شناسهٔ خبر: 67268991 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

موافقت نمایندگان با بررسی افزایش تعداد اعضای کمیسیونهای مجلس... -

اقتصاد ایران: نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز با اکثریت آرا با بررسی طرح اصلاح ماده ۳۸ آئین نامه داخلی مجلس درباره افزایش تعداد اعضای کمیسیون‌های تخصصی به صورت عادی موافقت کردند.

صاحب‌خبر -
- اخبار سیاسی -

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، بررسی تقاضای دوفوریتی طرح اصلاح ماده 38 آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی درباره سقف و کف اعضای کمیسیون‌های تخصصی مجلس، در دستورکار نمایندگان در جلسه علنی امروز قرار داشت.

نمایندگان پس از استماع نظرات موافقان و مخالفان از مجموع 226 نماینده حاضر در جلسه علنی، با 92 رأی موافق، 112 رأی مخالف و 10 رأی ممتنع، با بررسی دو فوریتی این طرح مخالفت کردند و سپس مقرر شد این طرح به صورت عادی در دستورکار مجلس قرار گیرد.

علیرضا سلیمی نماینده تهران به عنوان نماینده درخواست کننده فوریت بررسی طرح اصلاح ماده 38 آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، گفت: هم اکنون 30 خردادماه بوده و بیش از 22 روز از زمان تشکیل مجلس گذشته است اما به دلایل مختلف تاکنون کمیسیونهای تخصصی مجلس شکل نگرفته است.

وی ادامه داد: بسیاری از نمایندگان تقاضا دارند به کمیسیون‌های پرتقاضا بروند و از طرفی توان علمی و تجربه کافی نیز در اختیار دارند که اگر در کمیسیون مورد تقاضا حضور نداشته باشند منابع انسانی مجلس به هدر می‌رود.

نماینده تهران در مجلس ادامه داد: ماده 38 آئین نامه داخلی مجلس درباره سقف و کف اعضای کمیسیون‌ها بوده که حداقل آن را 19 و حداکثر 23 نفر تعیین کرده که یک تبصره هم دارد. در این تبصره گفته شده در مجلس یازدهم هیات رئیسه شعب و هیات رئیسه می‌توانند اعضای کمیسیون قضایی را مشخص کنند که هم اکنون در این طرح به مجلس دوازدهم تغییر می کند.

سلیمی اضافه کرد: این ماده وحی منزل نبوده و امکان تغییر آن وجود دارد و از طرفی با توجه به اینکه علیرغم گذشت 22 روز هنوز کمیسیون‌ها تشکیل نشده بررسی این طرح فوریت دارد.

در ادامه حمیدرضا حاجی بابایی نایب رئیس مجلس که ریاست جلسه را بر عهده داشت، در این رابطه گفت: انتخاب اعضای کمیسیون ها و مسائل مربوطه توسط هیات رئیسه انجام نشده بلکه این امر توسط هیات رئیسه شعب انجام می‌شود و رئیس و نایب رئیس مجلس مشخصا نمی‌توانند در این باره تصمیم‌گیری کنند.

وی ادامه داد: در دوره گذشته در همین زمان همین کار را انجام دادیم چرا که اگر این کار را انجام نمی‌دادیم هیچ کمیسیونی امکان تشکیل شدن نداشت لذا اگر می‌خواهیم به مردم خدمت کنیم باید کمیسیون‌ها را تشکیل دهیم. نمایندگانی که از اقصی نقاط کشور به مجلس آمده اند هرکدام یک نخبه منطقه‌ای هستند و نباید با زور در کمیسیون‌ها حاضر شوند بلکه باید اجازه دهیم نمایندگان مانور دهند. بنده نماینده محور هستم و تا روزی که یک نماینده هم مشکل داشته باشد پای آن می‌ایستم چرا که برای آن قسم خورده‌ام.

نایب رئیس مجلس گفت: بنده با تعدادی از نمایندگان صحبت کردم و هم اکنون اعضای کمیسیون حقوقی و قضایی حدود 10 نفر می‌شود و اعضای کمیسیون فرهنگی نیز افزایش پیدا می‌کند.

انتهای‌پیام/

نظر شما