شناسهٔ خبر: 67271017 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نگاهی به نخستین مستند علیرضا زاکانی؛

چهار روایت از زندگی زاکانی در یک مستند

تهران- ایرنا- اولین مستند علیرضا زاکانی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که امروز - چهارشنبه ۳۰ خرداد - از شبکه یک پخش شد در چهار بخش به زندگی شخصی، سیاسی و علمی این نامزد انتخاباتی پرداخت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، این مستند شامل چهار بخش با عناوین روایت اول، به وقت دفاع، رزمنده ۱۵ ساله، روایت دوم، قدم در راه طبابت، روایت سوم، در جستجوی عدالت ، روایت آخر و من زاکانی شهردار تهران می‌شود.

روایت اول؛ به وقت دفاع رزمنده ۱۵ ساله

در بخشی از این مستند سخنرانی زاکانی درباره شهید آیت الله رئیسی پخش شد که می‌گفت: شهید رئیسی راهی را شروع کرد و این راهی نیمه کاره است. باید این راه ادامه یابد. ما به دنبال تشکیل دولت خدمتیم. مدیران دولت خدمت باید پاک و خدمتگذار باشد. کارآمدی همراه با فسادستیزی شدنی است.

مستند با تصاویری از شهر تهران در روز ۳۱ شهریور ۵۹ آغاز شد. زاکانی با مرور خاطراتش از آن روزها توضیح داد: هواپیماها آمدند و فرودگاه مهرآباد را بمباران کردند. حال و هوای جنگ شروع شد. من به دعوت دایی‌ام به جنگ رفتم. حدود ۶۳ ماه در منطقه و در واحد تخریب و اطلاعات و عملیات بودم. سال ۶۲ از ناحیه دست جانباز شدم و در ادامه چندین مصاحبه با همرزمان زاکانی پخش شد.

روایت دوم؛ قدم در راه طبابت

در روایت دوم مستند با عنوان «قدم در راه طبابت» مستند نشان داد که زاکانی پس از جنگ وارد رشته پزشکی دانشگاه تهران شده و در سال ۱۳۷۶ تخصص کودکان را کسب کرده است. سپس درباره عضویت او در هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و فعالیتش در بیمارستان امام خمینی (ره) مطالبی عنوان شد.

زاکانی در این روایت با تاکید بر این که مطب خصوصی ندارد، اظهار کرد: سال ۷۶ از پزشکی عمومی فارغ التحصیل و سال ۸۳ فارغ التحصیل رشته پزشکی هسته ای شدم. به من می گفتند مجوز تهرانت را به ما بده و ماهیانه چند میلیون پول بگیر. ولی این کار را نکردم چون علاقه من به کار در بیمارستان دولتی است.

روایت سوم؛ در جستجوی عدالت

«روایت سوم، در جستجوی عدالت» عنوان سومین بخش از مستند بود که فعالیت‌های زاکانی در مجلس را نشان می‌داد. در مستند یادآوری شد که او نمایندگی سه دوره را در کارنامه دارد و پیگیر پرونده های فساد بوده است.

در این رابطه یکی از مصاحبه‌های تلویزیونی زاکانی با اجرای محمد دلاوری پخش و این گفته‌های او مرور شد: «یک وجه عدالت مبارزه با فساد است. من سراغ گردن کلفت ترین افراد خاطی رفتم و یقه شان را گرفتم. سراغ تحقیق و تفحص از قوه قضاییه و معاون رئیس جمهور رفتم. من کار علمی و سیاسی و دفاع مقدسی کردم. هر جا کار بوده من نوکری مردم را کردم.»

سخنرانی زاکانی در مجلس در مخالفت با رای اعتماد به وزیر نفت بخش دیگری از این مستند بود.

همچنین در ادامه بخش‌هایی از مذاکرات کمیسیون ویژه بررسی برجام در جلسه مشترک با علی اکبر صالحی، رئیس وقت سازمان انرژی اتمی پخش شد. این مستند شادی خیابانی مردم پس از پذیرفتن برجام در سال ۱۳۹۴ را هم به تصویر کشیده بود.

زاکانی در رابطه با برجام گفت: این سند را دو ماه بررسی کردیم. موافقان و مخالفان را سر یک میز نشاندیم. خروجی این تبدیل به گزارشی شد که حقانیتش امروز ثابت شده است. ما می دانستیم که مردم را به طور کاذب امیدوار کردند. در کمیسیون برجام به متن اشراف کامل داشتیم و می دانستیم از این متن رفع تحریم بیرون نمی آید. گرچه آقای روحانی و ظریف اصرار می کردند کل تحریم ها برداشته می شود.

روایت چهارم؛ من زاکانی شهردار تهران

مرور فعالیت‌های زاکانی در شهرداری تهران آخرین بخش این مستند بود. زاکانی در رابطه با تجربه‌اش به عنوان شهردار تهران توضیح داد: زمانی که پا در شهرداری گذاشتم که می‌گفتند حقوق آخر ماه کارکنان را هم نمی‌توانند بدهند. گفتند فساد شهرداری او را خواهد بلعید.

وی افزود: ما معطل رفع تحریم ها نماندیم. پای سرمایه گذار خارجی را باز کردیم و بزرگترین قرارداد خرید واگن های مترو را بستیم. پنجه در پنجه مافیای خودرو انداختم و برقی سازی خودروهای حمل و نقل عمومی تهران را آغاز کردیم. این ها بدون رئیسی عزیز شدنی نبود.

اولین مستند انتخاباتی علیرضا زاکانی را در ادامه ببینید:

به گزارش ایرنا، «سعید جلیلی»، «سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی»، «محمد باقر قالیباف»، «علیرضا زاکانی»، «مصطفی پورمحمدی» و «مسعود پزشکیان» داوطلبان تایید صلاحیت شده چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هستند.

چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری ایران برای انتخاب نهمین رئیس‌جمهور جمعه هشتم تیر ۱۴۰۳ در سراسر کشور و سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در سایر کشورها برگزار می‌شود.

نظر شما