شناسهٔ خبر: 67267652 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

صنعت‌ خودرو زنگ تفریح برخی مسئولان شده است! - اکونیوز

اقتصاد ایران: از بهمن‌ماه سال گذشته درگیر ثبت سفارشات و تامین ارز هستیم؛ اما در مقاطعی که لازم باشد خودروسازان طرف قرارداد ما کمک می‌کنند و ثبت سفارشات و تامین ارز را انجام می‌دهند. اما باید گفت در این مسیر با مشکلات بزرگی دست‌وپنجه نرم می‌کنیم.

صاحب‌خبر -

تولید قطعه در کشور طی سال جاری با چالش تامین ارز مواجه شده است. با این حال تولیدکنندگان با اتکا به‌توانایی‎های خود نه‌تنها کمبود تولید نداشته‎اند، بلکه برخی از آن‎ها افزایش تولید را نیز تجربه کرده‎اند. شرکت پژوهش صنعت مدرن، تولیدکننده انواع چراغ‎های خودرو یکی از شرکت‎هایی است که در سال جاری با وجود مشکلات و چالش‎های تولید، با رشد 10 تا 15 درصدی تولید مواجه شده است. این شرکت که تقریبا تمام محصولات ایران‌خودرو را پوشش می‎دهد، برای سال جاری طراحی و تولید چراغ‎های ری‎را، محصول جدید ایران‎خودرو را در دستور کار قرار داده است. شرکت پژوهش صنعت مدرن برای طراحی و تولید این محصول بیش از 2.5 میلیون‌دلار سرمایه‎گذاری کرده است.

در همین زمینه با علی چنگی، مدیرعامل شرکت پژوهش صنعت مدرن، تولیدکننده انواع چراغ‌های خودرو به گفت‌وگو پرداختیم. وی البته با انتقاد از رویه دولتی‎ها در برخورد با صنعت با اهمیت خودرو، خواستار تغییر در این نگرش و ایجاد رویکردی عمیق به‌حوزه صنعت‌خودرو شد.

تولید در سال جاری به‌چه شکل پیش می‌رود؟ آیا شاهد روند رو به‌رشدی در این بخش هستیم؟

مانند گذشته با ادامه کار صنعت‌خودرو، قطعه‌سازی نیز کار خود را انجام می‌دهد و ما تابع شرایط و رفتار خودروسازان بزرگ هستیم. تقریبا درحال حاضر با همان دست‌فرمان و ۱۰ تا ۱۵ درصد بالاتر هم کار می‌کنیم. در سال جاری روند گذشته در تولید ادامه داشته است.

یعنی تولید کاهش نیافته و افزایش هم داشته است؟

بله؛ ما در پژوهش صنعت مدرن ۱۰ درصد افزایش تولید داشته‌ایم. امیدواریم در ادامه سال شاهد تداوم این رشد باشیم.

وضعیت تامین مواداولیه و تامین ارز به چه صورت است؟

از بهمن‌ماه سال گذشته درگیر ثبت سفارشات و تامین ارز هستیم؛ اما در مقاطعی که لازم باشد خودروسازان طرف قرارداد ما کمک می‌کنند و ثبت سفارشات و تامین ارز را انجام می‌دهند. اما باید گفت در این مسیر با مشکلات بزرگی دست‌وپنجه نرم می‌کنیم.

به‌نظر شما ادامه این روند سبب کاهش تولید خواهد شد؟

قطعا با این وضعیت با کاهش تولید مواجه خواهیم شد. البته بحث کاهش تولید مطرح نیست؛ بلکه بحث بر سر ضربه زدن به‌فرهنگ تولید است. متاسفانه کشور به‌سمت و سوی سال‌های ۷۵ و ۷۶ می‌رود که دوره‌ای از فرط واردات بی‌رویه، صندوق بانک‌مرکزی خالی شد!

در بحث تولید آیا محصول جدیدی هم از مدرن صنعت در سال جاری راهی بازار می‌شود؟

ما با ایران‌خودرو پروژه ری‌را به‌خط رساندیم و در آستانه تولید انبوه است و ۲۰ دستگاه از آن‌ها تولید شده و از چند روز آینده به‌صورت پلکانی افزایش تولید محقق می‌شود و به‌تولید انبوه خواهد رسید. تمام سیستم روشنایی این محصول را مدرن صنعت تامین می‌کند و تصور می‌کنم پروژه موفقی در تاریخ صنعت‌خودرو کشور باشد. این خودرو جدید است و به‌احتمال زیاد در بازار با استقبال خوبی مواجه می‌شود.

چه خودروهای دیگری به‌سبد محصولات شرکت شما افزوده شده است؟

با توجه به‌حذف خودروهایی مانند پارس، خودروهای جدیدی مانند شاهین و سورن پلاس را به‌سبد محصولات خود اضافه کرده‌ایم. سایر محصولاتی که در مسیر رسیدن به‌تولید انبوه هستند، با تلاش ما سرعت بیشتری می‌گیرند.

تمام طراحی چراغ‌های ری‌را را شرکت مدرن صنعت انجام داده است؟

صد درصد این کار با مدرن صنعت بوده است. از چراغ‌های جلو و عقب گرفته تا کل سیستم روشنایی این خودرو.

چه میزان روی چراغ‌های ری‌را سرمایه‌گذاری شده است؟

برآورد دقیقی از آن وجود ندارد؛ اما بالای ۲ میلیارد دلار کار خارجی داریم و ۵۰۰ هزار دلار هم کار داخلی دارد که حداقل سرمایه این پروژه را به ۲.۵ میلیارد دلار می‌رساند.

برای چند دستگاه از این خودرو برنامه‌ریزی شده است؟

این موضوع بستگی به‌تصمیم خودروسازی دارد. هر تعداد که خودروساز سفارش دهد ما آمادگی تامین صددرصدی داریم.

آیا برای تولید چراغ‌های خودروهای مونتاژی نیز برنامه‌ای دارید؟

با برخی خودروسازان این بخش صحبت کرده‌ایم و در حال حاضر چراغ‌های J۴ را به‌گروه صنعتی کرمان‌موتور تحویل می‌دهیم و طرح‌های جدیدی را برای آن‌ها انجام داده‌ایم. دو سه پروژه جدید با آن‌ها داریم و همکاری‌ها را به‌انجام رسانده‌ایم. امیدواریم با کرمان‌موتور حرف‌های بزرگی برای گفتن داشته باشیم. فعلا تنها با کرمان‌موتور کار کرده‌ایم.

شرایط بازار در حال حاضر به چه صورت است؟ آیا بحث تامین بازار را هم در برنامه دارید؟

بازار مانند گذشته خوب است. بالای ۲۵ میلیون دستگاه خودرو داریم که نیمی از آن‌ها مستهلک است. این ماشین‌های مستهلک مصارف قطعه بالایی دارد. یعنی حجم بازار ۲۵ میلیون دستگاه ضربدر ۶ است. یعنی ۱۵۰ میلیون چراغ هر روز در کشور حرکت می‌کند که اگر هر دو، سه سال به‌طور متوسط هر خودرو نیاز به‌چراغ پیدا کند، بازار بزرگی را به‌وجود می‌آورد.

با توجه به این‌که بیش از ۲۰ درصد از حجم تولید ایران‌خودرو را پژو پارس در اختیار داشت، حذف این خودرو چه تاثیری بر تولید ایران‌خودرو خواهد داشت؟

آمار تولید این خودرو روی ۲۰۷ و تارا و سورن پلاس منتقل می‌شود. قطعا با حذف پارس آمار تولید کاهش نخواهد یافت؛ بلکه تولید را روی خودروهای دیگر مانند سورن متمرکز خواهند کرد. از این نظر آمار کلی خیلی تغییری نخواهد کرد؛ شاید برای مدت کوتاهی تولید کاهش یابد.

مدرن صنعت تا چه زمانی چراغ‌های پژو پارس را تامین خواهد کرد؟

برای کارخانه تا آخرین روزی که این خودرو تولید می‌شد، چراغ تولید کردیم. در بازار هم تا زمانی که تقاضا وجود داشته باشد و حداقل تا ۱۵ سال آینده این چراغ‌ها را تولید خواهیم کرد. برای تامین این محصول مشکلی نخواهیم داشت.

در آستانه تغییر دولت هستیم. عملکرد سه سال گذشته در وزارت صمت را چطور ارزیابی می‌کنید و انتظار دارید که تیم بعدی چه چالش‌هایی را رفع کند؟

ما همه‌چیز را از نگاه خودرو می‌بینیم. زمانی که وزیر سابق در مجلس استیضاح شد، سوال‌های متعددی مطرح شد که اکثر آن‌ها خودرویی بود. بنابراین باید گفت وزیر قبلی در مجلس به‌خاطر موضوعات خودرویی رای نیاورد. در صنعت کسی به نحوه تولید کیف و کفش نمی‌پردازد؛ اما بیشترین انتقاد متوجه صنعت‌خودرو است.

هنوز به‌رغم رشد فضای مجازی و اطلاع‌رسانی و جلسات و گفت‌وگوها اهمیت صنعت حمل‌ونقل آن‌چنان که باید درک نشده است؛ چه در حوزه مجلس و چه در حوزه دولت. امیدوارم توجه به‌این حوزه بیشتر شود و نظرات حرفه‌ای بیشتر از قبل مورد توجه قرار گیرد و از کارخانه‌ها نیز بازدید شود. صنعت‌خودرو همچنان جای بحث دارد؛ اما متاسفانه کسی در این صنعت عمیق نمی‌شود و اکثرا به‌طور سطحی به‌این موضوع می‌پردازند و با تمرکز بر ۵ درصد این صنعت، به‌نتیجه کلی می‌رسند!

اصلی‌ترین موضوع در صنعت‌خودرو که به آن ‌توجه نمی‌شود، چیست؟

بی‌اطلاعی و شناخت کم مسئولان از این صنعت بزرگ‌ترین مشکل است. متاسفانه مسئولان شناخت کافی از این صنعت ندارند و این صنعت زنگ تفریح برخی از آن‌ها شده و مدام در حال انتقاد هستند. این درحالی است که برای رسیدن به‌یک نتیجه مطلوب، باید موضوعات این صنعت در فضای مشخصی مطرح و نقطه‌نظرات صنعتگران نیز شنیده شود.

نظر شما