شناسهٔ خبر: 67270663 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

حماس: اسرائیل مصمم به ادامه جنگ است/ آمریکا میانجی صادقی نیست

ایرنا

یک مقام حماس امروز (چهارشنبه) در سخنانی بار دیگر اعلام کرد که رژیم صهیونیستی هیچ تمایلی به توافق ندارد و اقدامات آمریکا نیز در راستای تامین منافع این رژیم است.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، «غازی حمد» عضو دفتر سیاسی حماس در گفت‌وگو با شبکه «الجزیره مباشر» در این باره اظهار داشت: استواری افسانه‌ای مردم غزه، نقطه اتکای محکمی برای پایداری مقاومت در میدان بود و مقاومت همچنان به اشغالگران، نظامیان و خودروهای زرهی آن ضربه وارد می‌کند.

وی گفت: رژیم اشغالگر همیشه از سازماندهی مجدد مقاومت شوکه می‌شود و دشمن شاهد این سازماندهی در جبالیا، خان‌یونس و مناطق دیگر بوده است.

حمد افزود: رژیم اشغالگر نمی‌خواهد به توافق دست یابیم و مصمم به ادامه جنگ است. علی‌رغم ارائه نظرات مثبت و انعطاف پذیری زیاد از سوی ما اما هیچ جدیتی از اشغالگران برای دستیابی به توافق ندیدیم.

عضو دفتر سیاسی حماس در ادامه تاکید کرد: موضع ما روشن و صریح است و رژیم اشغالگر باید از تمامی مناطق غزه عقب‌نشینی کند. ما مصمم هستیم که اشغالگران را به طور کامل از گذرگاه رفح و محور فیلادلفیا بیرون کنیم.

وی درباره پیشنهاد جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا برای آتش بس در نوار غزه نیز گفت: آمریکا در تجاوز، نسل کشی و قتل‌عام در غزه شریک است. آمریکا میانجی صادقی نیست و ما با میانجیگران مصری و قطری به صورت شبانه روز کار می‌کنیم.

عضو دفتر سیاسی حماس ادامه داد: آمریکا در تلاش است تا با در نظر گرفتن منافع رژیم اشغالگر، دو طرف را به سمت توافق سوق دهد.

این اظهارات پس از آن بیان شد که قطعنامه پیشنهادی آمریکا در زمینه آتش بس در نوار غزه، بدون هیچ مخالفت و وتویی در نشست روز دوشنبه به وقت محلی این شورا (۱۰ ژوئن ۲۰۲۴ برابر با ۲۱ خرداد ۱۴۰۳) تصویب شد.

در این قطعنامه ۷ بندی آمده است که قطعنامه پیشنهادی آمریکا تمام قطعنامه‌های مربوطه در مورد وضعیت خاورمیانه از جمله موضوع فلسطین را یادآور می‌شود و بر اهمیت تلاش‌های دیپلماتیک مستمر مصر، قطر و آمریکا با هدف دستیابی به یک توافق آتش‌بس جامع شامل سه مرحله تاکید می‌کند.

در این قطعنامه آمده است: از پیشنهاد آتش‌بس جدید اعلام شده در ۳۱ مه که (رژیم) اسرائیل آن را پذیرفت، استقبال می‌کند و از حماس می‌خواهد که آن را نیز بپذیرد و از هر دو طرف می‌خواهد که شرایط آن را به طور کامل بدون تاخیر و بدون قید و شرط اجرا کنند.

این قطعنامه خاطرنشان می‌کند که اجرای این پیشنهاد می‌تواند نتایج زیر را در سه مرحله داشته باشد.

این قطعنامه تاکید می‌کند که اگر مذاکرات برای مرحله اول بیش از ۶ هفته طول بکشد، آتش بس تا زمانی که مذاکرات در جریان است ادامه خواهد داشت و از آمادگی آمریکا، مصر و قطر برای اطمینان از ادامه مذاکرات تا زمانی که تمام توافقات حاصل شود و فاز دوم بتواند آغاز شود، خبر می‌دهد.

قطعنامه تصویب شده، بر اهمیت پایبندی طرفین به شرایط این پیشنهاد پس از توافق تاکید می‌کند و از همه کشورهای عضو و سازمان ملل می‌خواهد که از اجرای آن حمایت کنند.

این قطعنامه هرگونه تلاش برای تغییر جمعیتی یا سرزمینی در نوار غزه از جمله هرگونه اقدامی که قلمرو نوار غزه را کاهش دهد، رد می کند.

نظر شما