شناسهٔ خبر: 67267943 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

افزایش آمار تعداد گرمازدگی در سطح کشور

مدیر آموزش همگانی سازمان اورژانس کشور گفت: همه ساله با شروع فصل گرم، یکی از مهمترین دلایل تماس هموطنان با سازمان اورژانس کشور مساله گرمازدگی است که اکنون نیز این تماس‌ها به شکل چشم گیری افزایش یافته است.

صاحب‌خبر -

افزایش آمار تعداد گرمازدگی در سطح کشور/// بعد از تکمیل شدن ستاره بزنید

محسن لعل حسن زاده در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری صدا و سیما افزود: برای پیشگیری از بروز گرمازدگی توصیه می‌کنیم در ساعات گرم روز از منزل خارج نشویم و در صورت ضرورت از لباس‌های نخی خنک و روشن و وسایل محافظتی در برابر آفتاب مثل کلاه لبه دار استفاده کنیم.

وی با تاکید بر همراه داشتن آب در مجاورت هوای بسیار گرم گفت: در صورت خروج از منزل بدون آنکه تشنه شویم به صورت جرعه جرعه و متناوب آب بنوشیم.

مدیر آموزش همگانی سازمان اورژانس کشور افزود: همه افراد ممکن است دچار گرمازدگی شوند، اما کودکان، سالنمدان، خانم‌های باردار یا افراد مبتلا به بیماری که دارو‌های خاصی مصرف می‌کنند زودتر از سایرین به گرمازئدگی دچار می‌شوند، به همین منظور در غیر از موارد ضرورت از منزل خارج نشوند و برای پیشگیری از گرمازدکی از کار و فعالیت بدنی سنگین در محیط‌های گرم بسته و فاقد تهویه مناسب خودداری کنند.

آقای لعل حسن زاده گفت: گرمازدگی معمولا با علائم خفیفی همچون سردرد خفیف تهوع و احساس ضعف و بی حالی و خستگی شروع می‌شود، اما در صورت ادامه دار شدن وضعیت گرمازدگی می‌تواند به افت فشار خون و افت هوشیاری فرد همراه شود و حتی حیات فرد را هم به مخاطره بیاندازد.

وی با تاکید بر اینکه اصل اساسی در خصوص گرمازدگی، کاهش تدریجی دمای بدن مصدوم است، افزود: اگر با چنین شرایطی مواجه شدید ابتدا خونسردی خودتان را حفظ کنید و بیمار ر ا به سایه یا محیط خنک منتقل کنید، کنار بیمار بمانید ممکن است عضلات ساق‌های پا یا شکم دچار گرفتگی شده باشد، اندام‌ها را در وضعیت راحت و استراحت قرار دهید، و با پاشیدن آب و باد زدن سعی کنید فرد را خنک کنید.

مدیر آموزش همگانی سازمان اورژانس کشور تاکید کرد: مصرف مایعات خنک و ترجیحا دوغ خنک بسیار می‌تواند به فرد کمک کند.

آقای لعل حسن زاده گفت: اگر وضعیت فرد گرمازده وخیم‌تر شد یا حالش بهتر نشد حتما با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرید و با خونسردی به سوالات پزشک تلفنی گوش دهیدد و توصیه‌ها را به کار ببندید.

نظر شما