شناسهٔ خبر: 67267960 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

ارتش صهیونیستی، سربازان بهبود نیافته‌ از شوک‌های روانی را به جنگ غزه برمی‌گرداند

سپیده حسینی

کلینیک مرکزی درمان آسیب‌های روانی در دانشگاه تل‌آویو درباره بروز پدیده‌ای نگران کننده و منحصر به فرد در نوع خود در اراضی اشغالی هشدار داد، به این شکل که بسیاری از سربازان ذخیره‌ای که در جنگ غزه دچار شوک روانی شده و روند درمان خود را کامل طی نکردند، دوباره فراخوانده شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، وبگاه شبکه هفت تلویزیون رژیم صهیونیستی به نقل از برخی از مسؤولان این مرکز گزارش داد با توجه به فراخوان دوباره نیروهای ذخیره، روند درمان برخی از آنها متوقف شده و آنها مجبور به بازگشت به میدان جنگ هستند، این مساله سلامت روان آنها و نیز همرزم‌هایشان را به خطر می‌اندازد چرا که آنها از نظر روحی آمادگی ۱۰۰ درصدی برای شرکت در جنگ را ندارند.

به گزارش این شبکه عبری، کلینیک دانشگاه تل‌آویو تنها مدت کوتاهی پس از آغاز جنگ غزه افتتاح شد، این کلینیک بزرگترین مرکز درمان آسیب‌های روانی در اراضی اشغالی است که در هفته ۵۰ درخواست جدید را از سوی سربازان و شهرک‌نشین‌هایی که بیشترشان مجروحان جنگی هستند، دریافت کرده و آنها را پذیرش می‌کند.

طبق گزارش کادر درمان این مرکز، موارد به شدت غیر عادی حتی در مورد عملیات‌های نظامی بزرگ گذشته رو به افزایش است و این نشان دهنده مشکل روانی بزرگی است که جنگ فعلی با خود به همراه دارد و این جنگ همچنان ادامه داشته و هیچ افقی برای آن دیده نمی‌شود.

این وبگاه به نقل از پروفسور «یائیر بار هاییم» رئیس این مرکز نوشت: «از اکتبر میانگین بیمارانی که دچار شوک روانی شدید پس از ضربه روانی شده‌اند و نیاز به درمان دارند، هر ماه رو به افزایش است، در بسیاری از مواقع سربازان ذخیره به خانه‌هایشان بازگردانده می‌شوند و با اینکه آنها به زندگی عادی باز می‌گردند، مشاهده می‌شود که آنها تا مدت زیادی در کارهای روزانه، تطبیق با فعالیت‌های داخل خانه و زندگی روتین مشکل دارند.

او افزود: این مرکز در هفته‌های اخیر یک پدیده نگران کننده را مشاهده و ثبت کرد که بیماران و دوستانشان را با خطر جدی مواجه می‌کند چرا که بسیاری از آنها با وجود اینکه روند درمان خود را تکمیل نکردند، بار دیگر به عنوان نیروی ذخیره برای جنگ در غزه فراخوانده شدند، این موضوع باید درک شود که چنین شرایطی می‌تواند عوارض این بیماری را تشدید کند و نگرانی جدی در خصوص توان اقدام و تصمیم‌گیری این نیروها به عنوان فرمانده و یا عضوی در میدان جنگ ایجاد کند.

رئیس این مرکز در ادامه تاکید کرد: چنین پدیده‌ای مستلزم اجرای پروتکل‌های درمان روانی است که بیشتر این پروتکل‌ها برای مواردی است که در گذشته دچار شوک روانی شدند و این شوک دیگر تکرار نمی‌شود اما شرایط منحصر به فردی که اکنون ایجاد شده در علم روان‌شناسی تعریف نشده و در حال حاضر تنها در «اسرائیل» و اوکراین و آن هم به دلیل تداوم جنگ وجود دارد.

او در پایان با اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی با شرایط فوق‌العاده‌ای در ساختار بهداشت روانی جامعه‌اش مواجه است، از تصمیم‌گیرندگان خواست همین الان برای شناسایی و تعیین راه‌حل‌های بلند مدتی برای این بحران که به نظر می‌رسد دستکم تا ۲ دهه ‌آینده ادامه یابد، اقدام کنند.

انتهای پیام

نظر شما