شناسهٔ خبر: 67267732 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

استقبال مالزی از پیوستن چین به پیمان تجاری اقیانوس آرام

تهران- ایرنا- نخست وزیر مالزی در دیدار با همتای چینی‌ خود گفت که کوالالامپور از پیوستن پکن به پیمان تجاری اقیانوس آرام استقبال می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از نشریه صبح جنوب چین، انور ابراهیم نخست‌وزیر مالزی در دیدار با لی‌چیانگ همتای چینی‌ خود که برای دیدار با مقام های این کشور آسیای جنوب شرقی، شب گذشته (سه‌شنبه) وارد کوالامپور شده بود، اظهار داشت: مالزی از هیچ حرف یا عملی که از جدایی تایوان حمایت کند، استقبال نمی‌کند. ما از پیوستن پکن به پیمان تجاری اقیانوس آرام استقبال می‌کنیم.

این اظهارات زمانی بیان شد که چین در طول سه سال گذشته خواهان عضویت در این پیمان تجاری بوده‌ است.

لی در بیانیه ورود خود در شامگاه شب گذشته از ۲ کشور خواست، جشن‌های پنجاهمین سالگرد روابط چین و مالزی را به عنوان «نقطه شروعی جدید» برای ایجاد «جامعه‌ای با آینده‌ای مشترک» در نظر بگیرند.

وی از رشد شتابان و مناسب روابط و اعتماد راهبردی یکپارچه میان پکن و کوالامپور در پنج دهه گذشته، تمجید کرد.

لی خاطرنشان کرد: «چین در راستای راهبردهای توسعه‌ای، گسترش همکاری‌های سودمند متقابل، افزایش مبادلات و یادگیری متقابل بین ۲ کشور، آماده همکاری با مالزی است.»

استقبال مالزی از پیوست چین به پیمان تجاری اقیانوس آرام

به گزارش خبرگزاری شین‌هوا، لی و انور در جریان دیدار خود توافق کردند که چین و کشورهای مربوطه آسه‌آهن باید «مستقل و به‌درستی» موضوع دریای جنوب چین را مدیریت کنند و به «جهت کلی حل و فصل دوجانبه» پایبند باشند.

طرفین همچنین شاهد امضای چندین سند همکاری در زمینه‌های اقتصاد دیجیتال، توسعه فناوری سبز، گردشگری، مسکن و توسعه شهری، آموزش عالی و صادرات کالاهای کشاورزی مالزی به چین بودند.

لی همچنین قرار است در مراسم افتتاحیه مسیر ریلی ساحل شرقی (ECRL) در ناحیه گومبک استان سلانگور که بخشی از توسعه طرح موسوم به «یک‌ پهنه، یک راه» بود، شرکت کند.

مقام های مالزی انتظار دارند این خط آهن به طول ۶۶۵ کیلومتر (۴۱۳ مایل) تا پایان سال ۲۰۲۶ تکمیل شود و از ژانویه ۲۰۲۷ به بهره برداری برسد و شریان حمل و نقل اصلی بین سواحل شرقی و غربی کشور را تشیل دهد.

نظر شما