شناسهٔ خبر: 67269848 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

کنسرسیوم شرکت‌های حوزه بازی‌های ویدئویی برای اجرای پروژه‌های... -

اقتصاد ایران: رییس صندوق نوآوری و شکوفایی از تشکیل کنسرسیومی از شرکت‌های فعال در حوزه بازی‌های ویدئویی برای انجام پروژه‌های بزرگ ملی حمایت کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از صندوق نوآوری و شکوفایی، نشست مشترک جمعی از مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه بازی‌های ویدئویی با رییس صندوق نوآوری و شکوفایی با حضور دکتر محمدصادق خیاطیان، دکتر سیاوش ملکی‌فر معاون توسعه و دکتر مجتبی زارع مهرجردی سرپرست معاونت سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی، دکتر سید محمدحسین سجادی نیری رییس هیات مدیره انجمن سرمایه‌گذاری خطرپذیر، مسعود حسن لو دبیر ستاد توسعه فناوری‌‍‌های فرهنگی و نرم معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان و محمدامین حاجی هاشمی مدیرعامل بنیاد بازی‌های رایانه‌ای در محل صندوق برگزار شد.

حمایت جدی صندوق نوآوری و شکوفایی از صنایع خلاق

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی در این نشست با اشاره به اهمیت حوزه صنایع خلاق گفت: این حوزه به دو دلیل حائز اهمیت است؛ نخست اینکه حوزه فرهنگی و تولید محتوا، فرهنگ‌ساز است و از سوی دیگر، این حوزه از بُعد اقتصادی حائز اهمیت است و آمارها، از گردش مالی خوب حوزه صنایع خلاق حکایت دارند.

خیاطیان خاطرنشان کرد: در مسائل بنیادی باید از ابزار نوین بهره گرفت و صنایع خلاق در این زمینه می‌تواند نقش‌آفرینی کند. حتی علوم انسانی اگر بخواهد به شکل کاربردی در کشور توسعه پیدا کند، باید از ظرفیت صنایع خلاق استفاده کند.

وی با اشاره به قرار گرفتن صنایع خلاق در بین دانش‌بنیان‌ها تصریح کرد: صنایع خلاق، یک نیاز و ضرورت برای کشور محسوب می‌شود و در صندوق نوآوری و شکوفایی از این حوزه حمایت جدی می‌کنیم. تلاش می‌کنیم برای حمایت از توسعه این حوزه به ویژه در بخش بازی‌های ویدئویی، بسته ویژه‌ای را برای شرکت‌های دانش‌بنیان تدوین کنیم که در این بسته، بحث صادرات نیز مورد توجه قرار خواهد گرفت. در بُعد تامین مالی باید جلسات مشترکی میان فعالان حوزه بازی کشور و همکاران صندوق برای آشنایی و بهره‌مندی حداکثری از خدمات صندوق برگزار شود.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی افزود: در بخش تنظیم‌گری نیز بنیاد بازی‌های رایانه‌ای باید ورود کند و ما نیز در صندوق آمادگی داریم در تعامل با دولت و مجلس و در صورت نیاز، زمینه تصویب قانون برای حمایت از فعالان این حوزه را مورد بررسی قرار دهیم. در کنار توجه به بحث‌های صادراتی در حوزه بازی و تولید محتوا و بازی‌هایی که برای کشورهای دیگر نیز قابل استفاده باشد، باید به حوزه تولید محتوا و خلق ارزش در این بخش توجه ویژه شود.

خیاطیان با اشاره به ضرورت برنامه‌ریزی جامع برای انجام یک کار بزرگ در این حوزه گفت: با یک اولویت‌بندی دقیق و همکاری مشترک چندجانبه، شاخص‌هایی را برای رشد حوزه بازی‌ در یک بازه زمانی مشخص تعیین کنیم. در این بخش می‌توانیم با همکاری چندجانبه، کنسرسیومی ایجاد کرده و حتی پایگاه‌هایی در خارج از کشور ایجاد کنیم، به شرط اینکه ریشه تولید در داخل کشور باشد. این اقدام علاوه بر کمک به جهش قابل توجه در حوزه بازی‌سازی، می‌تواند زمینه حفظ و نگه‌داشت نیروی انسانی فعال در این حوزه را فراهم کند.

تدوین برنامه حمایتی در صندوق نوآوری با مشارکت فعالان حوزه بازی‌سازی

دکتر سید محمدحسین سجادی نیری، رییس هیات مدیره انجمن سرمایه‌گذاری خطرپذیر نیز در این نشست با اشاره به دغدغه و توجه دکتر خیاطیان به حوزه صنایع خلاق گفت: با توجه به دغدغه رییس صندوق نوآوری نسبت به حوزه فرهنگی و صنایع خلاق، مقرر شد هر ماه نشست ویژه‌ای به یکی از حوزه‌های صنایع خلاق (مد و پوشاک، اسباب بازی، انیمیشن، بازی‌های ویدئویی و ..) اختصاص پیدا کند و امروز میزبان شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه بازی‌های ویدئویی هستیم.

وی افزود: ضرورت دارد جلساتی به منظور آشنایی هرچه بیشتر شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه بازی با ظرفیت‌های موجود در صندوق نوآوری و شکوفایی ترتیب داده شود. با توجه به ظرفیت‌های موجود در صندوق، می‌توانیم برنامه‌ مشترکی برای توسعه حوزه بازی‌سازی تدوین کنیم.

سجادی نیری با اشاره به موضوع تدوین بسته حمایتی در تعامل و همفکری با فعالان حوزه بازی‌سازی گفت: این بسته با شناسایی نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت، می‌تواند زمینه پیشرفت حوزه بازی‌سازی را فراهم کند.

امکان بهره‌مندی شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه بازی‌ از بسته‌های حمایتی برنامه جهش تولید دانش‌بنیان

دکتر سیاوش ملکی فر، معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی نیز در این نشست با اشاره به خدمات متنوع صندوق برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: وظیفه اصلی صندوق، حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان است. خدمات متنوعی را در حوزه‌های تسهیلات، توانمندسازی، سرمایه‌گذاری و ضمانت‌نامه به این شرکت‌ها ارائه می‌کنیم.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه بازی می‌توانند از تسهیلات مختلف صندوق از جمله تسهیلات بسته‌های حمایتی که برای سال ۱۴۰۳ تدارک دیده شده‌اند، استفاده کنند. به عنوان مثال شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا می‌توانند از وام قرض‌الحسنه بسته ۱۰۰۰ فناور برای خرید تجهیزات و سرمایه در گردش استفاده کنند. شرکت‌های دانش‌بنیان بزرگ‌تر می‌توانند از تسهیلات بسته توانا یا جهش استفاده کنند. در عین حال از حضور هیات‌های تجاری و حضور شرکت‌های در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی (به صورت مستقل یا در قالب پاویون) حمایت می‌کنیم که این اقدامات به توسعه بازار این شرکت‌ها کمک می‌کنند.

ایجاد صندوق تخصصی در حوزه بازی‌سازی در کشور

مسعود حسن لو، دبیر ستاد توسعه فناوری‌‍‌های فرهنگی و نرم معاونت علمی نیز در این نشست گفت: اعداد و ارقامی که در دنیا در حوزه بازی مبادله می‌شود، نشان‌دهنده اهمیت این حوزه است. یکی از موضوعاتی که صندوق نوآوری و شکوفایی می‌تواند به آن ورود کند، بحث تقویت سرمایه‌گذاری در این حوزه در بخش‌های سرمایه‌گذاری پیش‌بذری (pre-Seed Funding) و سرمایه‌گذاری ‌بذری (Seed Funding) است.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌‍‌های فرهنگی و نرم معاونت علمی خاطرنشان کرد: در حوزه اکوسیستم بازی با یک اکوسیستم فعال اقتصادی مواجه هستیم و مخاطبان اصلی این حوزه، نوجوانان، جوانان و بزرگسالان هستند. در برخی از گزارش‌ها، گردش مالی حوزه بازی در کشور ۲۰ همت اعلام شده است.

حسن لو، ایجاد یک صندوق تخصصی در حوزه بازی‌سازی در کشور را یکی از نیازهای جدی این حوزه عنوان کرد.

فرصت‌های خوب سرمایه‌گذاری در بخش بازی‌های موبایلی و رایانه‌ای

محمدامین حاجی هاشمی، مدیرعامل بنیاد بازی‌های رایانه‌ای نیز با اشاره به اینکه حدود ۴۰ درصد خرید مردم در بخش بازی‌های موبایلی به بازی‌های ایرانی اختصاص دارد که این سهم قابلیت بهبود بیشتر را دارد، تأکید کرد: فرصت‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری در بخش بازی‌های موبایلی و رایانه‌ای در کشور وجود دارد.

مدیرعامل بنیاد بازی‌های رایانه‌ای افزود: می‌توانیم رویدادهای سرمایه‌گذاری در برخی استان‌های دارای ظرفیت از جمله استان‌های البرز و خراسان رضوی برگزار کنیم.

در ابتدای این نشست، مدیران عامل شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه بازی‌سازی، پیشنهادها و دغدغه‌های از جمله افزایش ارائه تسهیلات به بازی‌سازان، مشکل مهاجرت و دشواری نگه‌داشت نیروی متخصص حوزه بازی، ضرورت توجه به آموزش نیروی انسانی، اهمیت تاسیس صندوق سرمایه‌گذاری تخصصی در حوزه بازی، مشکلات فیلترشدن گوگل پلی و دسترسی به اینترنت آزاد را مطرح کردند.

نظر شما