شناسهٔ خبر: 67270331 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

افزایش ۱۵ درصدی تبخیر آب دریاچه‌های ایران - اکونیوز

اقتصاد ایران: مقام مسئول سازمان هواشناسی گفت:گرمایش جهانی علاوه بر تغییر الگوهای جوی و کاهش بارندگی، باعث افزایش ۱۵ درصدی تبخیر سطح آب دریاچه‌های ایران شود.

صاحب‌خبر -
- اخبار اقتصادی -

به گزراش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، احد وظیفه  رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور اظهار کرد: به طور متوسط میزان بارش کشور در هر سال حدود یک میلی متر کاهش یافته است.  انرژی بیشتری از خورشید در سطح زمین و لایه های پایین جو جذب می شود و دمای زمین را بالا می برد این شرایط سبب تغییر الگوهای جوی کاهش و سهم بارندگی ها کشور می شود.

وی افزود: وقتی دما بالا می رود، تبخییر افزایش می یابد و نیاز به آب بالا می رود به طوریکه هر درجه افزایش دما حدود هفت درصد تبخیر را افزایش می دهد.بنابراین اگر در 50 سال گذشته به طور متوسط دو درجه دمای هوای کشور افزایش یافته است،  یعنی حدود 15 درصد شدت تبخیر بالاتر رفته است، این یعنی اینکه سطح دریاچه در معرض تابش مستقیم خورشید با سرعت و شدت بیشتری تبخیر می شود.

وی اضافه کرد: تغییر اقلیم این چنین اثراتی دارد و اگر دیده می شود که سرزمین ما خشک تر شده است به دلیل تغییراتی است در جو رخ داده است.

وی گفت: در عصر مدرن به طبیعت و آب احترام گذاشته نشده است و اقداماتی مانند انحراف آب از مسیر اصلی، استخراج بیش از حد منابع آب های زیرزمینی، رعایت نکردن حقآبه‌های تالاب ها و دریاچه ها و... باعث فرونشست زمین و تغییرات گسترده شده است.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی اضافه کرد: بخش مهمی از تولیدات کشور به کشاورزی وابسته است و مهم‌ترین مصرف کننده آب کشور هم بخش کشاورزی است علاوه بر آن بخش عمده از انرژی کشور به‌ویژه در فصل گرم سال از آب تامین می‌شود. بنابراین باید به دنبال راهکارهایی برای کاهش مصرف آب در بخش‌های پرمصرف به‌گونه‌ای باشیم که اقتصادمان هم پایدار بماند.

وظیفه با  بیان اینکه استقرار صنایع آب‌بر از گذشته در مناطق مرکزی ایران اشتباه بوده است، گفت: مرکز ایران حدود 25 درصد سهم آب کشور را دریافت می‌کند این در حالی است که بیش از نیمی از جمعیت ایران در این مناطق ساکن هستند. در این شرایط از این به بعد نباید صنایع آب‌بر را در بخش‌های مرکزی کشور مستقر کنیم.

انتهای پیام/

نظر شما