شناسهٔ خبر: 67269234 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

تامین مالی ابرپروژه‌های کشور با جذب نقدینگی از طریق شرکت سهام عام پروژه محقق می شود

عضو مجلس شورای اسلامی: به کار انداختن سرمایه‌های مردمی در حوزه تولید و یا ارائه خدمات به مردم مفید خواهد بود. در غیر این صورت، سرمایه‌ها به بازارهایی مانند ملک، ارز، سکه و... سوق داده می‌شوند که به ضرر کشور است.

صاحب‌خبر -

جذب سرمایه‌های مردمی یکی از هنرهای هر دولتی محسوب می‌شود. ساماندهی سرمایه‌های سرگردان امر مهمی است که تمامی کارشناسان به لزوم انجام این کار تأکید دارند. از شواهد این طور برمی آید که ما به درستی نتوانسته‌ایم از بستر بورس و بازار سرمایه برای جذب سرمایه‌های مردمی استفاده کنیم. نیاز است دولت چهاردهم سیاست‌گذاری‌های اساسی در این زمینه داشته باشد.

به زعم کارشناسان، اولین موضوع ضروری این است که دولت به اعتمادسازی در سطوح بالا بپردازد. باید اعتماد مردم به بازارهای سرمایه و بورس احیا شود. به نحوی که بتوانیم به جذب سرمایه‌های سرگردان بپردازیم و آن‌ها را در حوزه‌های مولد به کار بیندازیم.

بسیاری بر این باورند که اگر دولت نتواند به جذب سرمایه‌ها در بسترهای قانونی مانند بورس و بازار سرمایه بپردازد، سرمایه‌ها بیش از پیش به بخش‌های غیرمولد مانند طلا، سکه، ارز، ملک و... سوق پیدا می کنند که ضرر زیادی برای کشور دارد.

سوق یافتن سرمایه‌های مردمی به حوزه‌های غیرمولد علاوه بر اینکه دسترسی ما را به سرمایه‌ها برای انجام پروژه‌های مولد محدود می‌کند، در بروز رکود، بیکاری و تورم نیز نقش خواهد داشت.

در دولت آقای روحانی بورس تعمداً به سقوط کشانده شد و میلیون‌ها خانواده‌ متضرر شدند

نظرات کامران غضنفری، نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس را در خصوص لزوم سیاست‌گذاری دولت در راستای اعتمادسازی در حوزه بورس و بازار سرمایه و جذب سرمایه‌های مردمی به پروژه‌های مولد اقتصاد کشور در ادامه می‌خوانید.

غضنفری با اشاره به این که ما نتوانسته‌ایم در بورس عملکرد شفافی داشته باشیم و به همین دلیل با بی اعتمادی مردم به این بخش روبرو هستیم، تصریح کرد: سال 99 در دولت آقای روحانی بورس تعمداً به سقوط کشانده شد و میلیون‌ها خانواده‌ از این موضوع متضرر شدند. بدیهی است که بعد از این اتفاق مردم اعتماد خود را به بورس از دست دادند.

وی ادامه داد: متأسفانه در شرایط فعلی بورس هیچ نقشی در تأمین سرمایه برای کارخانجات و صنایع ندارد و این روند به نفع کشور نیست. بورس مکانیسم شفافی ندارد و نمی‌تواند اعتمادآفرینی لازم را داشته باشد و به جذب سرمایه‌ها بپردازد.

عضو مجلس دوازدهم شورای اسلامی خاطرنشان کرد: چه طور می‌شود که یک روز سهمی در بازار بورس بالا می‌رود و روز دیگر سقوط می‌کند. باید مشخص باشد که بر چه مبنایی این اتفاقات می‌افتد. اگر سرمایه‌ها در راستای تولید به کار بیفتد، نباید هر روز شاهد نوسان ارزش سهام‌ها باشیم. تا وقتی نتوانیم فضای شفافی در بورس ایجاد کنیم، نمی‌توانیم به جذب سرمایه‌های مردمی امیدوار باشیم.

عملکرد بورس به گونه‌ای بوده که مردم تصور می کنند این بخش نوعی قمار و شرط‌بندی است

غضنفری گفت: متأسفانه عملکرد ما در بورس به گونه‌ای بوده است که الان مردم تصور می کنند این بخش نوعی قمار و شرط‌بندی است. بورس و بازار سرمایه در کشور ما شباهتی به یک بازار قانونی برای جذب سرمایه و به کار انداختن آن‌ها در بخش‌هاش مولد اقتصاد ندارد. از ظاهر بازار سرمایه و بورس در کشور چنین چیزی استنباط نمی‌شود. با توجه به این شرایط، مردم اعتمادی به این بسترها ندارند.

وی ادامه داد: نیاز است بورس از عملکرد شفافی برخوردار شود و مسئولان عملکرد این بازار را برای مردم توضیح دهند. باید سرمایه‌هایی که در این بستر جذب می‌شود، واقعاً در حوزه تولید به کار بیفتد، تا نتیجه مورد نظر را برایمان به ارمغان بیاورد و به رونق اقتصادی در کشور کمک کند.

عضو مجلس دوازدهم شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بورس و بازار سرمایه نیاز به احیا دارد و در حال حاضر اعتمادی به این حوزه‌ها در میان مردم وجود ندارد. نیاز است سرمایه‌ها در بخش‌های واقعی و مولد به کار بیفتند. استفاده از سرمایه‌ها در توسعه پالایشگاه‌ها و پتروپالایشگاه‌ها، شرکت‌های سرمایه‌گذاری، صنعت ریلی و راه‌آهن و کشتی‌رانی می‌تواند کمک کننده باشد.

غضنفری گفت: به کار انداختن سرمایه‌های مردمی در حوزه تولید و یا ارائه خدمات به مردم مفید خواهد بود. در غیر این صورت، سرمایه‌ها به بازارهایی مانند ملک، ارز، سکه و... سوق داده می‌شوند که به ضرر کشور است. با بسترسازی و مشوق‌های حاکمیتی برای ابرپروژه‌های کشور از طریق شرکت سهام عام پروژه و اعطای حداقل سود به سرمایه‌گذاری مردم در این قالب، می‎‌توانیم به سمت جذب نقدینگی سرگردان به نفع تولید حرکت کنیم.

برچسب‌ها:

نظر شما