شناسهٔ خبر: 67267946 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

زاکانی در نشست خبری مطرح کرد؛

۱۴ طرح کلان برای اقتصاد ایران/ قصه‌های ظریف قابل رد کردن است

نامزد انتخابات ریاست جمهوری در نشست خبری تصریح کرد: بنده در فرصتهای مختلف ابعاد گوناگون سیاست‌ها و برنامه‌های مدنظر خود را تبیین می‌کنم. ما ۱۴ بسته تحولی داریم.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، نشست خبری علیرضا زاکانی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در خبرگزاری تسنیم برگزار شد.

زاکانی در ابتدای این نشست خبری اظهار داشت: ما در این سالها موفقیت‌ها و ناکامی‌هایی را داشتیم و وقتی توفیقات و ناکامی‌ها را  مرور می‌کنیم به چارچوبی می‌رسیم که می‌تواند برای آینده راه‌گشایی و طریق درستی را فراهم کند که ما هم خیرات و برکات را برای ایران داشته باشیم و هم از تجربه شکست قبلی عبرت بگیریم.

 شهید رئیسی جهت دولت را اصلاح کرد

وی افزود: شهید رئیسی جهت دولت را اصلاح کرد اما دست تقدیر الهی این بود که به لقا الله بپیوندد و کارها نیمه کاره بماند.  به هر حال ما باید یک کارکرد تحولی را در دستور کار قرار دهیم. ما فرصت‌های کمی داریم ولی قابلیتها و ظرفیتهای زیادی داریم و چالش‌هایی هم داریم که بی توجهی به آنها ما را در رسیدن به اهدافمان دچار مشکل می‌کند.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: چالشهایی در حوزه معیشت و سفره مردم، اشتغال، سلامت و تفریح را داریم و در کنار آن در کشور یک امکانات گسترده‌ای را برای پیشرفت و آبادانی داریم که باید با جدیت به سمت عینیت بخشی به آنها برویم و بتوانیم یک ایران قوی و پیشرفته در عرصه بین الملل مطابق خاستگاه انقلاب اسلامی داشته باشیم.

زاکانی گفت: بنده در فرصتهای مختلف ابعاد گوناگون سیاست‌ها و برنامه‌های مدنظر خود را تبیین می‌کنم و در قالب یک هسته مرکزی فکری منسجم برگرفته از مکتب امامین انقلاب در کنار یک سطوح کارشناسی و یک بسته تحولی برای اقداماتی که بتواند گره از زندگی مردم باز کند این برنامه‌ها را پیش میبرم تا در نهایت پیشرفت و آبادانی برای کشور  تحقق پیدا کند.

 14 بسته تحولی داریم

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ادامه افزود: ما 14 بسته تحولی داریم. اولین بسته، بسته یارانه انرژی است که امکان بسیار خوبی است و معادلات توجه به دهک‌های اجتماعی را زیر و رو می‌کند و به جای اعانه دادن، افراد، مشارکت کرده و ثروتمند می‌شوند.

وی تصریح کرد: بسته دوم ناظر به ایجاد هوشمندسازی کشور و برقی سازی است که برقی سازی، امکانی ایجاد می‌کند که رفاه و آسایش در بالاترین سطح خواهد بود و از این وضعیت خودرو، سوخت‌های فسیلی و ایجاد آلودگی‌های سطح ملی و ... رهایی پیدا خواهیم کرد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: بسته کشاورزی بسته بعدی است. ما دائماً نگران رسیدن یا نرسیدن نهاده‌ها هستیم و اینکه تولید به کجا رسید؟! موضوع امنیت غذایی مایه ثبات ماست. بنده در مناظرات هم گفتم به واسطه اقتضای پزشک بودن با درد مردم آشنا هستم.

زاکانی اضافه کرد: بسته چهارم بسته سلامت است که شعار آن این است که اگر در بسته امنیت غذایی نمی‌خواهیم کسی سر گرسنه بر بالین بگذارد و شرمنده خانواده‌اش باشد اینجا شعار این است که کسی به جز درد بیماری، درد بی پولی نکشد! درواقع تمام اقدامات ما ناظر به فرصت‌های کشور است.

وی گفت: بسته پنجم مسکن و شهرسازی است که در بسته مسکن و شهرسازی، مسکن، معضل جدی بی خانمانی و در به دری است و بیش از 41 درصد از سبد خانوار را به خود اختصاص داده است و در حوزه شهرسازی نیز خدمات نامناسب شهرها را به آزارگاه مردم تبدیل می‌کند. در گذشته قرار این بود تهران گران شود تا مردم بروند و مشکل آلودگی حل شود.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: بسته بعدی بین الملل است. گفتمان بین الملل ایران در سراسر ایران خاطرخواه دارد.

زاکانی گفت: بحث بعدی، بانوان گرامی و دختران است که نیمی از جامعه متعلق به آنهاست اما رسالت حداکثری در جامعه دارند که نسبت به این ظرفیت مغفول ماندیم. اینکه زن کنج محصور شده‌ای قرار بگیرد یا اینکه ابزار در سطح جامعه برای بهره‌مندی قدرتمندان قرار بگیرد را باید کنار بگذاریم و رسالت زن در محوریت خانواده و همسری  با رسالت اجتماعی جامعه در علم و مدیریت نه تنها تضاد ندارد بلکه مقوم همدیگر است. دولت ما بستر تحولی در حوزه بانوان فراهم خواهد کرد و این ظرفیت بی نظیر را در خدمت رشد جامعه قرار خواهد داد.

وی تصریح کرد: بسته هشتم ناظر به اصلاح حکمرانی و مدیریت در کشور است. در این موضوع ما معتقد هستیم که مدیریت ملی و دولت ملی باید در مدیریت‌های محلی ادامه پیدا کند که اصل 100 قانون اساسی است اما مشکل ما این است که قانون به صورت کامل اجرا نشده است. تجربه موفق ما در مدیریت شهری و 33 ماه نشان داد که در جایی که دولت نیاز داشت تمام قامت از دولت حمایت کردیم، برعکس کاری که دولت روحانی انجام نداد شهید رئیسی انجام داد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: مبارزه با موانع و فساد اقتصادی مورد بعدی است. مبارزه با تبعیض و رانت را در دستور کار داریم و ضسابقه درخشان و ایده‌های خوبی داریم تا اموال به یغما رفته را بازگردانیم.

وی  با انتقاد از اینکه برخی مرتب عنوان می‌کنند ما کار کارشناسی می‌کنیم، گفت: مگر می‌شود در برنامه‌ها و اقدامات کار کارشناسی صورت نگیرد و در واقع افراد بدون کار کارشناسی حرف بزنند.

کسانی که باید محاکمه می شدند الان در جایگاه مدعی قرار گرفته‌اند

زاکانی در ادامه نشست خبری با انتقاد از صحبتهای ظریف وزیر امور خارجه دولت روحانی در یکی از برنامه‌های تلویزیونی در روز گذشته، گفت: حرفهایی در این مناظره زده شده است که البته بنده بنا ندارم در جلسه امروز به آن بپردازم و انشاالله در مناظره پیش رو مواردی را مطرح خواهم کرد.

وی ادامه داد: جالب آنجاست کسانی که باید محاکمه می شدند الان در جایگاه مدعی قرار گرفته‌اند و مردم دیروز دیدند نمونه‌ای از آن را، وزیر امور خارجه دولت روحانی حرفهایی را زده است که همانطور که گفتم انشاالله در مناظره پیش رو پاسخ مناسبی را خواهم داد.

زاکانی در رابطه با صیانت از دستاوردهای دولت آیت‌الله رئیسی گفت: دولت رئیسی دارای یک مختصات بود و برای ما مهم است که این مختصات باقی بماند کارهایی شروع شد که برخی‌ها به نتیجه رسید و برخی‌ها به نتیجه نرسید که باید تکمیل شود و برای ما صیانت از دولت مهم است و متاسفانه برخی‌ها می‌خواهند انتقام بگیرند. ما وظیفه داریم که از این دستاورد بزرگ صیانت کنیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: قرار نیست که ما کلی‌گویی کنیم و بنده با عدد و رقم به این گونه حرفهای عنوان شده و بی پایه پاسخ خواهم داد و انجام وظیفه می‌کنم.

زاکانی ادامه داد: در قضیه کرسنت افرادی باید محاکمه می‌شدند که میلیون‌ها دلار به کشور ضرر زدند و جالب آنجاست که اینها عامدانه یک مسیر غلط را رفتند و تعجب می‌کنم که کشور چرا به سراغ این افراد نمی‌رود تا آنها را محاکمه و بازخواست کند.

زاکانی خاطرنشان کرد: یکی از اصلی‌ترین نقاط تمرکز دولت من، علم و فناوری است. قوی‌ترین وزیر کابینه ما باید وزیر آموزش و پرورش باشد. معلم ما غیر از دغدغه شاگرد پروری نباید دغدغه چیزی دیگری داشته باشد و این شعار نیست و حتما به لطف خدا برنامه عملیاتی برای آن داریم.

وی افزود: فرهنگ و هنر موضوع یازدهم ما است. ما برنامه داریم تا یک افق روشن را برای فرهنگ‌دوستان و هنرمندان‌مان ایجاد و آنچه که شایسته فرهنگ و هنر ایران اسلامی است را محقق کنیم. ما باید عمق فکر و اندیشه دینی‌مان را با ابزارها و قواعد مختلف منتقل و معرفی کنیم.

۱۴ طرح کلان برای اقتصاد ایران/ قصه‌های ظریف قابل رد کردن است

ارائه بسته تثبیت ارز و حذف ارز از نوسانات

زاکانی خاطرنشان کرد: برنامه دیگر ما، ارائه بسته تثبیت ارز و حذف ارز از نوسانات و از بین بردن زمینه تلاطمات ارزی از زندگی مردم و تقویت پول ملی است. ما وقتی در واکنش به ادعاها درباره FATF ، کشور ترکیه را مثال زدیم برخی‌ها متوجه منظور ما نشدند. ترکیه طی 20 سال گذشته 250 میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب کرده و در سال در سال 2023 ، 250 میلیارد دلار صادرات داشته و علاو ه بر عضویت در wto، عضو رسمی ناتو هم به شمار می‌رود و در کنار آن 2 پایگاه نظامی آمریکا نیز در این کشور وجود دارد اما ظرف 5 سال یک دلار که معادل 5 لیر بود هم‌‌اکنون معادل 35 لیر است.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: موضوع سیزدهم که در برنامه ما وجود دارد بحث  حمل و نقل و زیرساختها است که بحث جاده، ریل،‌ ناوگان هوایی را شامل می‌شود که گسترش امکانات ریل در حوزه‌های مختلف می‌تواند در اولویت ما باشد و اتفاق بزرگی برای ما رقم بزند.

وی افزود: امنیت ما تکیه به ملت دارد و برگرفته از مکتب و اعتقاد و انگیزه ملی است و قابل خدشه نیست اما می‌توان کاری کرد که 30 و چند کشور منفعت و امنیت خود را در برقراری روابط با ایران ببینند. برنامه‌های ما در حوزه نفت و گاز، صنعت و معدن بسیار جدی است که می‌توان آن را به نحو احسن به انجام رساند. این 14 بسته می‌تواند علاوه بر شکوفا کردن ظرفیت‌های کشور، مشکلات اقتصادی و معیشتی را هم حل و فصل کند.

زاکانی در ادامه تشریح برنامه‌های خود عنوان کرد: گام اول ما آزادسازی کشور از کمند ارز، خاصه دلار و تقویت پول ملی است. همچنین گام دوم جهش تولید و جلوگیری از خام‌فروشی، گام سوم شریک کردن همه مردم در همه سطوح و گام چهارم خلق ثروت و توزیع مستمر آن است. منابع لازم برای تحقق این چهار گام کاملا میسر است و هیچ فشاری نه تنها به بودجه  می‌آید بلکه بودجه آزاد می‌شود و به سمتی می‌رویم که بودجه برای کارهای زیرساختی.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما طرفدار تولید هستیم و باید به سمت کشاورز و دامدار و تولید کننده و صنعتگر برویم. نمی‌شود که برق کارخانه را قطع کنیم و از این قطعی چقدر متضرر می‌شود؟ علاوه بر اینکه هزاران ظرفیت در کشور وجود دارد و باید میزان ظرفیت برق را در حوزه پاک بالا برد.

وی گفت: انرژی مصرف شده توسط خانوار را هدف‌گذاری خواهیم کرد، به عنوان مثال در 1402 در کل کشور گاز و برق و بنزین مصرف شده که این را ضریبی قرار می‌دهیم! مثلا برای بنزین ضریب 8 است که یک جوری با قیمت‌های بیرونی نسبت دارد اما این ضریب آلایندگی است چراکه محیط زیست برای ما امانت است.

زاکانی ادامه داد: گاز 3 و برق 1 است وقتی اینها را با هم جمع کنیم به یک عددی میرسیم که آن عدد را بر کل جمعیت کشور تقسیم می‌کنیم و آن را در بُعد خانوار حساب می‌کنیم. میزان مصرفی که سه ماه سه ماه انجام می‌دهند به صورت فصلی محاسبه شده و اعتبار طلا می‌دهیم که مصون از تورم است.

وی ادامه داد: اعتبار طلا همسانی با ارز ندارد بلکه با طلا است. البته خانم‌ها نیز طرفدار این موضوع هستند چراکه موضوع طلا در میان است! قیمت نیز ثابت شده و 1500 تومان برای همه خواهد شد. همانطوری که ارز را تک قیمتی می‌کنیم در اینجا با کارشناسی این کار را انجام می‌دهیم.

زاکانی تصریح کرد: لذا این قیمت‌ها که ثابت شد نقدینگی ایجاد نخواهد شد و اعتباری برای خانوار ایجاد نخواهد شد و اساساً فقری برای کشور ایجاد نخواهد شد و تبعیض در توزیع ناعادلانه فرو خواهد ریخت. اگر کسی خواست مصرف بیشتری کند با یک سیستم هوشمند این مصرف حاصل خواهد شد.

وی گفت: در این تغییر و تحولات، مناطق سردسر و گرمسیر ضرایبی خواهد خورد که کسی آسیبی نخورد. اگر کسی نخواست مصرف کند و کمبود مصرف را دنبال کرد دولت از آن خریداری خواهد کرد و اگر کسی خواست به دیگری بفروشد به راحتی این کار انجام خواهد شد.

یارانه توهین به مردم است

زاکانی تصریح کرد:  یارانه توهین به مردم است و مردم یارانه بگیر ما نیستند! چندین برابر یارانه ای که امروز به مردم می‌دهیم به دست مردم خواهد رسید.

در ادامه این نشست خبری، زاکانی به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

در همین راستا خبرنگار راشاتودی ضمن طرح سوالی از زاکانی پرسید: شما 14 بسته را اعلام کردید. آغاز به کار دولت شما در واقع با برنامه هفتم تلاقی پیدا خواهد کرد. تلاقی این 14 بسته با برنامه هفتم توسعه  را چگونه مدیریت خواهید کرد؟

زاکانی در پاسخ به این سوال گفت: بخش عمده‌ای از این بسته‌ها در برنامه هفتم وجود دارد و بخشی که نیست نیز لایحه برای اصلاح آن خواهیم بُرد. این 14 بسته، تحول بزرگ در ابعاد مختلف ایجاد خواهد کرد و دغدغه‌های محیط زیست و معیشت و ... حل کرده و خلق ثروت بی‌نظیر خواهد کرد. خواستگاه رهبری انقلاب اسلامی این است که 85 میلیون ایرانی ثروتمند شوند.

وی خاطرنشان کرد: درمجلس هفتم دیدم که در مجلس ششم برنامه‌ای تصویب شده که در بند الف ماده 3 آن آمده بود از یک تاریخی کل فراورده‌های ناظر به انرژی با قیمت فوب خلیج فارس تغییر قیمت بدهد که در مجلس هفتم لایحه بُرده و این را مسکوت کردیم.

بنزین باید تک‌نرخی و 1500 تومان شود

زاکانی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر اینکه برنامه دولت وی برای مدیریت قیمت بنزین چسیت؟ گفت: درباره بنزین محاسبات ما به سمتی است که ما باید قیمت بنزین را تک نرخی کنیم و تمام معادلات ما با 1500 تومان بسته شده است. ممکن است دولت در اینجا حدود 30 همت بنا به اقتضا ضرر کند که ایراد ندارد چون که دولت سود خود را در تقویت قدرت مردم و صرفه جویی خواهد برد.

قصه‌های ظریف قابل رد کردن است

وی همچنین درباره اظهارات روز گذشته ظریف و اینکه آیا قصد ندارد  پاسخ این اظهارات را بدهد، گفت: پاسخ آقای ظریف را فردا می‌دهم اما همینقدر بدانید که حرفهای ایشان بسیار نادرست بود و جفا کرد. پاسخ ما به آقای ظریف این است که مردم آگاهند و این قصه‌هایی که شما تعریف کردید قابل رد است.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: آقای ظریف یک نامه توهین آمیزی درباره برجام به بنده نوشت در حالیکه  بنده گفتم محصول برجام، خاستگاه رهبر انقلاب نیست و  نگفتم که رهبر انقلاب اذن به مذاکره ندادند اما گفتم هنرِ بدست آوردن نتیجه را شما نداشتید. من با عدد و رقم فردا اثبات خواهم کرد.

آقای شمخانی سخنانم را تکذیب نکرد

زاکانی همچنین افزود: من درباره آقای شمخانی سخنانی را گفتم که خود ایشان این سخنان را تکذیب نکرد و یکی از جانب ایشان تکذیب کرد. همچنین درباره آزمون دستیاری یک نکته‌ای گفتم که یک بنده خدایی آمد و سخنان من را تکذیب کرد ولی فراموش کرد که برود و با جستجویی در اینترنت ببیند که در سال 84 چه اظهاراتی درباره همین موضوع داشته است.

وی در ادامه این بخش تاکید کرد: آن چه که آقای ظریف به خود من گفت و توهین کرد ایراد ندارد اما اینکه راجع به آقای رئیسی صحبت کرد را قطعا با عدد و رقم جواب خواهم داد.

خبرنگار روزنامه همشهری از زاکانی پرسید: در مورد کابینه توضیح دهید و اینکه چند درصد از کابینه شهید رییسی استفاده می‌کنید؟

زاکانی در این خصوص اظهار داشت: من هیچ عدد و رقمی نمی‌توانم بگویم! کابینه ما به شدت قدرتمند و تحول‌خواه است. ممکن است کسی در ستاد دیگری کار کند اما این قابلیت را دارد که محور قرار بگیرد یا تعدادی از دوستان دولت ممکن است در جایگاه خودشان نباشند که از آنها  استفاده می‌کنیم. لذا صیانت و جهت‌گیری‌ها حفظ خواهد شد و هم در حوزه نخبگی و هم در حوزه بانوان گرامی نسبت به گذشته تعداد افزایش پیدا خواهد کرد.

بعد از مناظرات مشخص می‌شود چه کسی جلو است

وی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری مهر درباره احتمال کناره‌گیری‌اش از ادامه رقابت‌های انتخاباتی گفت: اگر خطری جهت‌گیری دولت شهید رئیسی را  تهدید کند همه دوستان جبهه انقلاب باید با هم تفاهم کنند. بالطبع این مسئله بعد از مناظرات محل تصمیم است و اصلا ممکن است این جریان ارتجاع طلب به توفیق نرسد و دیگر لزومی به کنار رفتن کاندیداهای جبهه انقلاب از گردونه رقابت‌ها وجود نداشته باشد. به هر حال بعد از مناظرات مشخص می‌شود چه کسی جلو است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: در شرایط فعلی بنده خودم را به نسبت سایر کاندیداها ارجح و توانمندتر می‌دانم و معتقدم ایده‌ها و سابقه کاری‌مان قابل مقایسه با دیگران است و حتما اقبال مردمی را هم خواهم داشت اما به هر حال اینکه از الان حرف انصراف یا کناره‌گیری مطرح شود، درست نیست. رقابت بین کاندیداها در شرایط فعلی جدی است و مصلحت نهایی را اقبال مردم مشخص می‌کند.

با مذاکره مشکل نداریم

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ادامه در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران که آیا شما مخالف ارتباط با کشورهای اروپایی و آمریکایی هستید، گفت: ما با مذاکره مشکل نداریم و از آن استقبال می‌کنیم ولی غرب فقط آمریکا و چند کشور اروپایی نیستند.

زاکانی اظهار کرد: ما قائل به احترام متقابلیم اما نسبت به قدرت شرق هم معتقدیم و خودمان را هم یکی از قدرتهای شرق می‌دانیم.

 وی افزود: خط قرمز قطعی ما رژیم صهیونیستی است و خودش در مسیر نابودی است. مقاومت راه مقابله با این رژیم را بلد است.اگر آمریکا در موضع درست بنشیند و گذشته سیاهش را جبران کند، حتما برای گفتگو منعی وجود ندارد.

زاکانی اظهار کرد: ما از مذاکره با هر کشوری را استقبال می‌کنیم و در واقع دنیا فقط آمریکا و دو الی سه کشور اروپایی نیستند. ما تاکید داریم که در قالب مذاکره باید احترام متقابل رعایت شود و به همدیگر احترام بگذاریم.

وی با بیان اینکه ایران در حال حاضر یکی از قدرت‌های شرق است، گفت: ما ارتباط خوبی با کشورهایی مثل چین و روسیه داریم که آنها نیز از قدرتمندان هستند.

زاکانی در ارتباط با موضوع مذاکره با آمریکایی‌ها گفت: همانطور که گفتم باید در این بخش احترام متقابل انجام شود همچنین آمریکایی‌ها به گونه‌ای کار بکنند که گذشته سیاه خود را جبران کنند و در صورتی که این اتفاق بیفتد حتما با اذن رهبری برای گفتگو منعی ندارد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ادامه درخصوص برجام و مشکلاتی که این توافق به همراه داشت، گفت: بنده در گزارشی محاسن و معایب آن را گفتم و نگاه ما نگاه کارشناسی بوده است و نگاهمان صفر تا صدی نبوده است.

وی ادامه داد: کشورهای اروپایی نباید به ایران به چشم متهم نگاه کنند البته قطعا متهم آنهایی هستند که بمب اتم می‌سازند و حتی آنها را می‌توان به عنوان مجرم شناخت. مجرم یعنی اتفاقات بزرگی در سالهای گذشته رقم زده‌اند که از آن جمله می‌توان به جنایت آنها در 28 مردادماه و در اصل انقلاب اشاره کرد.

فردا هیچ تنشی اتفاق نخواهد افتاد

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا فردا در جریان مناظره تنشی بین شما و نامزد مربوطه اتفاق خواهد افتاد، گفت: فردا هیچ تنشی اتفاق نخواهد افتاد و در نهایت احترام نه توهین و البته نه نمایشی، بنده پاسخ لازم را خواهم داد. البته همانطور که گفتم در نهایت احترام خواهد بود.

زاکانی افزود: البته مناظره فردا با موضوع اقتصادی است نه برجام. ضمن اینکه در کمیسیون مربوطه که در گذشته به برجام اختصاص یافته بود این مسئله را به صورت جزء به جزء مورد بررسی قرار دادیم و نتایج آن وجود دارد اما همانطور که گفته شد فردا در مناظره پاسخ لازم را در نهایت احترام خواهم داد.

نامه دفتر رهبر معظم انقلاب نسبتی با بنده نداشت

زاکانی در پاسخ به این سوال که آیا مخاطب نامه دیروز دفتر رهبری شما بودید؟ عنوان کرد: این نامه نسبتی با بنده نداشت. بنده یک جا فقط گفتم که رهبری معظم گفتند که بروید به تکلیفتان عمل کنید که ایشان  به همه این نکته را گفتند.

وی افزود: اگر همه به وظایف و تکلیف‌مان عمل کنیم، مملکت آباد می‌شود. نظر رهبر انقلاب درباره برجام هم معلوم است. ایشان در دیداری که با دانشجویان داشتند صراحتا فرمودند که من مجوز مذاکره را دادم اما این برجام با این شرایط از اصول من تخطی شده است. خب این دیگر علنی است و پشت پرده خاصی هم ندارد. دیگران علاقه دارند که از رهبر انقلاب هزینه کنند که دفتر ایشان نامه دادند که کسی از رهبر انقلاب هزینه نکند و حرف نادرست نزنند.

آقای پزشکیان نمی‌تواند بگوید من امتداد دولت آقای روحانی نیستم

کاندیدای انتخابات ریاست‌ جمهوری در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه خبری کارآفرینان اقتصاد، مبنی بر اینکه چرا وی به حضور پزشکیان در انتخابات منتقد است و سایر کاندیداهای جریان انقلاب نقدی به نامزدی پزشکیان ندارند؟ گفت: آقای پزشکان همکار و دوست بنده است. اما نکته‌ای که درباره ایشان مطرح است این است که آقای پزشکیان  علاقه دارد فقط سوال کند. در حالیکه ایشان چند دوره نماینده مجلس بوده و قبل از آن نیز وزیر بهداشت بوده و پیش از آن نیز مسئول دانشگاه بوده است. بنابراین نمی‌تواند حرف کلی بزند. حرف کلی مملکت را آباد نمی‌کند.

 وی افزود: بنده در مجلس قبل نسبت به یک شخصی تشکیک و استدلال کردم و تنها کسی که یک تنه آمد و از این شخص پشت تریبون مجلس دفاع کرد آقای پزشکیان بود. بعداً هم همین آدم اخراج شد. خب نباید ایشان الان بگوید که چرا در آن برهه از این شخص دفاع کرد؟

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: دوستی ما با آقای پزشکیان سر جای خودش اما اینکه ایشان ارجاع به کارشناس می‌دهد در حالیکه خودش درک درستی از مسائل نداشته باشد قطعا کلاه سر او می‌رود. به هرحال کسی که می‌خواهد رئیس‌‌جمهور شود باید ایده داشته باشد. بنده 14 ایده دارم و سر آن با کارشناسان بحث می‌کنم.

وی افزود: اشکال دیگر به آقای پزشکیان این است که نمی‌تواند بگوید من امتداد دولت آقای روحانی نیستم. همه  افراد حاضر در دولت آقای روحانی در ستاد ایشان هستند. ایشان امتداد گذشته است. نمی‌شود آقای ظریف را در ستادش داشته باشد بعد بگوید که من دولت سوم آقای روحانی نیستم. لذا هرکس باید موضع‌ش نسبت به گذشته مشخص باشد. بنده پاسخگوی این 45 سال گذشته خودم هستم و از آن دفاع ‌می‌کنم. ضمن اینکه بنده فقط منتقد آقای پزشکیان نیستم سایر کاندیداها نیز هستند اما حرفهای من منطقی و اساسی است.

در رابطه حجاب باید در نهایت احترام با مردم رفتار کرد

وی ادامه داد: اما در پاسخ به سوالی درباره حجاب باید بگویم که حجاب امر شرعی و قانونی است. در این رابطه باید در نهایت احترام با مردم رفتار کرد، حتی کسی که جرم می‌کند. لذا موضوع حجاب کاملا شفاف است. بعضی‌ها یک اتهاماتی درباره مسئله حجاب به من زدند که من در صحبت‌های خودم قبلا بحث کردم.

اینترنت آزاد را یک موهبت می‌دانم

زاکانی در پاسخ به سوالی درباره  فیلترینگ نیز عنوان کرد: من اینترنت آزاد را یک موهبت می‌دانم. ما فکر، قابلیت و توانمندی در حوزه محتوا داریم و می‌توانیم به بهترین نحو در اختیار دیگران قرار دهیم. لذا ما بهترین استفاده از اینترنت را خواهیم کرد. شبکه فیبر نوری را تا درب منازل خواهیم برد و سرعت اینترنت را چندین برابر می‌کنیم. به بهترین نحوی مردم را ثروتمند خواهیم کرد.

وی افزود: اما مسئله‌ای که اینجا وجود دارد این است که اگر کسی یک ویروسی را فرستاد جایی که آسیب می‌زند، عقل حکم می‌کند که شما رها کنید تا همه ویروس بگیرند؟ مشخص است که حاکمیت در این قبال مسئولیت دارد. در خود آمریکا وقتی به زعم آنها یک شرکت چینی تخلفی می‌کند و به منافع ملی‌شان آسیب می‌زند مانع او می‌شوند و جریمه‌اش می‌کنند. ما حداقل این را از آمریکایی‌ها یاد بگیریم. لذا در این موضوع ما تعارف با کسی نداریم. البته ما بهترین استفاده را از اینترنت خواهیم کرد و شبکه فیبر نوری را تا درب خانه مردم خواهیم برد.

کاندیدای انتخابات ریاست‌‌جمهوری تاکید کرد:  ما سرعت اینترنت را با تکیه بر مدیریت‌های محلی 50 برابر خواهیم کرد. ما برای افرادی که در فضای مجازی تولید محتوا می‌کنند، ارزش قائل هستیم و قیمت تولید محتوای او را خواهیم داد.

زاکانی راجع به نقد دولت شهید رئیسی و اینکه تعدادی از اعضای کابینه دولت در انتخابات ثبت نام کردند، گفت:  نقدی در این رابطه مطرح نیست و طبیعی بود که هرکس قابلیتی در خود دید اقدام به ثبت‌نام در انتخابات کرد. ما نقدهایمان به دولت را در خود دولت مطرح می‌کردیم.

وی با بیان اینکه مگر می‌شود دولتی ایراد و اشکال نداشته باشد، خاطرنشان کرد: شهید رئیسی حدود دو ماه پیش چندین تن از اعضای کابینه را دعوت کرد و 2 ساعت صحبت‌های مختلف مطرح شد با این موضوع که چطور کشور را بهتر اداره کنیم. همین مسئله بیانگر این است که دولت خودش معتقد به برخی ایرادات و اشکالات بوده اما آنقدر ایشان نقاط ویژه و مثبت دارد که اساسا نکات دیگر در ذیل این چارچوب تعریف می‌شود.

نظر شما