شناسهٔ خبر: 67269558 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

اندیشکده آمریکایی: چین در انرژی هسته‌ای ۱۵ سال از آمریکا جلوتر است

هرچند آمریکا بیش از هر کشوری در جهان رآکتور فعال دارد، اما شرکت‌های چینی در این زمینه ۱۵ سال از آمریکایی‌ها جلوتر هستند.

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: «چین رآکتور‌های هسته‌ای را سریع‌تر آمریکا می‌سازد و شرکت‌های هسته‌ای پکن در زمینه جدیدترین فناوری رآکتور‌ها تا ۱۵ سال از همتایان آمریکایی خود جلوتر هستند»؛ تحقیقات یک اندیشکده آمریکایی این را نشان داده است.

به گزارش فارس، بنیاد فناوری اطلاعات و نوآوری می‌گوید، چین در حال حاضر ۵۶ رآکتور هسته‌ای فعال دارد و ۲۷ رآکتور دیگر هم در حال ساخت هستند. مقامات چینی در نظر داردند سالانه ۶ تا ۸ تاسیسات هسته‌ای جدید را تکمیل کنند.

با این حال، آمریکا هنوز از هر کشور دیگری، بیشتر نیروگاه هسته‌ای فعال دارد. واشنگتن ۹۴ نیروگاه فعال دارد که این عدد برای پکن ۵۶ است.

نویسندگان این گزارش پیش‌بینی می‌کنند چین تا ۲۰۲۳ نیروگاه‌های فعال بیشتری نسبت به آمریکا داشته باشد و احتمالا ۱۰ تا ۱۵ سال از آمریکایی‌ها در نیروی هسته‌ای جلوتر است.

بر اساس این تحقیقات، پکن در حال حاضر در مورد رآکتور‌های «نسل چهارم» از آمریکا پیش است. نخستین نیروگاه نسل چهارم جهان در استان شاندونگ در ماه دسامبر به صورت آنلاین راه‌اندازی شد.

چین طی یک دهه گذشته، ظرفیت هسته‌ای خود را ۳ برابر کرده و نیروی که طی ۱۰ سال اضافه کرده، آمریکا طی ۴۰ سال اضافه کرده است.

بر اساس گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، زیرمجموعه وزارت انرژی این کشور، میانگین عمر نیروگاه هسته‌ای آمریکا در حال حاضر ۴۲ سال است.

به گفته تحلیلگران، موفقیت چین ناشی از «تامین مالی دولتی، زنجیره تامین تحت حمایت دولت و تعهد دولت به ساخت فناوری» است.

بانک‌های دولتی چین می‌توانند به شرکت‌های انرژی وام‌هایی با نرخ بهره کمتر از ۱.۴ درصد بدهند و به آن‌ها اجازه می‌دهد تا نیروگاه‌هایی با قیمتی حدود ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ دلار در هر کیلووات بسازند که حدود یک سوم هزینه پروژه‌های اخیر در ایالات متحده است.

نظر شما