شناسهٔ خبر: 67271709 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران خبر داد

پیگیری جدی طرح‌های آبخیزداری برای جلوگیری از بروز خسارات سیلاب در مازندران

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران گفت: برای جلوگیری از بروز خسارات و پیشگیری از وقوع شرایط بحرانی، به موازات اعلام هشدارها و افزایش هماهنگی بین دستگاه‌های مرتبط با مدیریت سیلاب و شرایط اضطراری، اقدامات مربوط به طرح‌های آبخیزداری نیز با جدیت دنبال شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مازندران، حیدر داوودیان عصر امروز _چهارشنبه، سی‌ام خرداد_ در جلسه کمیته راهبری سیلاب ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران واقع در شرکت آب منطقه‌ای استان با اشاره به احتمال وقوع سیل و طغیان رودخانه در ارتفاعات چالوس، کلاردشت، نور، آمل، بابل و سوادکوه و سوادکوه شمالی طی امروز و فردا اظهار کرد: امروز در ارتفاعات کلاردشت بارندگی شدید پیش‌بینی می‌شود که با توجه به وجود یخچال‌هایی در ارتفاعات این منطقه و گرمای هوا نگرانی بابت احتمال وقوع سیلاب وجود دارد.

وی با بیان اینکه امروز پیش‌بینی می‌شود از ارتفاعات کلاردشت تا سوادکوه درگیر سیلاب‌هایی خواهیم شد که لازم است همه دستگاه‌های مرتبط این مناطق درآماده‌باش باشند، افزود: وقتی در ارتفاعات چالوس بارندگی داریم، ابتدا باید وضعیت جاده چالوس را مشخص کنیم که پیشنهاد ما این است که بعدازظهر امروز و فردا چهارشنبه و پنجشنبه، در جاده‌های چالوس، بلده و کلاردشت محدودیت‌های تردد ایجاد شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران با تاکید بر اینکه زمانی که این جاده ساخته شد هم وضعیت تردد و بار ترافیکی قابل مقایسه با امروز نبود و هم شرایط آب و هوایی کاملاً متفاوت بود، اظهار داشت: سازه‌های آبگذر این جاده امکان این‌که روان‌آب‌های ناشی از بارش‌های کنونی را از خود عبور دهند را ندارند.

داوودیان با بیان اینکه طبق بررسی‌های انجام شده حدود ۳۴ متر مکعب بر ثانیه حجم این سیلاب بود، عنوان کرد: یعنی حتی اگر ظرفیت آبگذری سازه‌های جاده چالوس را به دو برابر افزایش دهند باز هم در هنگام بارش شدید امکان عبور بدون چالش آب وجود ندارد.

وی ادامه داد: بر اساس پایشی که انجام شد با در نظر گرفتن شرایط بارشی و اقلیمی امروز تمام سازه‌های آبگذری جاده چالوس ناایمن هستند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران به تغییر رژیم بارش‌ها نیز اشاره کرد و گفت: امکان پیش‌بینی دقیق زمان و مکان برخی از بارش‌های نقطه‌ای کوتاه‌مدت و سیل‌آسا برای هیچ مؤسسه‌ای وجود ندارد و گاهی بارندگی در نقطه‌ای اتفاق می‌افتد که هیچ ایستگاه هواشناسی یا باران‌سنجی در آن وجود ندارد.

داوودیان با اعلام اینکه در مورد سیل اخیر جاده چالوس پیش‌بینی شرایط اضطراری را داشتیم، اما زمان و مکان دقیق بارش به صورت دقیق و نقطه‌ای قابل پیش‌بینی نبود، تصریح کرد: در چنین شرایطی چاره‌ای نداریم جز این‌که اقداماتی کلی مانند بستن راه‌ها را انجام دهیم.

وی با تاکید بر لزوم اجرای طرح‌های آبخیزداری در مناطق دامنه‌ای و سیل‌خیز مازندران اظهار داشت: اگر اجرای درست طرح‌های آبخیزداری را دنبال نکنیم باید هر سال شاهد وقوع سیل و خسارات ناشی از آن باشیم.

این مسئول با اشاره به اینکه شرایط اقلیمی منطقه طی سال‌های اخیر تغییر کرده و به موازات آن پیامدهای پدیده‌های اقلیمی نیز از شدت بیشتری برخوردار شده‌اند، افزود: در این شرایط باید برای جلوگیری از بروز خسارات و پیشگیری از وقوع شرایط بحرانی، به موازات اعلام هشدارها و افزایش هماهنگی بین دستگاه‌های مرتبط با مدیریت سیلاب و شرایط اضطراری، اقدامات مربوط به آبخیزداری نیز با جدیت دنبال شود.

داودیان خواستار افزایش همکاری دستگاه‌های مرتبط برای ایمن‌سازی رودخانه‌ها و برداشت آورد سیلاب شد و یادآور شد: در منطقه کلاردشت انباشتی از رسوبات وجود دارد و در این راستا مکاتبات زیادی وجود دارد که مجوزهای لازم را برای تخلیه انباشت رسوبات دریافت کنیم؛ امیدواریم در رودخانه‌هایی که آسیب‌پذیر هستیم این مجوزها صادر شود تا اقدامات پیشگیرانه را بتوانیم انجام دهیم.

نظر شما