شناسهٔ خبر: 67269100 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

عقد قرارداد جدید برای ۵۰ ابرپروژه حوزه نفت و گاز به ارزش ۴۷.۵ میلیارد دلار در دولت سیزدهم

رئیس پارک نوآوری و فناوری نفت و گاز تصریح کرد: تکمیل ۱۳۲ طرح نیمه‌تمام در دولت سیزدهم با جذب ۲۸.۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری و عقد قرارداد جدید برای ۵۰ ابرپروژه در حوزه نفت و گاز به ارزش ۴۷.۵ میلیارد دلار اقدام ارزنده‌ای است که در در دولت چهاردهم نیز باید ادامه پیدا کند.

صاحب‌خبر -

دولت سیزدهم به ریاست شهید رئیسی از ابتدای روی کار آمدنش به دنبال یافتن راهکارهای به منظور خنثی‌سازی تحریم‌ها بود. به نحوی که امور کشور بدون کمک غربی‌ها پیش برود. استفاده حداکثری از فرصت‌ها، سیاستی بود که دولت شهید رئیسی به اجرا گذاشت.

سرمایه‌های بخش خصوصی در چارچوب سیاست اتکا به خود و استفاده حداکثری از امکانات، یک فرصت محسوب می‌شد. در همین ارتباط، بستری برای جذب سرمایه‌های بخش خصوصی در صنایع نفت و گاز کشور فراهم شد.

تسهیل صدور مجوزها و افزایش سهم سرمایه‌گذار کمک کرد تا سرمایه‌گذاران انگیزه‌ای برای حضور در صنایع نفت و گاز کشور داشته باشند و به سرمایه‌گذاری در این زمینه اقدام کنند.

نظرات محمداسماعیل کفایتی، رئیس پارک نوآوری و فناوری نفت و گاز کشور را در خصوص سیاست‌های دولت سیزدهم در زمینه جذب سرمایه‌های بخش خصوصی در ادامه می‌خوانید.

 کفایتی در خصوص تکمیل ۱۳۲ طرح نیمه‌تمام در دولت سیزدهم با جذب ۲۸.۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری تصریح کرد: یکی از کارهای مثبتی که در دولت سیزدهم به اجرا گذاشته شد، سیاست‌گذاری در زمینه جذب سرمایه بود. در حوزه انرژی هم توانستیم مبالغ خوبی را جذب کنیم و از آن‌ها برای تکمیل پروژه‌های نفت و گاز بهره ببریم.

وی ادامه داد: در دولت قبلی رویکرد این بود که فقط با چند کشور خاص غربی ارتباط داشته باشیم. اما سیاست دولت سیزدهم گسترش روابط با همگان و به ویژه نگاه به شرق بود. از طریق افزایش تعاملات با کشورهایی مانند چین و روسیه توانستیم به جذب سرمایه‌ها اقدام کنیم و تکمیل 132 پروژه نیمه تمام حوزه انرژی را رقم بزنیم.

رئیس پارک نوآوری و فناوری نفت و گاز کشور خاطرنشان کرد: علاوه بر طرح‌های نیمه کاره که از محل جذب سرمایه‌ها تکمیل شدند، 50 ابرپروژه نیز در حوزه انرژی تعریف شدند و با سرمایه‌گذاری 47.5 میلیارد دلاری در دستور کار قرار گرفتند.

کفایتی گفت: سرمایه‌های بخش خصوصی داخلی و خارجی یک فرصت هستند که دولت سیزدهم درصدد استفاده حداکثری از آن‌ها برآمد. تسهیل مجوزها و در نظر گرفتن یک سری مشوق‌ها برای سرمایه‌گذاران در جذب این سرمایه‌ها اثرگذار بود. جذب سرمایه به صنایع نفت و گاز کشور از اهمیت بالایی برخوردار است و می‌تواند زمینه اجرای پروژه‌ها را فراهم کند.

وی ادامه داد: اگر یک سری عقب‌ماندگی‌ها وجود نداشت، دولت سیزدهم می‌توانست پروژه‌های بیشتری را اجرایی کند. واقعیت این است که طی دو سال اول دولت شهید رئیسی، به پرداخت بدهی‌های دولت قبل اقدام کردیم. ماهی 13 همت برای این موضوع از محل درآمدهای نفتی اختصاص می‌یافت که مبلغ کمی نیست. در صورتی که این بدهی‌ها وجود نداشت، می‌توانستیم از این مبالغ در زمینه سرمایه‌گذاری در پروژه‌ها بهره ببریم.

رئیس پارک نوآوری و فناوری نفت و گاز کشور خاطرنشان کرد: با وجود شرایطی که دولت سیزدهم با آن مواجه بود، این دولت کارنامه موفقی در زمینه تکمیل پروژه‌های قبلی نفت و گاز و تعریف پروژه‌های جدید داشته است.

کفایتی در خصوص تعریف پروژه‌های جدید در دولت سیزدهم گفت: در این زمینه می-توانیم با استفاده از مدل نوآوری باز کار را پیش ببریم. از این مدل در صنایع نظامی کشور استفاده کردیم و نتایج خوبی به دست آمد.

وی ادامه داد: در گذشته نوعی نگاه محدود در سطح حاکمیتی وجود داشت، مبنی بر اینکه فقط کشورهای غربی می‌توانند به ما کمک کنند و ما را از مشکلات رها کنند. در دولت سیزدهم، این نگاه تغییر کرد. در همین راستا، می‌توانیم با استفاده از دستاوردهای دانش‌بنیانی داخلی و همکاری با کشورهای غیرغربی پروژه‌ها را پیش ببریم.

رئیس پارک نوآوری و فناوری نفت و گاز کشور خاطرنشان کرد: قبلاً نوعی نگاه مبتنی بر استیصال در کشور وجود داشت که اجازه هیچ نوآوری‌ای را نمی‌داد. در همین ارتباط شاهد بودیم که در قالب برجام فرصت‌های زیادی را از دست دادیم و فقط منتظر کمک غربی‌ها ماندیم.

کفایتی گفت: اگر قرار است با غربی‌ها کار کنیم، باید قدرت چانه‌زنی خود را افزایش دهیم. لازم است انتقال فناوری صورت بگیرد، نه این که در همه زمینه‌ها وابسته باقی بمانیم. در گذشته که با غرب ارتباط داشتیم فقط به خرید لایسنس اکتفا می‌کردیم، در حالی که می‌توانستیم لایسنسور شویم.

کفایتی گفت: تکمیل ۱۳۲ طرح نیمه‌تمام در دولت سیزدهم با جذب ۲۸.۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری و عقد قرارداد جدید برای ۵۰ ابرپروژه در حوزه نفت و گاز به ارزش ۴۷.۵ میلیارد دلار در سرتاسر زنجیره ارزش صنعت نفت و گاز  اقدامات ارزنده‌ای است که در دولت سیزدهم به اجرا گذاشته شد. لازم است این روندها در دولت چهاردهم نیز ادامه پیدا کند و از طریق جذب حداکثری سرمایه‌ها به انجام پروژه‌های نفت و گاز مبادرت کنیم.

نظر شما