شناسهٔ خبر: 67267062 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

ریابکوف: اوکراین هرگز به ناتو نخواهد پیوست

ساجده محمودی

معاون وزیر امورخارجه روسیه در واکنش به اظهارات اخیر دبیرکل ناتو درباره شرایط پیوستن کی‌یف به این ائتلاف گفت اوکراین هرگز به عضویت ناتو در نخواهد آمد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه با هشدار به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) درباره تکرار اشتباهات گذشته‌اش گفت کی‌یف هرگز به عضویت این ائتلاف تحت رهبری آمریکا در نخواهد آمد.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو هفته گذشته گفت هیچ موضوعی مربوط به عضویت مورد بحث قرار نخواهد گرفت مگر اینکه اوکراین بتواند روسیه را در میدان نبرد شکست دهد. وی ادامه داد: ما باید اطمینان حاصل کنیم که اوکراین پیروز می‌شود، این کمترین چیز برای عضویت اوکراین در ائتلاف است.

ریابکوف در گفت‌وگو با خبرگزاری تاس با اشاره به صحبت‌های دبیرکل ناتو اظهار داشت: این، بدان معناست که این هرگز اتفاق نخواهد افتاد. امیدوارم آقای استولتنبرگ این را بفهمد.

این دیپلمات روس افزود: استولتنبرگ باید در نظر بگیرد که پس از اعلام ناتو در نشست بخارست خود در سال ۲۰۰۸ مبنی بر این که اوکراین در نهایت به عضویت آن در می‌آید، چه اتفاقی افتاد.

ریابکوف همچنین گفت: این، محرک بخش اعظمی از کل بحرانی شد که امروز شاهد آن هستیم. اگر اعضای ناتو آماده‌اند تا دوباره در همان تله بیفتند و تاریخ چیزی به آنها یاد نداده باشد، دوباره ضربه می‌خورند و کبودی‌هایشان بدتر می‌شود.

وی در ادامه بار دیگر تاکید کرد پیوستن اوکراین به ناتو منتفی است.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه نزدیک به دو دهه است که هشدار می‌دهد سیاست‌های ناتو امنیت ملی کشورش را تضعیف می‌کند. او هفته گذشته این پیام را ارسال کرد که مسکو می‌تواند دستور آتش‌بس و مذاکرات را به محض خروج کامل نیروهای کی‌یف از مناطق دونتسک و لوهانسک و مناطق خرسون و زاپوریژیا بدهد.

با این حال، پوتین تاکید کرد که صلح پایدار تنها در صورتی می‌تواند حاصل شود که اوکراین به وضعیت بی‌طرف خود متعهد شود و از برنامه‌های پیوستن به ناتو دست بردارد.

هم کی‌یف و هم ناتو این پیشنهاد را به عنوان یک «اولتیماتوم» غیر قابل قبول رد کردند اما سرگئی ناریشکین، رئیس سرویس اطلاعات خارجی روسیه (SVR) خاطرنشان کرد که اوکراین بهتر است پیشنهاد پوتین را هم اکنون بپذیرد. وی هشدار داد: شروط بعدی که بر اساس آن می‌توان به آتش‌بس دست یافت و نوعی توافق‌نامه صلح امضا کرد، در مورد اوکراین سخت‌تر خواهد بود.

انتهای پیام

نظر شما