شناسهٔ خبر: 67267281 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها تأکید کرد

ضرورت استفاده از ظرفیت دهیاران در حدنگاری اراضی کشاورزی

معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور بر استفاده از ظرفیت دهیاران برای تسریع در اجرای حدنگاری اراضی کشاورزی تاکید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، اولین نشست مشترک سه جانبه با حضور معاون اموردهیاری های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و رئیس سازمان اموراراضی کشور با موضوع اجرای حدنگاری در اراضی کشاورزی و تسهیل در صدور اسناد کشاورزی برگزار شد.

مهیار نورعلی معاون اموردهیاری های سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور از حمایت‌های سلیمی رئیس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور در این زمینه قدردانی و عنوان کرد: اجرای قانون حدنگار یک تکلیف ملی است. به همین دلیل سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در کنار سازمان ثبت اسناد و املاک از اجرای آن حمایت می‌کند و تاکنون ابلاغیه های متعددی در این زمینه از سوی رئیس سازمان صادر شده است.

وی ادامه داد: خوشبختانه در برخی از استان ها شاهد پیشرفت بیش از ۸۰ درصدی حد نگاری اراضی کشاورزی هستیم و از ظرفیت دهیاران برای اعتمادسازی مردم در این امر استفاده خواهیم کرد.

نورعلی افزود: مزایای صدور سند باید برای مردم تبیین شود تا در کنار آن با کسب آمار دقیق از مالکیت زارعین و کشاورزان بتوانیم برنامه ریزی مناسب و بهره گیری کامل از ظرفیت‌های موجود را داشته باشیم.

بابایی معاون رئیس قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور نیز  در خصوص لزوم برگزاری این نشست اظهارکرد: متولی حدنگاری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است؛ اما اتمام این مهم نیازمند تعامل ارگان‌های ذی مدخل در حدنگاری است و خوشبختانه با تعامل صورت گرفته و اقدامات مشترک از آمار ۴ درصد صدور اسناد اراضی کشاورزی طی سالیان گذشته، اکنون به حدنگاری۷۰ درصدی اراضی کشاورزی رسیده‌ایم.

وی با تأکید بر مسئولیت شرعی و حقوقی آرای صادره در قانون تعیین تکلیف اراضی و ساختمان‌های فاقد سند رسمی و قانون ساماندهی اظهار کرد: صدور آرا در قانون تعیین تکلیف و ساماندهی، در واقع حکمیت و قضاوت ثبتی است که مستندسازی این اراضی در قوانین فوق باعث کاهش نزاع و اختلافات ملکی می‌شود.

افلاطونی رئیس سازمان امور اراضی کشور نیز با حمایت از اجرای قانون حدنگاری بیان کرد: تعیین تکلیف اراضی زیر حد نصاب و قابلیت صدور سند با هر مساحت، منع نقل و انتقال عادی، قید کاربری کشاورزی در سند و سوابق ثبتی و پاسخگویی برخط به استعلامات، از مزایای اجرای قانون می‌باشد.

بنابر اعلام روابط عمومی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، وی خواستار تشکیل کمیته راهبری و راهبردی و تصویب دستورالعمل اجرایی مشترک در این زمینه شد.

انتهای پیام

نظر شما