شناسهٔ خبر: 67270245 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

با وجود تحریم‌ها صورت گرفت؛

شکسته‌شدن رکورد رشد اقتصادی ۷ سال اخیر - اکونیوز

اقتصاد ایران: در گزارش رشد اقتصادی سال ۱۴۰۲ که بانک مرکزی منتشر کرد نشان داده شده است که اقتصاد ایران پارسال با رشد ۴.۵ درصدی، بالاترین رکورد ۷ سال اخیر را ثبت کرده است.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، صبح امروز بانک مرکزی گزارش رشد اقتصادی سال 92 را منتشر کرد.در این گزارش قید شد که عملکرد توليد ناخالص داخلی کشور در سال 1402 «با احتساب نفت» و «بدون احتساب نفت» به قيمت‌های ثابت سال 1395 به ترتيب به 15838.4و 14378.9 هزار ميليارد ريال رسيد که نسبت به سال قبل از آن به ترتيب با افزايش 4.5 و 3.6 درصدی همراه شد.

گزارش جدید بانک مرکزی همچنین نشان می‌دهد اقتصاد کشور در همه زیربخش‌ها شامل کشاورزی، نفت و گاز، صنایع و معادن و همچنین خدمات، رشد مثبت را تجربه کرده است. رشد ۱۴.۷ درصدی بخش نفت آن هم با وجود تداوم تحریم‌های نفتی، نکته دیگر گزارش بانک مرکزی بود.

طبق این گزارش، نرخ رشد تشکیل سرمایه در سال گذشته به ۷.۲ درصد رسیده که بالاترین نرخ از ابتدای دهه ۹۰ تا کنون است. تمام این ارقام حاکی از روند رو به رشد اقتصاد کشور حکایت دارد.

رکورد رشد اقتصادی ۷ سال اخیر با وجود تحریم‌ها شکسته شد

رکورد رشد اقتصادی ۷ سال اخیر با وجود تحریم، شکسته شدگزارش امروز بانک مرکزی از رکوردشکنی رشد اقتصادی کشور در ۱۴۰۲، ادعای روز گذشته همراهان یکی از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری که سال‌های 92 تا 1400 را سال‌های نرخ رشد اقتصادی مطرح و از برجام حمایت کرد، را نقض کرد؛ بررسی رشد اقتصادی در سال‌های 92 تا 99 نشان می‌دهد فقط در سال‌های 95 و 96 رشد اقتصادی متوالی مثبت رخ داد که آن هم باثبات نبود، از رشد 8.7 درصد در سال 95 به رشد 2.2 درصد در 96 می‌رسیم و سال‌های 97 و 98 رشد اقتصادی منفی 3 درصد و منفی 2.9 درصد رقم می‌خورد.

نظر شما