شناسهٔ خبر: 67270411 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

چرایی انحلال کابینه جنگ رژیم صهیونیستی

مهر

تحلیلگران صهیونیست به بررسی تصمیم نتانیاهو برای انحلال کابینه جنگ رژیم صهیونیستی پرداختند و به اهداف پنهان او در این زمینه اشاره کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، تصمیم «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای انحلال کابینه جنگ این رژیم حامل پیام‌های زیادی درباره تحولات مربوط به جنگ غزه است. انحلال کابینه جنگ صهیونیست‌ها همچنین منعکس کننده اختلافات و تنش‌های داخلی در ائتلاف نتانیاهو است که می‌تواند به فروپاشی این ائتلاف در بازه زمانی حساس کنونی کمک کند.

تلاش برای عدم ورود وزرای جنجالی به کابینه جنگی

تحلیلگران صهیونیست معتقدند، نتانیاهو به دنبال این است که بعد از انحلال کابینه جنگ، یک شورای کوچک تحت عنوان «مشاوره» به ریاست خودش و با مشارکت «یوآف گالانت» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی، «ران برمر» وزیر امور راهبردی، «آریه درعی» رئیس حزب شاس و «زاحی هنگبی» مشاور امنیت داخلی این رژیم تشکیل دهد. این در حالی است که «ایتمار بن گویر» وزیر امنیت داخلی و «بزالل اسموتریچ» وزیر دارایی فاشیست کابینه نتانیاهو خواستار پیوستن به کابینه جنگ رژیم اشغالگر بعد از استعفای «بنی گانتز» و دو عضو دیگر این کابینه بودند.

«ایتمار آیچنر» خبرنگار سیاسی روزنامه عبری یدیعوت آحارونوت در این زمینه اعلام کرد: تصمیم نتانیاهو برای انحلال کابینه جنگ بعد از یک سری فشارها انجام شد. این کابینه از زمان آغاز جنگ، بیشترین تاثیر را در مدیریت آن داشته و بخشی از توافق میان نتانیاهو و بنی گانتز بود تا مدیریت تاکتیک‌های جنگی در داخل کابینه مذکور انجام شود، نه کابینه سیاسی نتانیاهو.

وی افزود: بعد از استعفای بنی گانتز، ایالات متحده از طریق «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه این کشور که به تل‌آویو سفر کرده بود، نتانیاهو را تحت فشار قرار داد تا کابینه جنگ را منحل نکند. اما نتانیاهو بعد از اینکه متوجه شد وزرای افراطی کابینه وی یعنی ایتمار بن گویر و اسموتریچ قصد پیوستن به کابینه جنگ را دارند، تصمیم به انحلال آن گرفت؛ زیرا متوجه شد اگر اقدام دیگری انجام دهد، با این وزرا درگیر خواهد شد که همین مسئله ائتلاف وی را تهدید می‌کند.

تلاش نتانیاهو برای تصمیم‌گیری‌های آزادانه‌تر

این کارشناس صهیونیست تاکید کرد: حضور اعضای اضافی در کابینه جنگ یک اقدام نمایشی بود و در نهایت نتانیاهو، بنی گانتز و یوآف گالانت، حق رای داشتند و اغلب اوقات هم دچار اختلاف می‌شدند. به احتمال زیاد انحلال کابینه جنگ اقدامی بود که نتانیاهو عامدانه انجام داد؛ زیرا زمانی که یک شورای کوچک برای مدیریت جنگ تشکیل شود، نتانیاهو فضای بیشتری برای مانور خواهد داشت و راحت‌تر می‌تواند تصمیمات خود را تحمیل کرده و مانع از پایان جنگ شود.

«یوناتان لیز» خبرنگار امور سیاسی در روزنامه عبری هاآرتص به نوبه خود در این زمینه گفت: تصمیم نتانیاهو برای انحلال کابینه جنگ صرفاً یک اقدام تبلیغاتی، با هدف جلوگیری از ورود ایتمار بن گویر و بزال اسموتریچ به کابینه جنگ است؛ زیرا این دو نفر به شدت مورد انتقاد جامعه جهانی قرار دارند.

وی تصریح کرد: کابینه جنگ در چهارچوب تعامل با بنی گانتز تاسیس شد و بعد از کناره‌گیری وی، ادامه کار این کابینه معنایی نداشت. البته نتانیاهو در طول جنگ بارها خارج از چارچوب کابینه مذکور رفتار کرده و اقداماتی مستقل از اعضای این کابینه از جمله یوآف گالانت انجام داده بود و همین روند در مرحله کنونی هم ادامه خواهد داشت.

«آنا براسکی» تحلیلگر امور سیاسی در روزنامه عبری معاریو هم در این زمینه گفت: نتانیاهو قصد دارد با انحلال کابینه جنگ، قدرت و مدیریت امور مربوط به هدایت جنگ را به دست بگیرد. انحلال کابینه جنگ به نتانیاهو فضای بیشتری برای مانور می‌دهد؛ زیرا اعضای ائتلاف او همچون بن گویر و اسموتریچ نمی‌توانند مداخله زیادی در نحوه مدیریت جنگ داشته باشند.

این کارشناس صهیونیست گفت: انحلال کابینه جنگ نشان دهنده این واقعیت است که نتانیاهو قصد دارد، روابط خود را با دولت آمریکا ترمیم کرده و رویکرد نرم‌تری مقابل آن در پیش بگیرد. همچنین نتانیاهو می‌خواهد به واشنگتن بگوید صرف نظر از اینکه شرکای او در ائتلاف کابینه چه کسانی هستند، در نهایت خود نتانیاهو تصمیم گیرنده بوده و سیاست‌ها را تعیین می‌کند.

وی درباره پیامدهای انحلال کابینه جنگ بر وضعیت رژیم صهیونیستی تاکید کرد: این اتفاق موجب تشدید تنش‌های داخلی خواهد شد که می‌تواند نقش زیادی در فروپاشی ائتلاف و کابینه راست افراطی نتانیاهو داشته باشد.

نظر شما