شناسهٔ خبر: 67270621 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

عملیات احداث تأسیسات تولید و ذخیره‌سازی روزمینی ال‌ان‌جی در یک واحد صنعتی بزرگ کشور آغاز شد

پروژه احداث تأسیسات تولید و ذخیره‌سازی گاز طبیعی مایع‌شده (ال‌ان‌جی) که برای نخستین بار در کشور در استان یزد اجرایی می‌شود، از دستاوردهای بسیار مهم و راهبردی دولت سیزدهم است.

صاحب‌خبر -

پروژه احداث تأسیسات تولید و ذخیره‌سازی گاز طبیعی مایع‌شده (ال‌ان‌جی) که برای نخستین بار در کشور در استان یزد اجرایی می‌شود، از دستاوردهای بسیار مهم و راهبردی دولت سیزدهم است.
به گزارش شانا به‌نقل از شرکت ملی گاز ایران، مجید چگنی، مدیرعامل این شرکت، در آیین آغاز عملیات اجرایی پروژه تولید و ذخیره‌سازی گاز طبیعی مایع‌شده (ال‌ان‌جی) گفت: این پروژه به‌عنوان پروژه‌ای بی‌سابقه در کشور، اقدامی راهبردی و سبب افتخار صنعت نفت و گاز کشور است.
وی ادامه داد: پیشگامی در این فناوری بومی‌سازی‌شده نه‌تنها نمایانگر توانایی فنی و مهندسی متخصصان داخلی، بلکه نشان‌دهنده توانمندی و استعداد جوانان این مرز و بوم در زمینه فناوری‌های پیشرفته و توسعه پایدار است.
معاون وزیر نفت افزود: پیش از این نیز چند طرح همانند پروژه ایران‌ال‌ان‌جی داشتیم که تا ۵۰درصد هم پیشرفت داشت، اما چون انتقال فناوری آن با شرکت‌های خارجی بود، با وجود آماده‌بودن بسیاری از تجهیزات، هیچ‌گاه اجازه ترخیص نیافت و پروژه به سرانجام نرسید.
چگنی با قدردانی از حمایت‌های ویژه وزارت نفت و مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست‌جمهوری به‌منظور تکمیل این پروژه، تصریح کرد: اجرای این طرح براساس امضای قرارداد ارائه خدمات فناورانه طرح تولید و ذخیره‌سازی ال‌ان‌جی بین این شرکت و شرکت آهن و فولاد ارفع شهرستان اردکان استان یزد، با هدف توسعه دانش فنی در حوزه صنایع نفت و گاز کشور و به‌منظور افزایش تولید و ذخیره‌سازی گاز طبیعی مایع اجرا شده است.
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: شرکت ملی گاز ایران اکنون به بیش از ۳۱ میلیون واحد اعم از خانگی، تجاری، صنعتی و… گازرسانی می‌کند و به‌معنای این است که همه ارکان مولد کشور از این نعمت خدادادی بهره می‌برند.
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران بیان کرد: با این تفاسیر، شرکت ملی گاز باید همواره و در همه حال، گاز پایدار را به اقصی نقاط کشور و همه صنایع مولد برساند تا آن‌ها بتوانند تولید، اشتغال و ارزش افزوده داشته باشند.
چگنی خدمت‌رسانی به مردم از سوی شرکت ملی گاز ایران را افتخاری ارزشمند دانست و افزود: امیدواریم با آغاز عملیات اجرایی این طرح مهم و بومی‌سازی فناوری راهبردی انرژی کشور، شاهد آن باشیم که چنین پروژه‌هایی از سوی دیگر واحدهای صنعتی بزرگ نیز یکی پس از دیگری راه‌اندازی شود.
وی توضیح داد: در مرحله نخست این طرح بزرگ، راه‌اندازی  ۳۰ واحد مینی‌ال‌ان‌جی را پیش‌بینی کردیم که در پاسخ به نیاز صنایع انرژی‌بر و شهرک‌های صنعتی است؛ زیرا با توجه به اعمال تحریم‌ها و نبود سرمایه‌گذاری لازم در حوزه بالادستی، اکنون مصرف از تولید پیشی گرفته و ما را مجبور به ایجاد محدودیت گازرسانی به صنایع در فصل سرد سال کرده تا عمده مصارف به بخش خانگی و تجاری هدایت شود.

نظر شما