شناسهٔ خبر: 67272380 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

در مناظره نمایندگان ستادهای انتخاباتی سه کاندیدای ریاست جمهوری در اراک چه گذشت؟

کامیار زادفر

مناظره‌ نمایندگان ستادهای مسعود پزشکیان، محمدباقر قالیباف و سعید جلیلی در دانشگاه علوم پزشکی اراک برگزار شد.

صاحب‌خبر -

سعید نادری نماینده ستاد مسعود پزشکیان در استان مرکزی، چهارشنبه، ۳۰ خرداد در این مناظره اظهار کرد: انتخابات جزو حقوق اساسی ملت است و باید فضا به گونه‌ای باشد که تمام تفکرات نامزد مورد نظر خود را در انتخابات داشته باشند و در یک فضای برابر رقابت کنند و فردی که به افکارشان نزدیک است را انتخاب کنند.

وی با تاکید بر ضرورت حضور و اثرگذاری مردم در اداره جامعه افزود: متاسفانه در سه انتخابات اخیر این اتفاق نیفتاده بود و حقوق مردم ضایع شده بود ولی در انتخابات امسال بخشی از این موضوع جبران شد. 

نادری اضافه کرد: امیدوارم به جایی برسیم که انتخاباتی برابر، استاندارد و با حضور اکثریت مردم برگزار کنیم چرا که این مهم گره‌گشای بسیاری از مشکلات خواهد بود.

وی در پاسخ به دانشجویان منتقد افزود: ما باید با تمام دنیا تعامل داشته باشیم و تقابل با دنیا همین وضعیتی است که می‌بینیم. در سیاست خارجه ما باید به منافع ملی نگاه کنیم. شما که می‌گویید سیاست خارجه موثری دارید پس چرا در سه سال اخیر هزار تحریم اضافه شده است.

نادری تصریح کرد: ما باید به گونه‌ای رفتار کنیم که تحریم‌ها بی‌اثر شود. در دوره برجام تحریم بی‌اثر شده بود و رشد اقتصادی افزایش داشت و تورم کاهش یافته بود. بزرگترین مشکل امروز کشور تحریم است و تا زمانی که تحریم‌ها وجود داشته باشند وضعیت ما بهتر نخواهد شد.

وی با بیان این موضوع که امریکا یک ابرقدرت در دنیاست افزود: باید با امریکا به شکلی رفتار شود که تحریم‌هایش بی‌اثر شود. اینکه فکر کنید تقابل و جنگ با آمریکا کشور را به جای خوب می‌رساند، همین وضعیت پیش می‌آید.

نادری با بیان اینکه تورم سال ۱۴۰۲ بالاترین تورم تاریخ بوده است، گفت: اگر فکر می‌کنید تحریم بی‌اثر است و با تمرکز به داخل می‌توانید وضعیت را درست کنید در سه سال گذشته وضع مردم را درست می‌کردید. ما به دلیل FATF عقب افتاده‌ایم و کشور روز به روز در وضعیت بدتری قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه دولت پزشکیان هیچ ربطی به دولت روحانی ندارد گفت: رویکرد و برنامه‌های هر فردی منحصر به خودش است و اینکه آقای پزشکیان از آقای ظریف استفاده می‌کند به این دلیل است که به نظر من ماهرترین و بهترین فرد در دیپلماسی خارجه، ظریف است.

نادری اضافه کرد: ما از کسانی که شایسته هستند نمی‌توانیم بگذریم. ظریف، جهرمی و آخوندی از سرمایه‌های این کشور هستند. بحث ما این است که چرا شایستگان را کنار می‌گذارید؟

وی با بیان اینکه در ۲۰ سال اخیر حجم اقتصاد ترکیه دو برابر ایران شده است گفت: پیش از ریاست جمهوری ترامپ، ما هم نفت می‌فروختیم و هم تورم کاهشی شده بود.

نادری تصریح کرد: دولت رئیسی دولت سوم احمدی نژاد بود چون اکثر اعضای کابینه احمدی نژاد در کابینه رییسی بودند.

وی افزود: شما دولت تشکیل می‌دهید تا زندگی مردم را تامین کنید و اگر نمی‌توانید باید دلیلش را پیدا کنید. آیا از ارتباط با شرق نتیجه خوبی گرفته‌ایم و با عزت شده‌ایم؟ وقتی به سفارت یک کشور حمله می‌کنید توقع دارید با ما رابطه خوبی داشته باشند؟ بهترین رابطه با عربستان در دولت اصلاحات بوده است. اگر اول نتوانید زندگی دنیوی را ارتقا دهید زندگی اخروی را نمی‌توانید اعتلا بخشید.

مهدی تابنده، نماینده ستاد سعید جلیلی در استان مرکزی نیز اظهار کرد: باید در این انتخابات، بهترین گزینه در راستای تامین منافع ملی و اهداف نظام جمهوری اسلامی انتخاب شود.

وی با بیان اینکه روابط خارجه نیمی از سیاست و حاکمیت یک کشور است گفت: با تمام ۲۰۰ کشور دنیا می‌توانیم مذاکره کنیم ولی جریانی در کشور طی ۸ سال دولت آقای روحانی پیش آمده بود که از نگاه آن، دنیا یعنی سه یا چهار کشور و باقی کشورها را نادیده می‌گرفتند.

تابنده با بیان اینکه دیپلماسی اصلی باید دیپلماسی اقتصادی باشد، افزود: در دولت روحانی رییس جمهور چین آمد، او را تحویل نگرفتند ولی تیمی را برای مذاکره به اروپا می‌فرستادند.

وی تصریح کرد: گویا ما با دولت آقای ظریف طرف هستیم چرا که آقای پزشکیان ایده‌ای برای طرح و برنامه ندارد. او کسانی را به مناظرات می آورد که سیاست خارجی را سیاه نمایی می‌کنند. ما مشکل مدیریت داریم و عبور از تحریم‌ها ساز و کار دارد.

تابنده با بیان اینکه آمریکا به تحریم کردن معتاد شده است، گفت: ۴۰ کشور دنیا توسط امریکا تحریم شده‌اند. این کشورها می‌توانند باشگاه تحریمی‌ها راه بیندازند و مشکلات یکدیگر را حل کنند.

تابنده خطاب به نادری در رابطه با انتخابات آزاد اظهار کرد: انتخابات آزاد از نگاه دوستان یعنی کاندیدای آن‌ها پیروز شود و اگر مثلا آقای پزشکیان رای بیاورد یعنی انتخابات آزاد است. در این انتخابات‌ نیز اصلاح طلبان شخصی بهتر از پزشکیان را نداشتند چون حداقل ایشان زندگی سالمی داشته‌ است.

وی با بیان اینکه کار اصلی جلیلی، تشکیل نهاد فکری بوده است، گفت: تعاملی که آقای ظریف با دنیا بلد است در این حد بود که در آلمان به او بنزین ندادند.

تنابنده تصریح کرد: حجاب مربوط به اسلام است ولی تمدن ایرانی نیز تمدن با حجاب و با حیایی بوده است. دستگاه سینمایی ما در اختیار تعداد معدودی سلبریتی است که هیچ‌کس به آنها تذکر نمی‌دهد.

وی افزود: آموزش و پرورش به برکت دولت آقای روحانی مشکل نیروی انسانی دارد. قوی‌ترین وزرای دولت آینده باید در وزارتخانه‌های علوم، آموزش و پرورش و فرهنگ و ارشاد اسلامی باشند.

امیر نجفی، نماینده ستاد محمدباقر قالیباف در استان مرکزی نیز اظهار کرد: متاسفانه در دولت‌های پیشین، فضای جنبش دانشجویی را به سمتی بردند که دانشگاه و دانشجویان از فضای سیاسی جدا شوند.

وی با بیان اینکه همه احزاب در این انتخابات حضور دارند، افزود: ما همچنان دوست داشتیم در انتخابات آینده نیز به شهید رئیسی رای دهیم ولی اکنون بایستی شخص اصلح را انتخاب کنیم.

نجفی اضافه کرد: ما می‌توانیم با دنیا ارتباط برقرار کنیم. مشکل ما با دولت اصلاحات این است که هر جا به نفعشان است می‌گویند خودمان درست کرده‌ایم و هر جا مسئله‌ای مثل تحریم‌ها پیش می‌آید می‌گویند سیاست‌های کلی نظام است.

وی ادامه داد: قیمت پیاز را در دولت آقای روحانی به برجام و روابط با امریکا ربط می‌دادند ولی شهید امیر عبدالهیان نشان داد که می‌شود با تمام دنیا رابطه داشت. در دولت روحانی ما سفیر در چین نداشتیم. ما معتقدیم می‌شود با کشورهای مختلف ارتباط‌های دیپلماسی و امنیتی برقرار کرد. اینکه قیمت بشکه نفت افزایش پیدا کرده است به دلیل دیپلماسی با سایر کشورهاست.

نجفی در پاسخ به سوال دانشجویان پیرامون خانواده آقای قالیباف گفت: دختر ایشان با صراحت گفتند من رفتم ترکیه ولی بحث خرید سیسمونی نبوده است. در خصوص شایعه حضور پسر آقای قالیباف در کشورهای دیگر نیز خود آقای قالیباف اظهار کردند که دو فرزند من در ایران هستند.

وی تصریح کرد: متاسفانه اهانت‌هایی به جبهه انقلاب از سوی جبهه اصلاحات استان در فضای مجازی صورت می‌گیرد. سال ۱۴۰۰ دیدیم چه تهمت‌هایی به شهید رئیسی وارد می‌شد و چند وقت پیش نیز بیانیه‌ای از کمیته کارگری اصلاحات استان دیدیم که تهمت‌های صریحی به آقای جلیلی وارد کردند.

انتهای پیام

نظر شما