شناسهٔ خبر: 67267614 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

اتحادیه اروپا: دستیابی به معاهده جهانی پلاستیک بسیار دشوار است

صاحب‌خبر -
اتحادیه اروپا: دستیابی به معاهده جهانی پلاستیک بسیار دشوار است
خبرگزاری آریا-اتحادیه اروپا اعلام کرد که رسیدن به یک معاهده جهانی جدید برای مقابله با آلودگی پلاستیکی تا پایان سال جاری طبق برنامه برای کشورها «بسیار دشوار» خواهد بود.

به گزارش سرویس بین‌الملل آریا به نقل از رویترز؛بیانیه اتحادیه اروپا واضح‌ترین نشانه‌ای است که تا به حال نشان می‌دهد مذاکراتی که در سال 2022 آغاز شد و با اختلاف نظر در مورد اینکه آیا این معاهده تولید پلاستیک را محدود می‌کند، ممکن است در نشست نهایی که برای اواخر نوامبر در بوسان کره جنوبی برنامه‌ریزی شده است، به توافق نرسد.

حدود 60 کشور از جمله اعضای اتحادیه اروپا خواستار محدودیت در تولید پلاستیک در این معاهده شدند، اما برخی از کشورهای بزرگ تولید کننده مواد پتروشیمی مورد استفاده در صنعت پلاستیک مانند چین و عربستان سعودی با اعمال چنین اقداماتی مخالفت کردند.

ویرجینیوس سینکویوس، رئیس دپارتمان محیط زیست کمیسیون اروپا، در جریان نشستی به وزرای محیط زیست اتحادیه اروپا گفت: «با سرعت فعلی... رسیدن به توافق نهایی در پنجمین جلسه کمیته مذاکره بین دولتی که برای نوامبر برنامه ریزی شده است، بسیار دشوار خواهد بود.


پنجمین جلسه کمیته مذاکره بین دولتی آخرین دور از پنج دور مذاکراتی است که پس از تصویب توافقنامه پیشگامانه سازمان ملل برای ایجاد این معاهده در مارس 2022 اعلام شد.

سازمان ملل متحد از توافق برای آغاز مذاکرات استقبال کرد، با توجه به اینکه این معاهده نشان دهنده مهمترین توافق زیست محیطی پس از توافقنامه آب و هوای پاریس در سال 2015 است.

هدف این معاهده رسیدگی به معضل آلودگی پلاستیکی است که از اعماق اقیانوس ها تا قله کوه ها را در بر می گیرد و مخاطراتی را برای موجودات وحشی و سلامت انسان به همراه دارد.

اگر کشورها نتوانند در بوسان به توافق برسند، باید با تمدید مذاکرات تا سال آینده و پس از آن موافقت کنند.

یک مقام ژاپنی درگیر در مذاکرات به رویترز گفت که برخی از کشورها مشتاق هستند و سخت تلاش می کنند تا به یک معاهده سطح بالا در بوسان دست یابند که می تواند در آینده با انجام اصلاحات و افزودن پروتکل ها تقویت شود.

گراهام فوربس، رئیس هیئتی با صلح سبز، یک سازمان محیط زیست فعال در مذاکرات، گفت که تمدید مذاکرات بهتر از دستیابی به یک توافق ضعیف است.

نظر شما