از رسالت زنان ما و مأموریت اساسی و اولویت دار آنها است اما از سوی دیگر معتقدیم که تقویت جامعه صرفاً با خانه‌نشینی زن محقق نخواهد شد چون زنان پیشران پیشرفت ایران عزیز ما هستند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه ما با همین نگاه توانستیم شهر تهران را که یک شهر مردانه بود، تغییر دهیم خاطر نشان کرد: محیط شهر و فرصت‌های شهری برای زنان و دختران ما فراهم نبود. در طول دوران مدیریت خود در شهرداری تهران تلاش کردم در این مسیر حرکت کنیم. ما از محیط مدرسه گرفته تلاش کردیم فضا را برای یک محیط بانشاط برای دخترانمان فراهم کنیم، مدارس را به این سمت بردیم و این فضا را برای آنها فراهم کردیم. بوستان‌هایی هم برای بانوان ساختیم. لذا با شکل‌گیری فرصت در بوستان‌ها، محیط شهر برای نشاط و سلامت جسمی و گذران اوقات فراغت بانوان فراهم شد.

وی افزود: در موضوعات مختلف حتی در بخش آسیب‌های اجتماعی به‌صورت جدی به این موضوع توجه شد. شما مراکز شهربانو را در شهر دیدید. سراهای محله را نیز با همین نگاه پیش بردیم. فرصت‌هایی برای دختران جوان در مجموعه‌های مخصوص به آنها ایجاد کردیم تا بتوانند در یک محیط شهری همچون محیط دانشگاهی که دارای بخش کاری هم بود، حضور پیدا کنند و با یک محیط با نشاط، سالم و توأم با امنیت اجتماعی و اخلاقی اما بسیار راحت و روان و با نشاط و شاداب فعالیت کنند.

دکتر قالیباف افزود: در نیروی انتظامی و در حوزه مدیریتی و اشتغال برای اولین بار بعد از جمهوری اسلامی زنان وارد پلیس شدند، در سلسله مراتب فرماندهی و نظامی و انتظامی درجه گرفتند و رشد کردند و امروز بخشی از پلیس ما را بخش زنان تشکیل می‌دهد که بسیار هم مقید هستند.

در بسیاری از فعالیت‌ها زنان ما قوی‌تر و شایسته‌تر از مردان مدیریت می‌کنند

وی با بیان اینکه به‌عنوان یک مدیر می‌گویم، نباید میان زنان و مردان فرق بگذاریم و سقف رشد برای زنان قائل شویم چرا که مبنای مدیریت، شایسته سالاری و شایسته گزینی است گفت: در بسیاری از فعالیت‌ها زنان ما قوی‌تر و شایسته‌تر از مردان مدیریت می‌کنند، از این رو حق آنها است که در سطوح مختلف پست‌های مدیریتی داشته باشند. شما در دولت چهاردهم خواهید دید که زنان ما در پست‌های کلیدی، مدیریت خواهند کرد و نشان خواهند داد که تحول، حرکت، تربیت، مدیریت و فرهنگ کار و تلاش چگونه شکل می‌گیرد. زنان ما اساس پیشران هستند و فرصت را برای آنها فراهم خواهیم کرد.

قالیباف افزود: رهبر معظم انقلاب تأکیدات مهمی در حوزه زنان دارند از این رو در مجلس یازدهم به آن توجه کردیم. یکی از مهم‌ترین آنها بحث قانون خانواده و جوانی جمعیت بود. این قانون که بیش از 10سال در چند دوره مجلس معطل مانده بود، در مجلس یازدهم به سرانجام رسید و توانستیم با همین باور بایستیم و آن را تصویب کنیم. بخشی از این قانون در دولت سیزدهم اجرا شد اما بخشی از آن باقی مانده است. من این قانون را تمام و کمال اجرا خواهم کرد تا بتوانیم حمایت لازم را از زنان ایرانی داشته باشیم و فرصت‌هایی را برای آنها قرار دهیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه زنان در پیروزی انقلاب نقش داشتند در حالی که افکاری قصد داشت مانع از حضور زنان در حوزه فعالیت سیاسی و مبارزاتی شود افزود: زنان همچنین در دوران دفاع مقدس پا به پای رزمندگان در صحنه‌های پشتیبانی و درمان حضور پیدا کردند. پرستاران در کمترین فاصله با خط مقدم می‌ایستادند و مجاهدت می‌کردند و در این مسیر شهید دادند که به روح پرفتوح همه شهدایی که در آن شرایط سخت همراهی کردند، درود می‌فرستیم.

وی افزود: قانون دیگری در حوزه آسیب‌ها و ظلمی که ممکن است به زنان ما حتی در محیط خانواده یا محیط‌های دیگر وارد شود، داشتیم. رهبر معظم انقلاب نیز درباره این موضوع هشدار داده بودند از این رو لایحه پیشگیری از آسیب دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوءرفتار را پیگیری کردیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه با توجه به تجربیات و سوابق کار خود می‌گویم، در حوزه آسیب‌های اجتماعی حتماً عزیزان به خاطر دارند که مجموعه‌ای به‌عنوان مرکز مداخله در بحران خانواده در زمان شهرداری تهران با همه امکانات و با استفاده از ظرفیت اساتید برجسته ایجاد کردیم گفت: به هر حال تهران شهری با 10میلیون نفر جمعیت است که ممکن است به‌صورت مرتب دچار مشکلات در خانواده شود. ممکن است زن یا دختر خانواده در دچار اختلاف خانوادگی شود و افرادی باشند که با بی‌توجهی زن یا دختری را از منزل بیرون کنند از این رو آن زمان مرکزی را تأسیس کردیم و به‌صورت مرتب اطلاع رسانی داشتیم که زنان و دختران در صورت مواجهه با مشکل تنها با یک شماره تلفن تماس بگیرند و به مرکز مربوطه مراجعه کنند تا بتوانند در فضای امن استراحت کنند. آنها آنجا با متخصصان صحبت می‌کردند و بخش قابل توجهی از مشکلات آنها از سوی کارشناسان این مرکز در رابطه با خانواده حل و فصل می‌شد.

در مدیریت شهری، نگاه شهر توجه به موضوع زنان و دفاع از حقوق زنان و دختران بود

قالیباف افزود: در دوران حضورم در مدیریت شهری، نگاه شهر توجه به موضوع زنان و دفاع از حقوق زنان و دختران بود. مخصوصاً برای دختران جوان از 12 تا 20 سالگی محیط‌هایی فراهم کردیم که نشاط داشته باشند و ورزش و مطالعه کنند. ما در شهرداری تهران این کار را کردیم. وقتی می‌گوییم شهر مردانه است یعنی صبح جمعه که روز تعطیل است، پدر و پسر خانواده به کوه و استخر می‌رفتند و مادر و دختر باید در خانه می‌ماندند و صبحانه و ناهار حاضر می‌کردند اما ما در شهرداری تهران محیط‌هایی را فراهم کردیم که خانواده با هم به استخر بروند و همزمان دو استخر در محیط‌های جداگانه باشد که مادر با دخترش و پدر با پسرش از استخر استفاده کنند و با هم به منزل بازگردند.

زنان پیشران پیشرفت ایران هستند

وی افزود: اینکه محیط شهر را برای زنان بهینه کنیم و بیمه و حقوق آنها را رعایت کنیم از اولویت‌های ما خواهد بود که در شهرداری دنبال کردیم و در سطح ملی نیز دنبال خواهیم کرد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه امروز یکی از مشکلات و سختی‌های ما به خاطر تورم در حوزه معیشت و سلامت است که خانواده‌ها تحت فشار قرار دارند گفت: من در مناظره‌های تلویزیونی نیز اشاره کردم همواره تلاش داشته‌ام انصاف را رعایت کنم و آمار دقیق بدهم. در دهه 90رشد اقتصادی کمتر از یک درصد یعنی 0.7 درصد در سال بود اما رشد نقدینگی 26 برابر شد. کرونا هم آمد و بیشترین فشار به سبد خانوار وارد شد. اینکه می‌گوییم زنان پیشران پیشرفت ایران عزیز هستند یعنی در همان مقطع 2 تا 3 ساله، هم به خاطر تعطیلی بسیاری از مشاغل باید در منزل خرج خانه را مدیریت می‌کردند و هم با کاهش درآمد خانواده، مدیریت اقتصادی می‌کردند و هم فرزندان خود را که مدرسه نمی‌رفتند به جای معلم آموزش می‌دادند و نظارت بر تکالیف آنها را بر عهده می‌گرفتند.

وی با بیان اینکه امروز آنهایی که حقوق ثابت دارند، بازنشسته لشگری یا کشوری و یا کارگر یا کارمند هستند به خاطر تورم دچار مشکل شده‌اند گفت: با توجه به افزایش حقوق 20 درصدی در سال به دلیل وجود تورم 30 تا 35 درصد که هر سال ایجاد می‌شود، سفره مردم کوچک و کوچک‌تر می‌شود.

قالیباف افزود: ما ظرفیت‌هایی داریم که باید پیش از رسیدن به رشد اقتصادی که زمان می‌برد، از آنها استفاده کنیم. بخشی از ظرفیت‌های سرمایه ما که باید برای رشد اقتصادی از آن استفاده کنیم، امروز در حال اتلاف و هدر رفتن است. با شناخت دقیق این ظرفیت‌ها، قول می‌دهم دولت چهاردهم را در این مقطع، ضامن این کار خواهد بود. تا زمانی که تورم کاهش نیافته، فاصله بین تورم و حقوق را با کمک تأمین کالای اساسی برای کشورم جبران می‌کنیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه امروز یکی از دغدغه های خانواده، تأمین لوازم ضروری ازدواج است که در این حوزه حداقل برای تأمین 6 قلم کالای اساسی برنامه داریم گفت: در کنار آن 12قلم کالای اساسی تلاش خواهیم کرد در حوزه تغذیه حدود 2هزار کالری مورد نیاز یک فرد در روز تأمین شود. این اتفاق از طریق کالابرگ در اختیار شما قرار خواهد گرفت که گرانی روی آن اثری نگذارد و بدانید و مطمئن باشید زندگی شما در طول اجرای برنامه دولت، پیش خواهد رفت.

قالیباف گفت: ما تا زمانی که رشد اقتصادی صورت نگرفته، این روال را ادامه می‌دهیم تا تورم به شما فشار نیاورد و این بار را از روی دوش شما زنان و دخترانی که خانواده مبنای کار شماست و خودتان مبنای تحول جامعه هستید برداشته شود.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: مطمئن باشید این آسایش و آرامش را برای شما فراهم می‌کنیم تا بتوانید در پیشرفت کشور، نقش خود را ایفا کنید. ان شاءالله هشتم تیر اگر شما ملت ایران به من اعتماد کردید، مطمئن باشید همچون گذشته به تعهدات خودم عمل خواهم کرد.

نظر شما