شناسهٔ خبر: 67269892 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

خرید و فروش ملک متوقف شد

بیگی نژاد گفت: در حال حاضر معاملات املاکی انجام نمی‌شود و حتی برخی از مشاوران املاک در بررسی‌های میدانی تا دو ماه هم معامله‌ای نداشته‌اند و در نتیجه ما در یکی از طولانی‌ترین، عمیق‌ترین و سنگین‌ترین رکود بازار مسکن به سر می‌بریم.

صاحب‌خبر -

داوود بیگی نژاد، نائب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران با بیان اینکه برخی کارشناس‌ها عقیده دارند که نسبت افزایش قیمت اجاره به فروش خانه رشد بیشتری داشته، به ایلنا گفت: با توجه به رکود خرید و فروش، خواه، ناخواه مردم توان خرید ملک را از دست داده و طول انتظار خانه‌دارشدن‌شان بیشتر شده است و به جهت داشتن سرپناه، از روی اجبار به بازار اجاره ورود می‌کنند گرچه تمایلی به این موضوع هم ندارند.

به گزارش ایلنا، وی افزود: افرادی که تا چندی پیش در تلاطم این بودند که سرمایه و اندوخته خود را به ملکی تبدیل کنند هنوز نتوانسته اند این کار را بکنند و همچنان مستاجر هستند، لذا از چند سال گذشته جمعیت اجاره‌نشین‌ها رشد کرده است.

شاهد طولانی‌ترین رکود در بازار مسکن هستیم

نائب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران گفت: در حال حاضر معاملات املاکی انجام نمی‌شود و حتی برخی از مشاوران املاک در بررسی‌های میدانی تا دو ماه هم معامله‌ای نداشته‌اند و در نتیجه ما در یکی از طولانی‌ترین، عمیق‌ترین و سنگین‌ترین رکود بازار مسکن به سر می‌بریم و همکارانمان مدت‌هاست که از نظر درآمدی دچار مشکل شده‌اند.

بیگی نژاد ادامه داد: بر اساس آمار‌ها تعداد قرارداد‌ها تناسبی با تعداد مشاوران املاک ندارد که همین مسئله باعث شده درآمد شاغلان این صنف با هزینه‌ها تطبیق نداشته باشد.

وی تاکید کرد: یکی از دلایل کم‌بودن خرید و فروش ملک، تسهیلات بانکی است که با توان مالی مردم مرتبط است که برای خرید مناسب نیست و این میزان تسهیلات هم پاسخگوی نیاز و خرید ملک از سوی افراد جامعه نیست.

برای خانه‌دار شدن توان مالی مردم باید افزایش پیدا کند

نائب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران، با اشاره به اینکه اگر مقدار وام افزایش یابد، طبیعتا میزان اقساط هم افزایش خواهد یافت، گفت: مردم نمی‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند درآمد‌ها متناسب با هزینه‌ها و اقساط تسهیلات ارائه شده بانکی نیست و باید توان مالی مردم افزایش پیدا کند.

بیگی نژاد در ادامه گفت: کوچ از تهران به دلیل گرانی‌ها سرعت گرفته، اما این موضوع سبب خالی‌ماندن خانه‌ها در تهران نخواهد شد؛ به دلیل آنکه با توجه به قیمت ملک، مردم به مناطق پایین‌تر مهاجرت کرده و کسانی هم که واقعا در تهران نتوانند زندگی کنند به ناچار به شهر‌های اطراف تهران کوچ خواهند کرد و این موضوع باعث ایجاد ترافیک بخاطر افزایش حاشیه‌نشیتی شهر تهران شده است.

وی اضافه کرد: در رابطه با ساخت منازل کوچک و اقتصادی هیچ نمونه موفقی در این زمینه وجود ندارد و به جای اینکه بیاییم و انقلابی در زمینه ساخت موضوعی که هیچ تجربه‌ای در مورد آن نداریم داشته باشیم، بهتر است تا طرح تفضیلی را مورد بازبینی قرار دهیم.

نائب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران، گفت: باید امتیازاتی توسط شهرداری برای سازندگان فراهم شود تا متراژ‌های کوچک برای مردم در لایه‌لایه‌های شهر ساخته یا نوسازی شود. خانه‌های متراژ کوچک در شان افراد جامعه ما نیست تصور می‌کنم دوستانی که این موضوع را بیان کرده‌اند تجربه زندگی در یک فضای ۲۵ متری را نداشته و از این رو بیان می‌کنند.

بیگی نژاد در پایان تاکید داشت: قطعا اگر چنین تجربه‌ای را داشته و چند روزی را در آنجا اقامت و زندگی کنید، این طرح را خودشان پاره خواهند کرد.

نظر شما