شناسهٔ خبر: 67267124 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

۹۰ درصد آب خراسان جنوبی در بخش کشاورزی استفاده می‌شود

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی با بیان اینکه در حال حاضر ۹۰ درصد آب استان در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، گفت: باید استفاده آب در این بخش اصلاح شود به طوری که کشاورزی از این اصلاح صدمه‌ای نبیند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، عباس سارانی امروز در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان اظهار داشت: همه ما بر این امر واقف هستیم که بدون آب نمی شود زندگی کرد و زندگی با آب می‌چرخد پس باید صرفه جویی در دستور کار باشد.

وی با بیان اینکه باید درباره مسئله آب، حساسیت ویژه‌ای در بخش‌های مختلف اعم از مصرف وجود داشته باشد تا نتیجه بخش شود، گفت: خواستار استفاده صحیح آب در بخش شرب و کشاورزی هستیم و با توجه به اقلیم خشک و نیمه‌خشک این استان، آب از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است‌. 

مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان جنوبی به بارندگی‌های اخیر اشاره و بیان کرد: در سال زراعی جاری میزان بارندگی استان به 127 میلی متر رسید که در مقایسه با سال گذشته 54 درصد و در مقایسه با بلند مدت 25 درصد رشد داشته است. 

سارانی از وجود هشت سد مخزنی با ظرفیت 75 میلیون مترمکعب آب در استان خبر داد و افزود: در حال حاضر 28 درصد ظرفیت سدهای استان آب دارند. در سی سال گذشته حدود چهار میلیارد مترمکعب کمبود ذخیره آب داشته‌ایم که اگر تمهیداتی برای جبران و مدیریت مصرف شکل نگیرد دچار وضعیت بحرانی‌تری خواهیم بود. در حال حاضر 9 درصد مصارف ما در بخش آب شرب و 90 درصد مصرف آب در بخش کشاورزی است.

وی گفت: از اجرای طرح احیا و تعادل بخشی منابع آبی خبر داد و افزود: در این راستا 15 پروژه انجام می‌شود که مهم‌ترین هدف آن مدیریت مصرف آب است و در حال حاضر میزان مصرف آب در بخش کشاورزی 570 میلیون مترمکعب است که باید به 347 میلیون مترمکعب برسد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی اضافه کرد: 98 درصد چاه‌های برقی آب کشاورزی به کنتورهای هوشمند مجهز شده‌اند و منابع آبی به لحاظ تجهیزات و مصارف تحت کنترل هستند و باید همه تلاش خود را به کار گیریم تا کشاورزان دچار مشکل نشوند.

انتهای پیام/253/

نظر شما