شناسهٔ خبر: 67269971 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: راهبرد معاصر | لینک خبر

روسیه: سیاست‌های ناتو با تغییر دبیرکل تغییری نمی‌کند

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه تاکید کرد، سیاست‌های سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در صورت انتصاب دبیرکل جدید بر این ائتلاف دستخوش هیچ تغییری نخواهند شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش راهبرد معاصر؛ «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در مصاحبه‌ای گفت منصوب کردن یک دبیرکل جدید بر ائتلاف ناتو باعث نخواهد شد که سیاست‌های داخلی این ائتلاف تغییر پیدا کنند.

زاخارووا در مصاحبه با رادیو «اسپوتنیک» بیان کرد: «هیچ چیزی در ائتلاف ناتو با آمدن شخصی جدید در راس آن تغییر نخواهد کرد. هیچ یک از اسناد دکترین این سازمان تغییر پیدا نخواهند کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در اظهار نظر در مورد گزارش‌ها در خصوص تغییر دبیرکل ناتو و تغییرات احتمالی در نتیجه آن در سیاست‌های این بلوک گفت: «دبیرکل ناتو تنها اسما دارای نفوذ سیاسی است.»

اخیرا «ینس استولتنبرگ» دبیر کل ناتو در یک کنفرانس مطبوعاتی با «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا در واشنگتن تایید کرد این ائتلاف در آستانه انتصاب یک دبیرکل جدید در راس خود قرار دارد. او گمانه‌زنی کرد «مارک روته» نخست‌وزیر موقت هلند یک کاندیدای قدرتمند برای رسیدن به این سمت است.

رسانه هلندی ان. او. اس روز سه‌شنبه به نقل از منابعی گزارش داد، روته قرار است به عنوان دبیرکل جدید ناتو منصوب شود. به گفته این منابع «کلاوس یوهانیس» رئیس‌جمهور رومانی که نامش به عنوان تنها رقیب روته مطرح است، قصد دارد به زودی از کاندیداتوری خود برای دبیرکلی ناتو انصراف دهد.

این سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه همچنین در نشستی خبری گفت، فرانسه با امضا قرارداد عرضه توپ‌های جنگی «سزار» به ارمنستان سبب تحریک دور جدیدی از درگیری‌های مسلحانه در قفقاز جنوبی می‌شود.

زاخارووا همچنین در خصوص تصمیم اخیر کشور‌های گروه ۷ به منظور اختصاص ۵۰ میلیارد دلار به اوکراین از محل درآمد حاصل از دارایی‌های مسدود شده روسیه بیان کرد مسکو مجموعه وسیعی از گزینه‌ها را برای دادن پاسخ‌های متقابل احتمالی به این تصمیم اعضای گروه ۷ دارد که ممکن است بر اموال آنها در قلمروی قضایی روسیه تاثیر بگذارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه درباره رایزنی‌های هسته‌ای بین واشنگتن و سئول نیز گفت این رایزنی‌ها باعث تحریک تنش‌ها در شبه‌جزیره کره شده و ثابت می‌کنند آمریکا سیاستی تجاوزگرانه را در منطقه پیگیری می‌کند.

به گفته زاخارووا هرگونه تهدید علیه روسیه از جمله با استقرار موشک‌های میان‌برد آمریکا در ژاپن با پاسخی مناسب و کافی از سوی مسکو روبرو خواهد شد.

او همچنین در واکنش به اتهام‌زنی غربی‌ها به مسکو درباره اینکه اعتراضات را در مولداوی در آستانه انتخابات در آن تحریک می‌کند، این اتهامات را مردود و دروغ دانست.

همچنین به گفته زاخارووا «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه قرار است در اجلاس شورای وزیر امور خارجه سازمان پیمان امنیت جمعی که در بازه ۲۰-۲۱ ژوئن در آلماتی قزاقستان برگزار می‌شود شرکت کرده و در بازه ۲۴-۲۵ ژوئن به بلاروس سفر می‌کند تا با «الکساندر لوکاشنکو» رئیس‌جمهور این کشور و «سرگئی آلینیک» همتای بلاروسی خود دیدار داشته باشد. / ایسنا

نظر شما