شناسهٔ خبر: 67270175 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

وزنه‌بردارهای المپیکی زیر وزنه بی‌توجهی ها

داوودی و جوادی، دو نماینده وزنه‌بردار ایران در المپیک ۲۰۲۴ در اعتراض به حقوق و پاداش کم و بی توجهی مسئولان به ورزشکاران حقوق خود را برگرداندند.

صاحب‌خبر -

به گزارش قدس آنلاین، وزنه‌برداری ایران در المپیک پاریس دو سهمیه در دسته ۸۹ و فوق سنگین دارد. علی داوودی و مصطفی جوادی دو نماینده ایران در المپیک پاریس هستند و فدراسیون برای ایجاد انگیزه در وزنه‌برداران از پرداخت پاداش در صورت کسب مدال و پرداخت حقوق در صورت زدن وزنه‌های تعیین شده قبل از المپیک خبر داد.این در حالی است که کف حقوق برای آنها در نظر گرفته شده و وزنه برداران المپیکی ما حقوق خود را به کمیته پس دادند!

*پاداش فدراسیون

رئیس فدراسیون در مورد برنامه خود برای ایجاد انگیزه در وزنه‌برداران گفت: پاداش‌هایی را تعیین کرده‌ایم و در صورت گرفتن مدال طلا یک میلیارد و ۵۰۰هزار تومان، مدال نقره ۷۰۰ میلیون تومان و مدال برنز ۵۰۰ میلیون تومان دریافت می‌کنند. وزنه‌هایی هم مشخص شده و به کادر فنی سپرده‌ایم که تا المپیک هر چند بار آن وزنه‌ها را تکرار کنند با نظر کادر فنی پاداش می‌گیرند و تلاش می‌کنیم این کار را دو، سه بار تا المپیک تکرار کنیم. قرار است سرمربی تیم ملی گزارش‌ها را بدهد و سپس مبالغ را مشخص کنیم.

*نصیرشلال:پاداش‌ها گاه نتیجه عکس دارد

اما برای المپیکی های ایران کدام رکوردها پاداش و حقوق بیشتری را به ارمغان می آورد؟ در این باره سرمربی تیم ملی می گوید: برای داوودی ۲۰۵ تا ۲۱۰در یک ضرب و بیش از ۲۶۰ در دوضرب است. پتانسیل بدنی و ذهنی داوودی این را قبول می‌کند. مصطفی جوادی هم ورزشکار با تجربه‌ای است. او مدال جهانی گرفته و نشان داده ورزشکاری است که  می‌تواند همه کار کند. می‌تواند تغییروزن دهد، ارتقای رکورد داشته باشد و طلای جهان بگیرد. او شرایط خاص و ویژه‌ای دارد. ان‌شاءالله می‌تواند روز خوبی در المپیک داشته باشد.

 جوادی هم قبل از عربستان آمادگی خوبی داشت و فکر می‌کنم در این دوسه ماه باقیمانده به رکورد های مد نظر برسیم و اتفاقات خارق‌العاده بیفتد.

نصیرشلال درباره پس دادن حقوق کمیته المپیک از سوی علی داوودی و میر مصطفی جوادی گفت: وقتی یک پاداش در نظر گرفته می شود ، اگر درست انجام نشود، نتیجه معکوس می‌دهد و باعث افت روحیه ورزشکاران و سرخوردگی آنها می‌شود.

*موضع تند هرکول ها

مصطفی جوادی البته موضع تندی نسبت به پاداش ها و حقوق ها دارد. او با گلایه مندی از وضع موجود می گوید:به دلیل حقوق پایینی که کمیته ملی المپیک برای ما در نظر گرفته بود همه حقوق های کمیته را به همراه علی داوودی پس دادیم. فکر می‌کنم این حقوق‌ها نشان از این بود که روی ما هیچ حسابی باز نکردند. کف حقوق که مبلغ ۱۵ میلیون تومان است را برای ما در نظر گرفتند و به صورت مستقیم گفتند که هیچ مدالی نمی‌گیرید.فدراسیون تنها ارگانی است که به نفع ما کار می‌کند. سالن تمرین ما خیلی بهتر شده، خوابگاه‌ها آماده می‌شوند و تغذیه‌ها هم خیلی خوب شده است.

علی داوودی در واکنش به صحبت‌های انوشیروانی مبنی بر اینکه پاداش برای مدال طلای المپیک باید ۳۰ میلیارد تومان باشد، گفت: چرا نمی‌شود چنین پاداشی پرداخت کرد؟ ایران کشور ثروتمندی است از طرفی مگر چند نفر در المپیک مدال طلا می‌گیرند؟

*تعیین‌کنندگان پاداش ها درکی از وزنه برداری ندارند

اما دکتر عظیم‌خانی رئیس هیئت وزنه برداری خراسان رضوی که از ورزشکاران خوش نام وزنه برداری و مشاور رئیس فدراسیون هم هست در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین گفت: « پاداش یک‌میلیاردو۵۰۰هزار تومانی کافی نیست ورزشکاران المپیکی ما سه الی چهار برابر هزینه کرده اند تا به این مرحله برسند و شاید کسانی‌که این پاداش را تعیین کرده اند درکی از این رشته و زحماتی که کشیده شده است ندارند  و ۱/۵میلیارد کفاف یک ورزشکار را نمی دهد.

وی با اشاره به مدیریت انوشیروانی در فدراسیون وزنه برداری می گوید:«طی یک‌سال اخیر که انوشیروانی فدراسیون را تحویل گرفته اند،مسابقات مختلف اخیر و رکورد های متفاوت ورزشکاران از جمله بازی های آسیایی و انتخابی های المپیک نمره ۱۵ الی ۱۶ می‌گیرد.

و از طرفی دیگر در یکی دو سال اخیر در بحث استعدادیابی نوجوانان و نونهالان با نظری اجمالی قهرمان جهان شدند و امید را برای ما شکوفا کردند.آقای داوودی و جوادی رکوردهای اخیرشان قابل قبول است و باعث شدند امیدی در دل کارشناسان و ورزنه برداران و همچنین مردم برای مدال‌های خوش‌رنگ زنده شود.

امید است با توجه به صحبت های مطرح شده تقدیر و پاداش های مناسبی برای وزنه‌برداران تعیین شود . المپیک هر چهارسال یکبار برگزار می‌شود ولی این پاداش باید قدردان سالیان سال  زحمت ورزشکار باشد نه فقط چند ماه.

نظر شما