شناسهٔ خبر: 67288308 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

جلیلی: دولت باید مرگ‌های قابل پیش‌بینی را به صفر برساند

سعید جلیلی:احترام به مردم این است که متمرکز شویم روی پاسخ به پرسش مردم؛ بویژه ناظر به نقش رئیس‌جمهور.

صاحب‌خبر -

سعید جلیلی:احترام به مردم این است که متمرکز شویم روی پاسخ به پرسش مردم؛ بویژه ناظر به نقش رئیس‌جمهور. 

ما یک موفقیت خوبی در جمهوری اسلامی داشتیم که باید بیان شود. میانگین طول عمر که ۵۵ سال بود اول انقلاب، امروز به ۷۷ سال رسیده و این از موفقیتهای نظام سلامت ماست.

اما ۲ مثال می زنم؛ همین ۲۴ ساعت گذشته ۱۲۰۰ نفر از جمعیت ما فوت کرده اند؛ این متوسط است. مرگ حق است اما این رافع مسئولیت ما در مرگهای قابل پیش بینی نیست. نظام سلامت ما و دولت وظیفه دارند که مرگهای قابل پیش بینی را به حداقل برسانند.

از این ۱۲۰۰ نفر، ۴۷ درصد زودرس و ۲۲ درصد خیلی زودرس است؛ برخی از اینها شرایطی دارد؛ مثلا ۶۵ نفر برای الودگی هوا و برخی برای دخانیات و برخی دیگر برای عارضه اضافه وزن است.

اینجا دولت وظیفه دارد، رئیس جمهور وظیفه دارد، بخصوص  که برخی از این موضوعات به فراتر از یک وزارتخانه برمیگردد.

مثال دیگر بزنم: همین الان روزانه طبق آماری که هست، اگر ۲۶ میلیون خانوار داریم در کشور، حدود ۲.۴۲ درصد در سال کسانی هستند که دچار بیماری هایی می شوند که هزینه هایش کمرشکن است. اگر ۲.۵ درصد مردم، یعنی روزی ۱۷۸۰ نفر در روز هزینه های کمرشکن بهشان تحمیل می شود و اینها می روند زیر خط فقر! درحالی که سیاست نظام سلامتمان این است که شرایط بیشتر از بیماری بر بیمار تحمیل نشود.

امروز یکی از بحثهای جدی ما این است که خود صندوقهای بیمه ما به دلیل اشکالاتی که دارند بیمار هستند. عدالت محور عمل نمی شود. اگر ۲.۵ درصد مردم اینگونه دچار مشکل می شوند، و خانواده‌شان دچار مشکل اساسی می شوند اینجا باید چه کنید؟ اینجا باید بیمه های شما سازوکارشان عدالت محور شود.

حجم ویدیو: 10.80M | مدت زمان ویدیو: 00:04:22 دانلود ویدیو

نظر شما