شناسهٔ خبر: 67271121 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

تمسک به غدیر، تنها راه سعادت

عزیزان من! تمام همت خود را صرف ترویج فرهنگ غدیر و معرفت‌افزایی درخصوص آن کنید که راه اصلاح ما، تمسک به غدیر بوده و نردبان سیر، ترقی و فتح قله‌های معرفت، غدیر است. راه حفظ استقلال و عظمت کشور و دفع استضعاف و استکبار، تمسک به غدیر و الهام از مفاهیم غدیر است.

صاحب‌خبر -

غدیر روز کامل شدن دین ماست، روزی که جانشین پیامبر(ص) مشخص شد و نه تنها حضرت علی(ع) به عنوان امام پس از پیامبر(ص)، بلکه سلسله نورانی امامت و ولایت به تمام جهانیان معرفی و نعمت بر مردم تمام شد.

دهه امامت و ولایت و عید غدیر، ایام برادری امت اسلامی است. اهمیت این ایام آن‌قدر زیاد است که تصمیم گرفتم از صحبت‌ها و مطالب بزرگانی که در باب غدیر قلم زده‌اند، استفاده کنم. هرچند افراد زیادی در طول تاریخ از حادثه غدیر و اهمیت آن سخن گفته‌اند اما هیچ‌یک نمی‌تواند بیانگر عظمت و شکوه غدیر باشد، زیرا تنها کسانی می‌توانند تعریف جامع از وقایع و حوادث داشته باشند که خود پدیدآورنده آن باشند. تنها خدا، پیامبر(ص) و علی(ع) می‌توانند غدیر را به بهترین شکل معرفی کنند.

آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی(ره) یکی از بزرگانی است که در مورد واقعه غدیر بسیار صحبت کرده است. شنیدن و خواندن این حرف‌ها از زبان بزرگانی چون ایشان می‌تواند روشنگر راهمان باشد در شناخت هرچه بیشتر و بهتر این واقعه. در این نوشتار، بخش‌هایی از یادداشت آیت‌الله صافی گلپایگانی(ره) با عنوان «تنها راه سعادت» را مرور می‌کنیم.

مکتب غدیر، مکتب همه انبیا(ع)

مکتب غدیر، مکتب جهاد، مکتب ایمان، مکتب قرآن و مکتب همه انبیا(ع) است. همه بر سر یک خوان گسترده‌ علم، بصیرت و بینش که می‌توان گفت «عَرْضُها عَرْضُ السَّمواتِ وَ الأرْضِ» یا بیشتر است دعوت می‌شوند و کروبیان و قدسیان در این مکتب حضور می‌یابند و از معانی و فیوض معنوی آن، درس‌ها و بهره‌ها می‌گیرند.

اعتبار و تواتر حدیث غدیر

یکی از علما می‌گوید: «در بغداد و در دکان صحافی، کتابی را دیدم که پشت آن نوشته شده بود: جلد بیست و هشتم از اسناد حدیث شریف غدیر و پس از آن جلد، بیست و نهم است.

این مطلب حکایت از این دارد 29 جلد کتاب فقط درباره اسناد این حدیث در آن زمان نوشته شده بود. این اجمالی از کثرت اسناد این حدیث و شدت اعتنا و اهتمام علما و محدثان به واقعه تاریخی غدیر خم است.

درباره متن و اصل خطبه غدیر و روایات و احادیث مربوط به آن، آنچه تا حال نوشته شده بیش از حد احصاست. در باب فنون و علوم مختلف اسلامی از حدیث، تفسیر، تاریخ، سنت و کلام، همه از غدیر گفته‌اند و بسیاری مثل ابن‌عقده‌ها تألیف خاصی راجع به آن نگاشته و بیشتر به نام الولایة یا الغدیر و در این عصر اخیر هم، مثل موسوعه عظیم عبقات الانوار، به وسیله علامه متبحر سید میر حامد حسین هندی رحمه‌الله و نیز موسوعه شریف الغدیر اثر علامه امینی رحمه‌الله تألیف شده است.

درباره غدیر، حقیر از همه محبان و شیعیان امیرمؤمنان(ع) می‌خواهم آنچه در توان دارند مصروف انجام موارد ذیل کنند.

1. ترویج غدیر را از خانواده خویش آغاز کنید

پدران و مادران، داستان مهم غدیر را برای کودکان و نونهالان خود بازگو و آنان را با ولایت حجت بالغه‌ الهی، آشناتر کنند و از عطر یاد، نام و محبت حضرت علی بن ابی‌طالب علیه افضل‌التحیة و السلام و الگوگیری از حیات طیبه حضرتش، جان خود را سرزنده و زندگی خود را پر برکت و خانه خویش را به نور معرفت علوی و هدایت‌های آسمانی امیرمؤمنان(ع) مزین کنند.

2. همه رسانه‌ها غدیر را تبلیغ کنند

 غدیر از ارکان شخصیت و هویت مکتب اهل بیت(ع) است؛ باید روزنامه‌ها، رسانه‌ها و سایت‌ها همه در این دهه از غدیر بنویسند، بگویند و حقایق غدیر را منتشر کنند. همچنین منابر، سخنرانی‌ها و همایش‌ها به نام مقدس غدیر مزین و به آن اختصاص داده شود.

 3. رشته‌ غدیرشناسی تأسیس شود

باید غدیر در تمام حوزه‌ها و دانشگاه‌ها تدریس شود و همگان پیام‌های جامع و جهانی آن را دریافت کنند؛‌ کرسی‌های غدیرشناسی در مراکز علمی معتبر ایجاد شود و علما، دانشمندان، اساتید و پژوهشگران، در حد وسع خویش اقدام به پیگیری و تأسیس این رشته‌ بسیار مهم در مؤسسات علمی و پژوهشی مربوط در سراسر دنیا کنند.

 4. تمسک به غدیر، تنها راه سعادت

عزیزان من! تمام همت خود را صرف ترویج فرهنگ غدیر و معرفت‌افزایی درخصوص آن کنید که راه اصلاح ما، تمسک به غدیر بوده و نردبان سیر، ترقی و فتح قله‌های معرفت، غدیر است. راه حفظ استقلال و عظمت کشور و دفع استضعاف و استکبار، تمسک به غدیر و الهام از مفاهیم غدیر است.

قدردانی از خدمتگزاران غدیر

در پایان از همه عزیزانی که افتخار خدمتگزاری به مکتب بزرگ غدیر را دارند و در ترویج معارف نورانی آن زحمت می‌کشند به سهم خود قدردانی و تشکر می‌کنم و برای همه آن‌ها از خداوند متعال مزید عزت، توفیق و خدمت مسئلت دارم و خود را نیز خادم کوچکی در دربار مقدس قنبر غلام با اخلاص آن حضرت می‌دانم و به این توفیق بزرگ افتخار می‌کنم.

خبرنگار: زهره هاشمی

برچسب‌ها:

نظر شما