شناسهٔ خبر: 67269690 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

انتخاب و خرید یک ویلچر متناسب با نیاز شما

انواع ویلچر با کاربردهای مختلف را بشناسید تا در هنگام خرید ویلچر دچار اشتباه نشوید.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا به نقل از سایت جی تی اس، معلولیت به‌معنی محدودیت نیست؛ چراکه یک صندلی چرخ‌دار می‌تواند نیازهای اساسی افراد درگیر با مشکلات حرکتی را برطرف سازد. برخلاف سال‌های گذشته، امروزه این وسایل بسیار کاربردی‌تر هستند و استفاده از آن‌ها نیز راحت‌تر و آسان‌تر است؛ همچنین، می‌توان با تکیه‌بر قابلیت‌های مفیدی که به آن‌ها افزوده شده است و افزایش تنوع چشمگیر آن‌ها، گشت‌وگذار و انجام کارهای روزمره را بدون مشکل به اتمام رساند. در این مطلب علاوه‌بر بررسی فواید استفاده از یک صندلی چرخ‌دار، با معرفی انواع آن‌ها به شما نشان می‌دهیم که در خرید ویلچر، بهترین گزینه برای شما چیست و چطور ویلچر متناسب با نیاز خود را انتخاب کنید.

انواع مختلف صندلی‌های چرخ‌دار را بشناسید

متناسب با وضعیت فرد و همچنین بسته‌به نیاز وی مدل‌های متنوع و مختلفی از این وسایل کاربردی در دسترس هستند. در ادامه، قصد داریم مهم‌ترین گزینه‌هایی که برای خرید ویلچر با آن‌ها روبرو هستید را بررسی کنیم.

انتخاب و خرید یک ویلچر متناسب با نیاز شما

صندلی چرخ‌دار ساده

مدل‌های ساده را می‌توان ادامه‌دهنده نسل اول این وسایل دانست که اکنون نیز به‌صورت پیش‌فرض، اولین انتخاب برای افراد دارای مشکلات حرکتی محسوب می‌شوند. مدل‌های ساده همچنین ارزان‌ترین و در دسترس‌ترین گزینه هستند که می‌توان آن‌ها را انتخاب کرد و برای مشکلات موقت یا دائمی مورد استفاده قرار داد. از ویژگی‌های این مدل می‌توان به قابلیت تاشدن و حمل‌ونقل بسیار راحت آن با خودرو (در اکثر تولیدات) اشاره کرد؛ همچنین، زیردستی و جاپایی آن نیز به بهترین شکل ممکن طراحی شده است تا فرد در استفاده‌های طولانی‌مدت احساس راحتی بیشتری داشته باشد.

صندلی چرخ‌دار برقی

مهم‌ترین تحول در صندلی‌های چرخ‌دار را می‌توان برقی‌شدن آن‌ها دانست. این تغییر یک تاثیر فوق‌العاده مثبت روی راحتی استفاده از ویلچرها داشت و آن‌ها را به ابزاری محبوب‌تر تبدیل کرد؛ به‌طوری که بسیاری از افراد، آن را یک وسیله نقلیه معاصر می‌دانند که چالش‌های گذشته را کنار زده است. مهم‌ترین ویژگی این مدل را باید اضافه‌شدن سیستم حرکت الکتریکی دانست که با استفاده از موتورهای برقی و به‌کمک باطری‌های شارژی، قابلیت حرکت با کمترین میزان دخالت دست را محیا می‌کند. گفتنی است که مدل  ویلچر برقی با یک دنده هدایت‌گر کنترل می‌شود و قابلیت حرکت در جهات مختلف را دارد.

صندلی چرخ‌دار برانکاردی و حمامی

مدل برانکاردی و مدل حمامی اشاره به دو نوع از این وسایل دارد که کاربردی نسبتا نزدیک را ارائه می‌دهند. درواقع سری برانکاردی، دارای جاپایی و تکیه‌گاه قابل تنظیم است که می‌توان آن را به شکل یک برانکارد ساده و قابل‌حمل درآورد؛ همچنین، ویلچرهای حمامی نیز عموما مجهز به لگن هستند و برای استفاده در حمام و دستشویی کاربرد دارند. می‌توان گفت این مدل‌ها مناسب برای فضاهای داخلی یک خانه یا بیمارستان هستند و اغلب توسط افرادی با مشکلات حرکتی موقتی استفاده می‌شوند.

صندلی چرخ‌دار ارتوپدی

سری ارتوپدی یکی از تولیدات مشابه مدل ساده است که با هدف افزایش راحتی و ایمنی افراد درگیر با ناتوانی‌های جسمی و حرکتی تولید شده‌اند و کاربردی همچون سری برانکاردی دارند. زیرا تکیه‌گاه، زیردستی و جاپایی آن قابل تنظیم است. البته در اغلب آن‌ها فقط امکان تنظیم تا حد خاصی وجود دارد و مثل سری برانکاردی کاملا باز و تخت نخواهد شد. در انتخاب و خرید ویلچر ارتوپدی باید بدانید که این سری عموما بدنه محکم‌تری دارند و با هدف پاسخگویی به طیف گسترده‌تری از نیاز افراد ناتوان جسمی طراحی شده‌اند.

در خرید صندلی‌های چرخ‌دار به چه نکاتی دقت کنیم؟

انتخاب یک صندلی چرخ‌دار مناسب به‌عنوان وسیله‌ای که قرار است سال‌ها همراه شما باشد، از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین، نباید به معیارهای مختلف آن کم‌توجهی کرد؛ زیرا می‌تواند هزینه‌های زیادی روی دست شما بگذارد. در ادامه، به برخی از مهم‌ترین موارد می‌پردازیم.

راحت‌بودن در استفاده

بی‌شک اولین معیاری که باید به آن توجه کنید، مسئله راحتی فرد است. مثلا برای افرادی که به‌صورت موقت درگیر مشکلات حرکتی هستند، انتخاب ویلچر ساده با فرم ثابت و غیرقابل تغییر می‌تواند آن‌ها را در کوتاه‌مدت دچار اذیت و ناراحتی زیادی کند؛ بنابراین اولین موضوع، میزان راحتی فرد با هر مدل است.

وزن و جنس دستگاه

مورد مهم بعدی، توجه به وزن دستگاه است. به‌طور کلی جنس بدنه می‌تواند تاثیر زیادی در وزن نهایی داشته باشد.

تاشو بودن

از معیارهای یک گزینه خوب در این زمینه، راحتی در حمل‌ونقل آن است. اغلب مدل‌ها، به‌غیر از سری‌های برقی، قابلیت تاشدن و قرارگیری در جعبه عقب خودرو را دارند؛ بنابراین، نیازی نیست نگران جابه‌جایی آن‌ها باشید.

نیاز و ترجیحات فرد معلول

موضوع مهم دیگر در خرید ویلچر، توجه به نیاز خود استفاده‌کننده است. ممکن است فرد معلول خودرویی نداشته باشد و مصافت‌های خیلی طولانی را نیز طی نکند، بنابراین استفاده از مدل برقی توجیه بیشتری خواهد داشت تا دیگر موارد. همچنین، ممکن است نیاز فرد به دستشویی بسیار مبرم باشد و اغلب نیز تنها در محیط خانه باشد؛ بنابراین داشتن یک مدل حمامی اجباری خواهد بود.

انتخاب و خرید یک ویلچر متناسب با نیاز شما

سخن نهایی

در این مطلب، با فواید استفاده از یک ویلچر آشنا شدیم و انواع مدل‌های پراستفاده از این دستگاه‌ها را نیز بررسی کردیم. از سوی دیگر، باید این نکته را نیز درنظر گرفت که ویلچرها دستگاه‌هایی با قیمت نسبتا بالا هستند و همین مسئله، اهمیت خرید ویلچر و استفاده از تولیدات باکیفیت داخلی را نشان می‌دهد. شرکت JTS با سال‌ها سابقه در این حوزه، تولیدکننده ویلچرهای متنوعی متناسب با نیاز شماست و می‌تواند پاسخگوی مناسبی به خواسته‌های شما از یک دستگاه باشد.

انتهای رپرتاژ آگهی

نظر شما