شناسهٔ خبر: 67268205 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

حجت‌الاسلام شیرزاد بیان کرد؛

ولایت‌پذیری؛ معیاری برای انتخاب اصلح

یک کارشناس دین ضمن تاکید بر اینکه رئیس جمهور باید ولایت‌پذیر باشد تصریح کرد: کسی که در این جایگاه قرار می‌گیرد باید در عرصه اعتقاد ولایت فقیه را قبول داشته باشد و در عمل به گفتار و توصیه‌های ولی فقیه توجه کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا، نشست «ویژگی‌های رئیس جمهور اصلح از منظر قرآن کریم» صبح امروز 30 خرداد در پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.

در این نشست حجت‌الاسلام و المسلمین حسن شیرزاد؛ کارشناس دین درباره ولایت‌پذیری به عنوان یکی از معیارهای رئیس جمهور اصلح صحبت کرد و گفت: یکی از موضوعات مهمی که به عنوان ملاک اصلحیت مطرح است ولایتمداری است. ولایتمداری یعنی چه؟ با وجود قوانینی که در قانون اساسی وجود دارد ولایتمداری چه جایگاهی دارد؟ به برکت امام خمینی اولین بار است که در عصر غیبت چیزی به نام جمهوری اسلامی با اتکا به ولایت فقیه محقق شده است. اگر بخواهیم ارزش ولایتمداری را تبیین کنیم ابتدا باید جایگاه ولی فقیه را بدانیم. اگر جایگاه ولی فقیه را بدانیم آن وقت می‌گوییم اگر کسی می‌خواهد در جایگاه ریاست جمهوری قرار بگیرد ملاک اصلی انتخاب او، ولایت‌مداری است. آیت‌الله جوادی آملی می‌فرمایند ولایت فقیه سنگ‌بنای جمهوری اسلامی است و بر هر فرد لازم است این اصل را به درستی بشناسد و بر مدار آن حرکت کند و دشمنان انقلاب فهمیدند که ظلم‌ستیزی انقلاب از این اصل مهم نشات گرفته است. 

وی افزود: کسی که بهترین حرف‌ها را در مورد نقش ولایت فقیه تبیین کرده است حضرت امام(ره) است. ولایت فقیه چیز جدیدی است یا قبلا هم وجود داشته است؟ حضرت امام می‌فرماید اینطور نیست که در گذشته ولایت فقیه نداشته باشیم بلکه این ولایت فقیه از زمان رسول خدا بوده و چیزی نیست که خبرگان ایجاد کرده باشد بلکه خدای تبارک و تعالی ایجاد کرده و همان ولایت رسول خدا است. ایشان در مقام مرجعیت و رهبری نظام اسلامی می‌فرماید ولایت فقیه آمده است تا اندیشه جدایی دین از سیاست را کنار بگذارد. وقتی این جایگاه را بدانیم که ولایت فقیه برای چیست و چه نقشی در عرصه‌های گوناگون به ارمغان می‌آورد می‌توانیم درباره اهمیت ویژگی ولایت‌پذیری صحبت کنیم.

وی ادامه داد: رئیس جمهور باید ولایتمدار باشد یعنی چه؟ با توجه به ادله‌ای که در حوزه ولایت فقیه گفته شده و جزء اصول مسلم است کسی که در این جایگاه قرار می‌گیرد باید در عرصه اعتقاد و عمل، ولایت فقیه را قبول داشته باشد و در عمل به گفتار و توصیه‌های ولی فقیه توجه کند. مسلما در جایی که قوانینی در کشور وجود دارد ولی مبهم است، مجمل است یا تطویل دارد در اینجا فرمایشات ولی فقیه و توصیه‌هایی که دارد به عنوان اصلی است که از آن قوانین تراوش می‌کند و کسی که رئیس جمهور است باید به این توصیه‌ها عمل کند.

 

قانون‌مداری مشکلاتمان را رفع می‌کند

در این نشست حسن عبدی‌پور؛ پژوهشگر دین اظهار کرد: تاریخ بشر نشان می‌دهد زمانی که انسان به سمت تمدن آمد و اجتماعی زندگی کرد اختلافات شروع شد و اولین قوانین را خود خداوند آورد تا اختلافات را کم کند. لذا اولین پیامبران روی مسئله‌های میدانی مردم و رویدادهایی که در جامعه رخ می‌داد قانون‌گذاری کردند. عرض ما این است بهترین قانونی که الآن میان قوانین موجود کارآمدی دارد شریعت است یعنی شریعت اسلام هم جامعیت دارد، از این جهت که به نیازهای مادی و معنوی انسان توجه دارد و یک‌بعدی نیست بلکه دوبعدی است و هم یک ویژگی ممتازی که در نظام اسلامی هست این است که حتی انبیا هم مسئولند که هم در مقابل خداوند و هم در مقابل مردم پاسخگو باشند. 

وی افزود: بنابراین پیامبران ملتزم بودند رضایت خداوند را جلب کنند و دستورات الهی را به جا بیاورند و هم اینکه به مردم پاسخگو باشند. در نظام اسلامی همه مسئولان باید پاسخگوی مردم باشند. آنچه من می‌خواهم عرض کنم این است چنانچه رئیس جمهور ما ملتزم به قانون باشد بسیاری از مسائل ما حل می‌شود. این قانونمداری بسیار مهم است. اگر همه روسای جمهور به قانون ملتزم می‌شدند مشکلات کشور کم بود. باید مردم کسی را انتخاب کنند که این شرط ابتدایی را رعایت کند. 

 

رئیس جمهور باید استقلال‌طلب باشد

در ادامه نشست حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحامد علیزاده موسوی؛ عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اظهار کرد: یکی از شاخص‌های مهم نظام اسلامی استقلال‌طلبی است. من در دو بخش این بحث را ارائه خواهم کرد. اول باید جایگاه استقلال را در قرآن مطرح کنیم و شاخص‌های آن را در نگاه قرآن بررسی کنیم. بحث دوم رویکرد عملگرا و عملکردی است که یک رئیس جمهور استقلال‌طلب باید چه شاخص‌هایی داشته باشد و راه به دست آوردن استقلال چیست. در قرآن به صراحت واژه استقلال استفاده نشده است اما واژه‌ها و مفاهیم دیگری در قرآن هست که با آن ارتباط برقرار می‌کند از جمله واژه عزت چون استقلال‌طلبی به جهت عزت است. تا عزت در جامعه نباشد جامعه دنبال استقلال نمی‌گردد. لذا واژه عزت یکی از مفاهیم نزدیک به مفهوم استقلال‌طلبی است. یکی از آیات در این رابطه «ان العزه لله جمیعا» است که در این آیه پیام‌های متعددی وجود دارد از جمله اینکه تهدیداتی برای تحقیر جامعه وجود دارد ولی عزت دست خداست و خدا این عزت را می‌دهد. 

وی افزود: بحث دوم این است راه به دست آوردن استقلال چیست یا شاخص رئیس جمهور استقلال‌طلب چیست؟ اولین شاخصه توکل بر خداوند است یعنی رئیس جمهوری که استقلال‌طلب است عزت اصلی را نزد خدا می‌داند لذا دنبال نظام‌های سلطه نمی‌رود و فکر نمی‌کند عزت دست آنها است و فقط عزت را دست خدا می‌داند. دومین ویژگی یک رئیس جمهور استقلال‌طلب تلاش و فعالیت در تمام ابعاد زندگی و جامعه است. رئیس جمهور استقلا‌طلب باید دست از تلاش برندارد و خستگی نپذیرد. سومین ویژگی رئیس جمهور استقلال طلب اعتماد به نفس در مقابل دیگران است و اینکه خودش را کوچک نداند. چهارمین ویژگی که خیلی ویژگی مهمی است این است که پیکره امت اسلامی را شکل دهد و اتحاد ایجاد کند چون تفرقه موجب می‌شود سرمایه‌های انسانی هدر برود.

 

ضرورت دفاع از جبهه مقاومت

در ادامه نشست حجت‌الاسلام و المسلمین مرتضی غرسبان؛ پژوهشگر دین اظهار کرد: رئیس جمهور یکی از شاخص‌های اصل‌اش این است در میدان دیپلماسی و میدان تعامل با دنیا که اصل اساسی برای همه نظام‌ها است اهل مقاومت در مقابل دشمنان باشد و در کنار اینکه اهل مقاومت در برابر دشمنان است باید به نوعی از جبهه مقاومت دفاع کند. برخی آیات مبانی دفاع از حق و مقابله در برابر دشمن را بیان می‌کنند، دسته دیگری روش‌ها و اقداماتی که هر نظامی باید داشته باشد و رئیس جمهور هم باید به آن پایبند باشد ذکر می‌کنند.

وی افزود: یکی از مبانی، وحدت جبهه حق است. از ابتدای خلقت جبهه حق و باطلی بوده که در تقابل با هم بودند. اولین نکته بحث وحدت جبهه حق است. نکته دوم در بحث مبانی، نفی سلطه کفار بر مومنان است. نکته آخر بحث ولایت سراسری حاکم جامعه اسلامی است. شیعه و سنی ولایت را محدود به مرزهای جغرافیایی نمی‌دانند و در اصل این مسئله اتفاق نظر وجود دارد. وقتی ولایت فقیه حاکمیت گسترده‌ای دارد در هر جای عالم مومنی باشد این ولایت نسبت به او توسعه دارد و از باب ولایت باید از کل جریان مقاومت دفاع کنیم. اینها مبانی بحث ما است. بحث دوم کارهایی است که رئیس جمهور به عنوان بازوی اجرایی نظام اسلامی باید به آن ملتزم باشد که از جمله آنها نفی آشتی و دوستی با دشمنان است.  

انتهای پیام

نظر شما