شناسهٔ خبر: 67269489 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

خاندوزی: کشورداری با حرف‌های رمانتیک شدنی نیست - اکونیوز

اقتصاد ایران: وزیر اقتصاد گفت: درخصوص حرف‌های احساسی که با واقعیت‌ها، اعداد و ارقام مراجع رسمی فاصله دارد، باید ذکر کرد که کشورداری با حرف‌های رمانتیک شدنی نیست. این تجربه عملی و محقق شده است که در سابقه عملکردی دولت‌ها باقی خواهد ماند.

صاحب‌خبر -
- اخبار سیاسی -

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، سیداحسان خاندوزی وزیر اقتصاد در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران در واکنش به برخی اظهارنظرها در رقابت‌های انتخاباتی بیان کرد: چون در مباحثات انتخاباتی نکاتی درباره عملکرد اقتصادی سال‌های اخیر مطرح شد، لازم دانستم روشنگری دقیقی داشته باشم که واقعیات اقتصادی ایران در سال‌های مورد تحریف قرار نگیرد.

وی افزود: در 8 سال پایان دهه 1390 تولید ناخالص داخلی فراز و فرود داشته و پرنوسان و غیرقابل پیش‌بینی بود و در دوره رکود را داشتیم. روند نرخ رشد اقتصادی سالانه کشور در دهه 1390 پرنوسان بود و علیرغم بهبود کوتاه‌مدت در سال‌های 95 و 96، یک اقتصاد شکننده شکل گرفت و نرخ رشد اقتصادی پایین رفت.

وزیر اقتصادی گفت: عملکرد سال‌های 1400 تا 1402 حکایت می‌کند که اقتصاد ایران نرخ رشد اقتصادی باثبات در حوالی عملکرد بلندمدت خود رسیده است. بانک جهانی از عبارت "رشد پایدار و تاب‌آور" برای مسیر حرکت اقتصادی دولت بکار برده و این مسیر را تایید کرده است.

خاندوزی اظهار داشت: در سال‌های 1400 تا 1402 تشکیل سرمایه در ساختمان و ماشین‌آلات و نرخ سرمایه‌گذاری رشد 11.7 درصدی داشته که نشان می‌دهد در دولت سیزدهم اقتصاد ایران وارد رشد با ثبات و سرمایه‌گذاری بیشتر شده است. با عملکرد سال‌های 95 و 96 نمی‌توان عکس یادگاری دو ساله گرفت؛ تمام مسیرهای بلند مدتی که موجب تخریب رشد اقتصادی و سرمایه‌گذاری شد را نمی‌توان به فراموشی سپرد.

وی ادامه داد: در سال‌های 95 و 96 عملکرد با ادعاها فرق دارد، آمارهای رسمی کشور حاکی است که در سال 1395 میزان سرمایه‌گذاری خارجی کمتر از 2 میلیارد دلار محقق شد و در سال 1396، 2.6 میلیارد دلار رخ داد، ولی در دولت رئیسی فقط در سال گذشته، 5.5 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی رخ داده است. در سال‌های 1395 و 1396 ارزش صادرات غیرنفتی به حد سال 1401 نرسیده است. بانک مرکزی نرخ رشد دوره‌های مختلف را در اختیار ما قرار داده و دولت سیزدهم رکورددار بیشترین صادرات غیرنفتی است.

خاندوزی اضافه کرد: متوسط نرخ رشد اقتصادی در دولت نهم از 6 ماه دوم سال 1384 تا پایان آن دولت 3.7 درصد، دولت دهم یک درصد، دولت یازدهم از نیمه دوم سال 1392 تا پایان آن دولت 2.6 درصد، دولت دوازدهم 0.3 درصد و دولت سیزدهم از نیمه سال 1400 تا پایان 1402، 4.5 درصد است. اقتصاد ایران با وجود همه فشارها، تحریم‌ها و تهدیدهایی که از سال 1400 تا به امروز برقرار است، توانست با سیاست‌های سه سال اخیر از دام رکود و نرخ‌های پایین سرمایه‌گذاری منفی خارج شود. تجربه تلخ دهه 90 از صفحه اقتصاد ما پاک نخواهد شد.

وی گفت: درخصوص حرف‌های احساسی که با واقعیت‌ها، اعداد و ارقام مراجع رسمی فاصله دارد، باید ذکر کرد که کشورداری با حرف‌های رمانتیک شدنی نیست. این تجربه عملی و محقق شده است که در سابقه عملکردی دولت‌ها باقی خواهد ماند.

وزیر اقتصاد درباره روابط ایران و ژاپن اظهار داشت: کم‌ترین ارتباط را در 15 سال گذشته نسبت به سال 1380 تجربه کرده‌ایم. این روابط بسیار فاصله گرفته و کاهش پیدا کرده که به‌خاطر فشارهای تحریمی بر شرکت‌هاست. با وجود فشارهای تحریمی، نماینده دولت ژاپن و سفیر این کشور در تهران اذعان داشتند که همان شرکت‌هایی که با شرکت‌های غربی کار می‌کنند ترجیح داده‌اند تعاملات اقتصادی خود را با ایران حفظ کنند. به همین دلیل به‌دنبال گره‌گشایی در شرکت‌های خاص در مسائل مالیاتی و گمرکی هستیم تا سبب ارتقای تجارت دو کشور شود؛ در همین راستا همکاری با دستگاه‌های اقتصادی انجام شده تا با کمترین مانع، امکان تجاری و سرمایه‌گذاری بین دو کشور انجام شود.

خاندوزی خاطرنشان کرد: در گذشته مالیات ستانی بر اساس مستندات کاغذی و فرایندهای پیچیده اداری بود که با حرکت به سمت هوشمندسازی، قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان را اجرا کردیم و سال گذشته از مجلس شورای اسلامی اجازه گرفتیم تا پایان سال 1403 شاهد فراگیر شدن این سامانه باشیم. بر اساس آخرین گزارش‌ها، میزان فراگیری سامانه مودیان نسبت به عددی که برآورد می‌شد بیشتر از انتظار بوده و مجموع اظهارنامه‌ها که طبق سامانه مودیان تنظیم شده در زمستان سال گذشته نسبت به فصول قبل از آن افزایش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: بسیاری از شرکت‌هایی که به سامانه مودیان پیوسته‌اند هنوز همه فرایند خرید را از طریق صدور فاکتور الکترونیک انجام نمی‌دهند و حدود 60 تا 70 درصد را انجام می‌دهند که امیدواریم تا زمانی که دولت سیزدهم مستقر است به 100 درصد برسد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما