شناسهٔ خبر: 67268857 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: سیتنا | لینک خبر

با هوش مصنوعی؛ «ماشین‌حساب مرگ» طول عمرتان را پیش‌بینی می‌کند!

محققان دانشگاه‌های فنی کپنهاگ دانمارک و نورث‌ایسترن آمریکا، مدل هوش مصنوعی جدید و کمی ترسناکی را با نام «ماشین حساب مرگ - Life2vec» معرفی کرده‌اند که می‌تواند زمان احتمالی مرگ یک فرد را پیش‌بینی کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سیتنا، این ابزار دیجیتالی از فناوری هوش مصنوعی برای پیش‌بینی طول عمر یا تخمین تاریخ مرگ بر اساس عوامل مختلف سبک زندگی و سلامت استفاده می‌کند.

مدل Life2vec بر پایه داده‌های جامع حدود شش میلیون شهروند در کشورهای اسکاندیناوی آموزش دیده و ادعا می‌شود می‌تواند با کمک هوش مصنوعی احتمال فوت یک فرد را در ۴ سال آینده پیش‌بینی کند.

این مطالعه زندگی انسان‌ها را شبیه ساختار زبان نمایش می‌دهد و از تکنیک‌های پردازش زبان طبیعی (NLP) برای تحلیل و پیش‌بینی مسیرهای زندگی بهره می‌برد. اطلاعات دقیقی از سلامت، تحصیلات، شغل، درآمد و آدرس مردم در این مدل لحاظ شده است.

محققان با ایجاد "بردارهای زندگی" در یک فضای برداری، قدرت و ساختار این مدل‌ها را نشان داده‌اند. نتایج نشان می‌دهد این مدل‌ها در پیش‌بینی نتایج مختلف زندگی، عملکرد بسیار بهتری نسبت به مدل‌های کنونی دارند.

با تفسیر این مدل‌های یادگیری عمیق، محققان عواملی را بررسی می‌کنند که به پیش‌بینی‌ها کمک می‌کند و دیدگاه‌هایی در مورد مکانیسم‌های تاثیرگذار بر نتایج زندگی و مداخلات شخصی‌سازی شده ارائه می‌دهند.

معرفی این مدل با عنوان "ماشین حساب مرگ" هیجان‌انگیز بوده، اما تحقیق به دنبال بررسی عمیق‌تر ادغام هوش مصنوعی و علوم اجتماعی و فهم همبستگی‌ها و الگوهای رویدادهای پیچیده زندگی انسان است.

محققان داده‌های مختلف زندگی را به اعداد تبدیل کرده‌اند تا هوش مصنوعی بتواند الگوها و همبستگی‌های آشکار نشده برای انسان را شناسایی کند. با استفاده از داده‌های سازماندهی شده دانمارک، جنبه‌های ظاهراً آشفته زندگی مدرن بررسی شده است.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما