شناسهٔ خبر: 67271220 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

غذای جدید چی بپزم ؟ | طرز تهیه بورانی هویج به روش ارومیه‌ای و ترکیه‌ای‌ها | چرا بورانی هویج ترکیه‌ای تلخ می‌شود ؟

طرز تهیه بورانی هویج که یک غذای ساده متعلق به استان‌های آذربایجان شرقی و غربی است را اگر بلد باشید به‌ سادگی می‌توانید یک غذای گیاهی خوشمزه و جدید را به فهرست غذاهای هفتگی خانواده اضافه کنید.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین، طرز تهیه بورانی هویج را که یک غذای ساده متعلق به استان‌های آذربایجان شرقی و غربی است اگر بلد باشید به‌ سادگی می‌توانید یک غذای گیاهی خوشمزه و جدید را به فهرست غذاهای هفتگی خانواده اضافه کنید. با ما در این مقاله همراه باشید تا دستور تهیه بورانی هویج با ماست را به چند روش مختلف به شما آموزش بدهیم.

مواد لازم برای تهیه بورانی هویج ارومیه ای (برای ۴ نفر)

هویج: نیم کیلوگرم

پیاز (برای پیاز داغ): ۱ عدد بزرگ

برنج: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار

لپه: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار

سیر: ۴ حبه متوسط

آب جوش: ۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار

جعفری تازه ساطوری خرد شده: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار

نعنا تازه و ساطوری خرد شده: ۱ قاشق غذاخوری

روغن مایع: به مقدار لازم

نمک، فلفل سیاه، فلفل قرمز و زردچوبه: به مقدار لازم

گوجه فرنگی: ۱ عدد

رب گوجه فرنگی: ۱ قاشق غذاخوری

عصاره مرغ یا گوشت: ۱ عدد

ماست (ترجیحا خامه‌ای یا چکیده): به مقدار کافی

کره: به مقدار دلخواه

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۲۰ دقیقه

مدت زمان پخت بورانی هویج: ۲ ساعت

غذای جدید چی بپزم ؟ | طرز تهیه بورانی هویج به روش ارومیه‌ای و ترکیه‌ای‌ها | چرا بورانی هویج ترکیه‌ای تلخ می‌شود ؟

طرز تهیه بورانی هویج به روش ارومیه‌ای

با دنبال کردن مراحل طرز تهیه بورانی هویج با برنج می‌توانید یک غذای اصلی جدید و گیاهی را امتحان کنید.

مرحله اول: برنج و لپه را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه بورانی هویج باید لپه‌ها را بخیسانید. پس از گذشت چند ساعت، لپه‌ را آبکش کنید و همراه مقداری زردچوبه و آب در قابلمه مناسبی بریزید تا کاملا بپزد و نرم شود. سپس، لپه‌های پخته را آبکش کنید و کنار بگذارید. برنج را هم بشویید و در مقداری آب و نمک بخیسانید.

مرحله دوم: پیاز داغ را آماده کنید

پیاز را بشویید و پس از پوست کندن به‌ صورت نگینی خرد کنید. سپس، روغن را در تابه مناسبی بریزید و روی حرارت ملایم بگذارید تا کاملا داغ شود. پیازهای خرد شده را به تابه اضافه کنید و اجازه بدهید کاملا سبک و طلایی شوند. در چند ثانیه آخر، مقدار کمی زردچوبه هم روی پیاز در حال سرخ شدن بریزید و هم بزنید تا طعم خامی‌اش گرفته شود.

مرحله سوم: هویج‌ها را رنده کنید و تفت دهید

در فاصله سرخ شدن پیازها، هویج‌ها را به‌دقت بشویید و رنده کنید. سپس به‌محض طلایی شدن پیاز، هویج رنده شده را هم به تابه اضافه کنید. ترکیب پیاز خرد شده، هویج رنده شده و زردچوبه را خوب هم بزنید. در نهایت، درب تابه را بگذارید. هر ۵ دقیقه یک‌بار این ترکیب را هم بزنید تا هویج کاملا پخته و نرم و تفت دیده شود.

مرحله چهارم: لپه‌ها را اضافه کنید

در این مرحله از طرز تهیه بورانی هویج با برنج باید لپه‌های پخته شده را به همراه رب گوجه فرنگی (طرز تهیه رب گوجه)، فلفل سیاه و قرمز و دیگر ادویه‌های دلخواه به تابه اضافه کنید. مواد را با هم تفت دهید تا طعم خامی لپه و رب گوجه برطرف شود. این کار را تا زمانی ادامه دهید که رب گوجه فرنگی رنگ باز کند.

مرحله پنجم: آب جوش را اضافه کنید

حالا به اندازه ۳ لیوان دسته‌دار فرانسوی آب جوش را به تابه اضافه کنید. درب تابه را ببندید تا لپه و هویج و پیازهای سرخ شده همراه با رب و ادویه‌ها بپزند و طعم یکدیگر را بگیرند.

مرحله ششم: برنج را اضافه کنید

پس از گذشت ۱۰ دقیقه، برنج را هم همراه با عصاره مرغ یا عصاره گوشت آماده به محتویات قابلمه اضافه کنید. همه مواد را هم بزنید تا کاملا با هم ترکیب شوند. مدتی صبر کنید تا آب تابه دوباره بجوشد. طعم غذا را بچشید و اگر لازم بود مقداری نمک اضافه کنید، چون طعم عصاره‌های آماده معمولا شور است.

مرحله هفتم: سبزی‌ها را اضافه کنید

امیدواریم تا این‌جا مراحل طرز تهیه بورانی هویج را بدون مشکل دنبال کرده باشید. در این مرحله باید جعفری و نعنا تازه و ساطوری خرد شده را به محتویات تابه اضافه کنید و خوب هم بزنید تا با دیگر مواد مخلوط شوند. درب تابه را بگذارید تا سبزی‌ها بپزند.

مرحله هشتم: گوجه فرنگی را اضافه کنید

حالا گوجه فرنگی‌ها را به‌ خوبی بشویید و پوست بگیرید. سپس، به‌ صورت نگینی خرد کرده و به مواد بورانی هویج اضافه کنید. باز هم مواد را هم بزنید تا به‌ خوبی ترکیب شوند. سپس، درب قابلمه را ببندید و حرارت را کاملا ملایم کنید. حدود ۲۰ دقیقه منتظر بمانید تا بورانی هویج شما آماده شود.

مرحله آخر: بورانی هویج را سرو کنید

هنگام سرو بورانی هویج می‌توانید مقداری کره آب شده به غذا اضافه کرده و روی آن را با مقداری ماست یونانی یا خامه‌ای و سیر رنده شده تزیین کنید.

غذای جدید چی بپزم ؟ | طرز تهیه بورانی هویج به روش ارومیه‌ای و ترکیه‌ای‌ها | چرا بورانی هویج ترکیه‌ای تلخ می‌شود ؟

روش تهیه بورانی هویج ترکیه ای

اهالی ترکیه بورانی هویج را به شکل دیگری درست می‌کنند. برای درست کردن بورانی هویج با ماست به روش ترکیه‌ای به هویج، ماست یونانی، چکیده یا خامه‌ای، روغن زیتون، سس مایونز، مغز گردو، سیر، نمک، پودر پاپریکا و فلفل قرمز نیاز دارید.

در ابتدا باید هویج را رنده یا نگینی کرده و همراه با مقداری روغن زیتون تفت دهید تا سبک و نرم شود. سپس، مغز گردوی خرد شده و سیر رنده شده را هم به تابه اضافه کنید و تفت دهید. در نهایت، این مواد را همراه با مقداری سس مایونز، نمک، فلفل قرمز و پودر پاپریکا به ماست اضافه کنید.

در صورت تمایل، می‌توانید مقداری اسفناج تازه را هم ساطوری خرد کرده و پس از تفت دادن به این ترکیب اضافه کنید. اگر دوست داشتید در نهایت می‌توانید یکی دو حبه سیر خام را هم رنده کنید و در بورانی هویج با ماست بریزید.

نکات مهم در طرز تهیه بورانی هویج

در تهیه بورانی هویج به‌ جای رنده کردن هویج می‌توانید آن را به‌ صورت نگینی خرد کنید.

بسته به ذائقه، می‌توانید در دقایق آخر سرخ کردن پیاز و پیش از افزودن هویج دو حبه سیر را رنده یا ساطوری کرده و به محتویات تابه اضافه کنید.

در صورت تمایل، می‌توانید گوجه فرنگی را از دستور تهیه بورانی هویج حذف کنید.

در صورت تمایل، می‌توانید استاک یا عصاره مرغ و گوشت را از دستور تهیه بورانی هویج حذف کنید.

بسته به ذائقه می‌توانید میزان تندی این بورانی را کم یا زیاد کنید.

در صورت تمایل، می‌توانید مقداری بلغور گندم را هم همراه با برنج به این غذا اضافه کنید. در این صورت، باید مقدار برنج را کم‌تر کنید.

در صورت دسترسی نداشتن به سبزیجات تازه می‌توانید از نعنا و جعفری خشک یا منجمد شده استفاده کنید.

در صورت تمایل، می‌توانید پودر سیر را جایگزین سیر تازه کنید.

در صورت تمایل، می‌توانید این غذا را همراه با مرغ یا گوشت قرمز کبابی یا سرخ کرده نوش جان کنید.

در صورت تمایل، می‌توانید سس مایونز را از دستور تهیه بورانی هویج ترکیه ای حذف کنید.

بورانی هویج یک غذای ساده و پرطرفدار در ارومیه و خوی است.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن بورانی هویج

روش درست کردن بورانی هویج و کدو چگونه است؟

طرز تهیه بورانی هویج و کدو که به آن «تاراتور هویج و کدو» هم می‌گویند درست مانند روش درست کردن بورانی هویج ترکیه‌ای است. با این تفاوت که یک عدد کدو سبز درشت را هم باید همراه با هویج رنده کرده و در روغن زیتون همراه با مغز گردو تفت دهید. سپس، این ترکیب و مقداری نمک و فلفل و پودر پاپریکا را به ماست چکیده اضافه کنید و هم بزنید.

آیا به‌ جای لپه می‌توانیم از لوبیا استفاده کنیم؟

بله. طرز تهیه بورانی هویج با لوبیا هم درست مانند روش ارومیه‌ای است. تنها تفاوت در این است که به‌ جای لپه باید لوبیا را بپزید و در این غذا بریزید. برای تهیه این نوع بورانی، بسته به میل‌تان می‌توانید از لوبیا چیتی، لوبیا سفید یا لوبیا چشم بلبلی استفاده کنید.

چرا بورانی هویج ترکیه‌ای تلخ می‌شود؟

برای درست کردن بورانی هویج با ماست اگر از مغز گردوی کهنه و تلخ استفاده کنید احتمالا غذای شما تلخ می‌شود. بنابراین، لازم است در انتخاب مغز گردو دقت کنید.

آیا در بورانی هویج با ماست حتما باید مغز گردو بریزیم؟

خیر. در صورت تمایل می‌توانید مغز گردو را حذف کنید.

نظر شما