شناسهٔ خبر: 67267182 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

یک پنجم افراد یک روستا با قارچ سمی مسموم شدند!

ساعت یازده شب سه شب پیش، 21 نفر در روستای خندق از توابع شهرستان چاراویماق بر اثر مصرف قارچ سمی دچار مسمومیت شدند. ساعت یازده شب سه شب پیش، 21 نفر در روستای خندق از توابع شهرستان چاراویماق بر اثر مصرف قارچ سمی دچار مسمومیت شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش برنا؛ «یاسین توکلی» فرماندار چاراویماق گفت: این افراد به دلیل مصرف قارچی که به صورت خودرو در باغات این روستا روییده بود، دچار علائم مسمومیت از جمله تعریق شدید، دل‌پیچه و علائم گوارشی شدند.

به گفته وی حال عمومی بیشتر بیماران مساعد است و تعداد قابل توجهی از آنان پس از دریافت خدمات درمانی ترخیض شده‌اند اما یک نفر به علت داشتن بیماری زمینه‌ای، تحت مراقبت‌های درمانی شدید قرار دارد.

 به نقل از روابط عمومی اورژانس آذربایجان‌شرقی، وقوع این حادثه چند شب پیش حوالی ساعت ۲۳ به اورژانس این شهرستان اطلاع داده شد و افراد مسموم تحت مراقبت‌های فوریت‌های پزشکی به بیمارستان «قره‌آغاج» انتقال یافتند.

روستای «خندق» با حدود ۱۰۰ نفر جمعیت در بخش شادیان شهرستان چاراویماق قرار دارد و حدود یک پنجم از اهالی آن به دلیل مصرف یک نوع از قارچ‌های سمی و با علایم مشابه دچار مسمومیت شدند.

بسیاری از مردم به دلیل لذیذ بودن قارچ و همین طور خواص غذایی آن از ضرر و خطر سمی بودن آن غافل می‌شوند و با مصرف مقداری اندک از آن دچار مسمومیت‌های شدید و گاهی هم مرگ می‌شوند.

از این‌رو از مصرف قارچ‌های خود رو به خصوص قارچ‌هایی که در کنار تنه درختان می‌رویند یا قارچ‌های فله‌ای جمع‌آوری شده توسط افراد بومی باید خودداری شود زیرا شناسایی انواع قارچ از انواع سمی آنها تنها بر اساس خصوصیات ظاهری مانند شکل، رنگ، بو، قوام و مزه مشکل است و فقط متخصصان و کارشناسان مجرب قارچ‌شناسی و گیاه‌شناسی امکان شناسایی انواع سمی را دارند.

شهرستان چاراویماق با وسعت سه هزار و ۲۰۸ کیلومتر مربع (هفت درصد مساحت استان آذربایجان شرقی) در ۱۸۰ کیلومتری تبریز واقع شده است. این شهرستان از سمت شمال با شهرستان هشترود، از سمت شرق با شهرستان میانه، از سمت غرب با استان آذربایجان غربی و شهرستان مراغه و از سمت جنوب با استان‌های آذربایجان غربی و زنجان همسایه است.

نظر شما