شناسهٔ خبر: 67268508 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

گروه های حقوق بشر: چین صدها روستا و شهر اویغور را تغییر نام داده است

صاحب‌خبر -

شفقنا- گاردین نوشت: گزارش ها نشان می دهد که منابع مذهبی، تاریخی و فرهنگی اویغورها در سرکوب توسط پکن حذف شده است.

به گزارش شفقنا از گاردین، یک گزارش نشان می دهد که صدها روستا و شهر اویغور توسط مقامات چینی برای حذف ارجاعات مذهبی یا فرهنگی تغییر نام داده شده است و بسیاری از آنها با اسامی منعکس کننده ایدئولوژی حزب کمونیست جایگزین شده اند.

تحقیقاتی که روز چهارشنبه توسط دیده‌بان حقوق بشر و سازمان اویغور هیلپ مستقر در نروژ منتشر شد، در مورد 630 جامعه که توسط دولت به این روش تغییر نام داده‌اند، عمدتاً در زمان اوج سرکوب اویغورها که چندین دولت و نهادهای حقوق بشری آن را به نام قتل عام عنوان کرده است.

نام‌های جدید که ارجاعات مذهبی، تاریخی یا فرهنگی را حذف می‌کنند، در میان هزاران تغییر نام‌های خوش‌خیم بین سال‌های 2009 و 2023 هستند. طبق گفته دو سازمانی که این تحقیق را انجام داده‌اند، تغییرات ظاهراً سیاسی که بیشتر در سال‌های 2017-2019 رخ داده است، سه دسته کلی را هدف قرار داده است. هر گونه اشاره به مذهب یا آداب فرهنگی اویغور حذف شد، از جمله اصطلاحاتی مانند hoja، عنوانی برای معلم مذهبی صوفی، که از حداقل 25 نام روستا حذف شد. حنیقه، نوعی بنای مذهبی صوفیانه برگرفته از 10 نام روستا و مزار به معنای زیارتگاه که حداقل از 41 نام روستا حذف شده است.

منبع: گاردین

نظر شما