شناسهٔ خبر: 67271967 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان:

اصفهان نصف جهان نیست، نقش جهان است

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان با اشاره به قرارگرفتن سه مؤلفه بازار قیصریه متناسب با پیشه‌وران، کاخ عالی‌قاپو به عنوان حکومت و جنگجویی و مسجد به عنوان مرکز دانایی و دانش و حکمت در میدان نقش جهان اصفهان گفت: از این منظر اصفهان نصف جهان نیست، بلکه مبتنی بر تعریفی افلاطونی از سمبولیسم نقش جهان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سعید بینای‌مطلق امروز _چهارشنبه سی‌ام خرداد_در سومین نشست حافظه تاریخی شهر که با عنوان «اصفهان نصف جهان نیست، بلکه نقش جهان است»، اظهار کرد: حفظ بنا مهم است، زیرا بدنه بنا محمل سمبولیسم است و تا جایی که با ماهیت بنا ناسازگار نباشد، باید آن را حفظ کرد و به موازات حفظ بدنه بنا، باید سمبولیسم را هم نگاه داشت.

وی با مقایسه دو بنای «نقش جهان» و «جهان‌نما» در مرکز شهر اصفهان گفت: بنای «جهان‌نما» جز اینکه فقط یک مرکز تجاری است، چیز دیگری را آشکار نمی‌سازد و در هیچ کجای آن نمود فرهنگ و هنر نیست، اما میدان نقش جهان ترکیبی از سه مؤلفه بازار، مرکز حکومتی و مسجد است و در واقع جمع سه اثر است، نه اینکه سه اثر باشد، بنابراین به‌عنوان یک اثر نگاه می‌شود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه رویارویی ما با نقش‌جهان به‌عنوان یک اثر است نه یک بنای عادی خاطر نشان کرد: بررسی این مولفه‌ها نشان می‌دهد یک «نقش‌جهان» وجود دارد و تکراری ندارد، زیرا آنچه اجازه می‌دهد به‌عنوان یک بنای سنتی سخن بگوییم، ویژگی هنر سنتی است؛ هنر مدرن به نسبت میان موضوع اثر و ساختار اثر اعتنایی ندارد، ولیکن هنر قدیم به تناسب میان ساختار و موضوع پایبند است.

بینایی‌مطلق با اشاره به جایگاه عدالت از منظر افلاطون گفت: عدالت هم در جامعه و هم در فرد است، کما اینکه گذشتگان معتقدند ساختاری که در شهر دیده می‌شود همان ساختار در نفس دیده می‌شود و بین «عالم» و «آدم» در اندیشه قدیم نسبتی محکم وجود دارد و ما این نسبت را در نقش‌جهان می‌ببنیم.

وی با بیان اینکه از منظر افلاطون جست‌وجو در جامعه به جست‌وجو در نفس می‌انجامد، افزود: از منظر افلاطون جامعه از سه رکن «زعام‌داران» که نگهبان دانش هستند، «شجاعان» که افراد محافظ شهر هستند و «پیشه‌وران» که تأمین کننده نیازها از جمله مسکن، خوراک و پوشاک هستند، تشکیل می‌شود و عدالت زمانی محقق می‌شود که هر سه جز وظیفه خاص خود را انجام دهد زیرا عدالت از منظر افلاطون قرار گرفتن هر چیزی در جایگاه خود است.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان با بیان اینکه قوای نفس در جامعه مابه‌ازا دارند، افزود: از منظر افلاطون در نفس انسان سه قوه «اپیتومیا» به عنوان مرکز توجه به خواسته‌های معیشتی و زندگی انسان، قوه «ثوماس» که ترکیبی از همت و غیرت و خشم است و به کسب قدرت و افتخار می‌پردازد و قوه «لوگیستیکون» که دنبال شناخت تمام حقیقت است، تشکیل شده است، بنابراین باید توجه داشت که جامعه انعکاس نفس انسان است، اگر در فرد قوه خرد حاکم شود فیلسوف، اگر قوه خشم غالب شد جنگجو و اگر قوه تمنا حاکم باشد، پیشه‌وری فرد در جامعه متجلی می‌شود.

وی با اشاره به قرار گرفتن سه مؤلفه بازار قیصریه متناسب با پیشه‌وران، کاخ عالی‌قاپو به عنوان حکومت و جنگجویی و مسجد به عنوان مرکز دانایی و دانش و حکمت در میدان نقش جهان اصفهان گفت: از این منظر اصفهان نصف جهان نیست، بلکه مبتنی بر تعریفی افلاطونی از سمبولیسم نقش جهان است.

نظر شما